Föräldrar/ Föräldraledig i Ytterby, finns ni här?
Hej!
Jag tänkte bara berätta att öppna förskolan i Ytterby församlinghem öppnar igen tidagen den 10 januari kl 9:30-12. det är också öppet på torsdagar samma tid. Sångsamling runt 10:30 och därefter fika som alltid består av både smörgåsar med pålägg och kex och ibland något fikabröd eller frukt. Det kostar 10 kr per familj.
När jag själv gick på öppna förskolan med mina tjejer insåg jag att man gärna betalar lite mer än 5 kr för att få en riktig smörgås. Har man gått upp tidigt så ville inte jag bara ha ett kex kl 10:30.
Under våren kommer det också att inbjudas till två "Familjefrukostar" med aktuellt tema. Den första är redan den 25:e februari och då kommer det att handla om familjeekonomi. Hur man bäst sparar till sina barn, till sin pension mm. Det är personalchefen på Nordea tillsammans med en kollega som kommer att hålla i föredraget. Man kommer tillsammans med sin familj eller ensam och äter frukost till självkostnadspris. Under föredraget som är c:a 45 min finns det enklare aktiviteter för barnen. Det är doppinfrukost mellan 9-10, föredraget börjar 10:00. Om intersse finns kan ni inboxa mig eller kika in på www.svenskakyrkan.se/kungalv och söka er till Ytterbys sida.
I april kommer en "Familjefrukost" där en jurist kommer att prata om samboavtal, vad händer om det som inte får hända ändå händer, att en av föräldrarna dör? Han kommer också att prata om äktenskapsförord, vad innebär det? Testamente, är det något jag bör veta något om?
Terminen kommer också innehålla några " Tjejkvällar för trötta mammor" . Då träffas vi vid 17:30 och äter tillsammans och samtalar om det som känns viktigt i livet just nu.
Planer finns att nån gång i vår anordna en barnbasar där man kan hyra ett bord och sälja vidare sina barnsaker, leksaker och barnkläder till andra till ett evttigt pris. kanske vill du hellre komma och fynda.
Har ni som hittat hit och orkat läsa ändå hit andra tips eller ideér vad kyrkan i Ytterby skulle kunna göra eller erbjuda så maila mig gärna.
Ancilla/ Ulrika