• Ia 2011

Olika regler för barn o vuxna?)

Att det finns olika regler för vuxna jämfört med barn är ju inget konstigt, men var går gränsen tycker ni?

Exempel: En pepparkaksburk tas fram efter maten, barnen får lov att ta två var även om de såklart ville ha mer.
    På morronen efter är burken tom för pappa har käkat upp dem under natten (ett ämne i sig kanske Flört).
    Är det schysst och går att motivera med att "när ni är vuxna väljer ni också själva vad ni vill äta", eller är det orättvist?

Min kille kör stenhårt på det här eftersom han anser att han har ansvar för barnens väl o ve. Barnen accepterar det för det mesta utan att opponera sig. Men när han berättade det för några vänner blev de helt ställda och tyckte inte att man fick göra så.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Olika regler för barn o vuxna?)
  • Toppen9

Jag tycker inte att det var schysst och in jag skulle äta upp alla kakor under tiden som mina barn sover nån gång (är själv en riktig gottegris ) så kommer jag undanröja alla bevis innan de vaknar

• lövet2

Gränsfall. Det bästa är att man fastställer äganderätten först och främst. Mamma och pappa äger burken och därför bestämmer de vem som får hur många kakor. Äger familjen burken, så är det fel av pappa att glufsa i sig alltihop däremot.

• kutiom

Nej, det tycker jag inte är ok. Har lite samma problem med choklad här hemma och inte kan jag gå och äta upp "gemensam" choklad som dottern vet om när hon sover! Däremot kan jag ha egen som jag äter av utan hennes vetskap

• Tant Green

Sånt kan nog hända här också ("skyller" på att jag inte vill att dottern ska få lika dåliga matvanor som jag har ) men om hon vet om att burken finns så sparar jag alltid 1 kaka som hon kan få när hon frågar efter det nästa gång. Det brukar hon nöja sig med.

• Ia 2011

Tack för svaren.
    Jag vet inte riktigt vad jag själv tycker här.
    Eftersom barnen inte har någon gräns för vad de kan sätta i sig så tycker jag absolut att man som vuxen får styra det.
    Det där med äganderätt till burken är intressant. Tror att han resonerar som så att eftersom han drar in pengarna och handlar så är "burken hans" och barnen får lov att smaka.
    Finns en annan aspekt också - det där med att "leva som man lär"... Flört

Som tillägg till situationen så kan jag säga att det tar inte många timmar innan det finns en ny pepparkaksburk hos denna familj, så det är inte direkt så att någon blir utan eller lider brist på pepparkakor...

• Alexi

Den här frågan är jätteintressant. Några vänner körde helt med att olika regler gäller. Tex att föräldrarna får dricka läsk mitt i veckan för att de är vuxna, medan barnen inte får det. Och det fungerade för den familjen. Jag skulle vilja tillämpa det också i framtiden men har inte kunnat bestämma mig för vad som är rimligt och inte...

• Natulcien

Ja, lite olika regler måste man ju ha. Jag kommer i alla fall inte att låta mitt barn dricka vin bara för att mamma och pappa gör det...

• Alexi
    Natulcien skrev 2012-01-02 21:07:30 följande:
    Ja, lite olika regler måste man ju ha. Jag kommer i alla fall inte att låta mitt barn dricka vin bara för att mamma och pappa gör det...
    Håller ju med, då borde det ju kunna vara tillämpbart på även en del andra saker. Läggtider, läsk och annat...
  • Ia 2011
    Natulcien skrev 2012-01-02 21:07:30 följande:
    Puh... Flört

De regler som gäller olika är sådant som påverkar deras hälsa - mat, godis, läggtider, speltid.

De här barnen kan mantrat "det får du också göra när du fyllt 18" eller "när du tjänar dina egna pengar får du själv bestämma vad du ska köpa, äta osv" och verkar acceptera det utan knot.
    Innebär också att det längtar hett efter 18-årsdagen - När jag blir vuxen ska jag äta massor med godis. Får hoppas att perspektivet hinner ändras tills dess
  • ruskprick

Som förälder har jag ansvar eftersom de inte kan förstå konsekvenserna av att äta en påse chips istället för en "riktig" middag. Dessutom tror jag det är bra att de lär sej att de inte kan få vad de vill, när de vill, bara för att de vill. Om man ska hålla på å tjafsa om det är rättvist eller inte så finns risken att de blir fixerade vid detaljerad rättvisa och tycka det är jobbigt när de väl inser att livet inte är rättvist och att inte alla andra människor bryr sej om detaljerad rättvisa.

Sen har vi ju såklart problemet med leva som man lär, att de gör som vuxna gör. Uttalandet "du blir tjock och kommer dö i förtid" är aningen magstarkt medan man själv trycker i sej godis...   men återigen, jag som vuxen känner till konsekvenserna och är beredd att ta dem, eller snarare förtränga dem Skäms

• Krake

Amen lägg av. Någon måtta får det väl vara på auktoritetsskräcken (dvs skräcken för att vara en auktoritet!) Vuxna får saker som barn inte får.

Moster, inte monster.
  • Dimisi

Hos oss är det så att när barnen har lagt sig har vi vuxna egen-tid. Vad vi gör då har barnen inte rätt att bestämma över. Och eftersom vi är vakna längre, händer det ofta att vi äter någonting under "egen-tiden". Att någon mat kan ta slut är alltså inget konstigt. På samma sätt kan mat/godis ta slut medan någon familjemedlem är på jobb eller hos kompisar.

Barnen vet att vi vill ha lite tid ensamma utan barn, så om de har kommit nedtassande på natten och sett att vi haft chips eller godis har de accepterat det. De har annars bestämda åsikter om det mesta och kan vara ganska krävande, men om de behöver oss efter de har gått och lagt sig och vi fortfarande är vakna, verkar de anstränga sig för att vara smidiga och inte störa alltför mycket. Det tackar vi för!

• sextiotalist

Jag ser egentligen inga problem med detta, förutom att jag personligen hade blivit vansinnig, då jag inte anser att man (varken barn eller vuxen) skall sätta i sig en hel burk pepparkakor.

Nu har vi inga skåpråttor hemma, vi checkar av med varandra om det är något vi tar. Vi anser hos oss att bara för att det finns i kyl/frys eller skafferi är det inte allmängods.

Men visst. olika regler mellan barn och vuxna är inget fel. Nu har vi nästan inga regler hemma som inte det finns skäl till, så det brukar inte vara några problem (förutom det ifrågasättande man inet kan komma ifrån när man har en tonåring Glad)

• Glimma76

Jag tycke det är självklart att vissa saker får inte barn göra som vuxna får. Ex är jag saltberoende och min man med, men saltet kallar vi vuxensalt och barnen får itne salta till maten om det inte är uppenbart att de saknas salt i maten. Detta är dock för deras hälsa, det är skadligt och vi "försöker" sluta.....

Men kakburken... vi äter massa gott på kvällarna i smyg med då gör vi det i smyg så barnen inte vet det. Jag tycker det är lite taskigt annars.

Svar på tråden Olika regler för barn o vuxna?)