• Tonåring2012

Någon som jobbar som journalist/är utbildad journalist? Vill höra om era erfarenheter från yrket!

Nu är det så att jag funderar starkt på att plugga till journalist då jag är väldigt fascinerad av reklambranschen, älskar layoutdesign, tycker om att skriva artiklar, grejja i photoshop, fotografering osv. osv. och jag tror det är ett jobb som jag faktiskt skulle brinna ordentligt för.

Är det någon här som är utbildad journalist? Har du jobb? Inte jobb? Vart har du jobbat? Var det svårt att få jobb? Är det en svår utbildning? Måste man läsa massa kurser innan man börjar programmet? Är lönen bra?

Vill höra allt allt då jag själv inte alls är insatt men jätteintresserad!

• Svar på tråden Någon som jobbar som journalist/är utbildad journalist? Vill höra om era erfarenheter från yrket!
  • caledonianclear

Är utbildad journalist som har jobbat i branschen sedan åtta år tillbaka. Har arbetat på de flesta stora redaktionerna och jobbar nu som timvikarie på kvällstidning. Jag har jobbat med redigering i första hand, men också som reporter. Den här branschen är svintuff! Det är ingen dans på rosor och tillsvidareanställning är något som knappt existerar för nybakade journalister. Ett tips är att kolla upp begreppet utlasning, för det kommer du stöta på många gånger i mediebranschen. Man kan aldrig rota sig på ett ställe eftersom arbetsbristen kräver att man flyttar runt i landet för att få jobba. Familj är bara att glömma de första fem-tio åren i yrket. Lönen är kass för det arbete man utför dessutom.

Men! Det är så fruktansvärt roligt att jobba som journalist! Annars hade nog hälften av oss bytt bana för längesedan då man får offra mycket. Många vänskapsrelationer har gått i kras, familjen undrar varför man aldrig hör av sig etc. Om jag var du skulle jag verkligen fundera över om jag hade den passionen som krävs. Sedan finns det förstås de som det går smidigare för, men de är få. Mitt bästa tips är att välja en journalistutbildning med bra rykte, t.ex. den på Göteborgs universitet, som kan erbjuda bra praktikplatser. Lycka till!

Svar på tråden Någon som jobbar som journalist/är utbildad journalist? Vill höra om era erfarenheter från yrket!