• Nymphadora

Pojkvän från USA-vill flytta till Sverige

Hej!
    Min amerikanske pojkvän skulle vilja flytta till Sverige för att leva tillsammans med mig.
    Vad är det för regler som gäller kring detta? Var kan man få info om visum och allt sånt som behövs?

Vi planerar att gifta oss, så om ett giftermål skulle underlätta det hela vore det ju det bästa. :)
    Jag vet ju att en utländsk inte kan åka till USA och gifta sig, och sedan stanna där. Men hur ser det ut för en amerikansk medborgare att åka till Sverige för att gifta sig?

Tacksam för hjälp :)

usa giftermål pojkvän sverige amerika
  • Svar på tråden Pojkvän från USA-vill flytta till Sverige
  • Min egen

Ni behöver inte gifta er för att han ska få stanna, ni kan vara sambos och han kan få uppehållstillstånd. Men kontakta svenska ambassaden innan han flyttar hit och påbörja processen, annars kommer han få åka tillbaka för att fixa alla papper...

• missable

gå in på migrationsverket.se ladda ner ansökan om uppehållstilltånd till honom och en en blankett som heter t77 eller liknande till dig. Du ska begära ett personbevis från skatteverket för att din pojkvän ska flytta till Sverige. Ni måste bevisa att ni har ett förhållande genom att skriva ut bilder, mejl, skypeloggar, telefonlistor etc. Sedan ska de papprerna skickas till Svenska ambassaden i Washington D.C eller närmasye svenska konsulat i USA. Prata med migrationsverket i Sverige de har ju svar på dona frågor. Två veckor efter du skickat in papprerna dubbelkolla att de mottagit dom. Glöm INTE skicka med kopior på både hans och ditt pass. Efter intervjun tar det några veckor innan det kommer till Sverige och det är du som kommer få all info. En jätte bra sajt är www.amerikanska.com eller .se Vad som är viktogt att veta är att ett giftermål INTE hjälper att skynda på processen. Ett beslut tar ca 6-8 mån och det går inte ansöka online!

Lycka till och undrar du något mer hojta till så frågar jag syrran som är mitt uppe i samma situation!

• SandraJ

hej hej,

en sak som är bra att veta är att han INTE får vara i sverige under tiden hans ansökan behandlas. Alltså, från dagen han skickar in sin ansökan till konsulatet får han inte vistas i sverige förren beslut har fattats.

• jesus666

Glöm ej heller att du är försörjningspliktig mot honom. Glöm alla former av bidrag, se till att han får sig ett jobb.. 

• SandraJ

Men hur är det om han kommer med egen inkomst? Min kommer har redan en fast inkomst var månad. MIG har frågat mig om min inkomst men inte han om hans.

• Nymphadora
    jesus666 skrev 2012-01-15 12:39:22 följande:
    Glöm ej heller att du är försörjningspliktig mot honom. Glöm alla former av bidrag, se till att han får sig ett jobb.. 
    Men på migrationsverkets hemsida står det följande om försörjningskrav:

"Försörjningskravet gäller inte alla 

Undantag

Försörjningskravet gäller inte dig som: är medborgare i Sverige, annat EES-land eller Schweiz"

Och jag är ju svensk medborgare.

• Nymphadora
    Nymphadora skrev 2012-02-02 15:21:39 följande:

Undantag

Försörjningskravet gäller inte dig som: är medborgare i Sverige, annat EES-land eller Schweiz"

Det jag menar med det är alltså, kan MIG ge avslag om jag inte har nog med pengar?
  • jesus666
    Nymphadora skrev 2012-02-02 15:21:39 följande:

Undantag

nu gällde det ju din kille, han får inget, du får inget extra för honom.. men han hade ju pengar så då är det lugnt..
  • Liw123

Hej Nymphadora! Jag kom in på ditt inlägg igenom en googlesökning och jag är i ungefär samma sits som dig så jag undrar hur det har gått med eran ansökan? Jag och min pojkväm har precis skickat in våran och många frågor dyker upp... skulle vara jätteintressant att höra om eran process då det inte finns så jättemånga i samma situation som söker ifrån USA, thanx!

• Minni75

Hej,

Kom in på inläggen då jag Googlade och sökte efter det samma.Jag är i samma sits och undrar hur det fungerar.Har läst lite på Migrationsverkets sida,men det är så mycket att man blir alldeles snurrig.
    Min kille vill flytta hit till Sverige men han vill ju så klart också då söka jobb här.Han har jobb i USA men det hjälper ju lite när han flyttar hit.
    Han kommer nu snart och stannar 1 månad.Kan han inte då börja skicka in papper osv?Måste det göras när han är tillbaka i USA?

• TillFlorida

Den här sidan på migrationsverkets hemsida ger dig instruktioner steg för steg.

www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Planerar-att-gifta-dig-eller-bli-sambo/Sa-ansoker-du.html

Ni borde kunna påbörja ansökan när han är här på semester, men han måste återvända till USA för att gå på intervju och vänta på besked. 

Den aktuella handläggningstiden för en ansökan med er profil (inte bott tillsammans utanför Sverige, planerar att bli sambo eller gifta sig, du är svensk han är Amerikan) är 15-17 månader enligt migrationsverkets hemsida. Jag har dock hört att det eventuellt går snabbare än så numera, nu när belastningen (från asylsökande) har minskat.

Svar på tråden Pojkvän från USA-vill flytta till Sverige