• V79

Islands frälsta

Nån mer än mig som har islandshäst och små barn? Presentera gärna era hästar, det skulle vara kul att hitta några att prata islandshäst med både dom som Haft islandshäst länge och nybörjare på rasen som jag. Jag börjar:) Jag har två st. Gamlingen en väldigt pigg och trevlig herre På 25 år som är fyrgångare och naturtöltare. Han är ca 135 cm i mkh, fux med stjärn normal byggd. Han är supertrevlig och gudasnäll att handskas med och även rida. Jag köpte han i maj -10, när jag skulle åka och provrida honom var jag nervös då jag hört rykten om att han var grymt pigg och väldigt känslig i munnen. Trodde aldrig att jag skulle få köpa honom då jag knappt suttit på annat än araber och små pigga nerviga ponnys. En annan hade varit och tittat på honom ca 1 v före mig och tyckte att han var för pigg och känslig då även hennes karl skulle rida honom. Iaf så var han helt underbar att hålla på med, i ridningen vågade jag knappt ta i honom första halv timmen då jag trodde att han skulle vara känsligare än min arab. Men efter det slappnade jag av ännu mer och kände mig för lite mer och kom fram till att han inte alls var så sär hyperkänslig. Allt gick bra och 1 månad senare hämtade jag honom och vi har klickat ändå från start. På kurser har jag fått höra att han ser ut att trivas bra med mig och att vi funkar bra ihop av som som känt honom i många år. Nästa år blir dock våran sista kurs helg:( Nästa häst är en överglad

• Svar på tråden Islands frälsta
  • V79

Trycket iväg före jag hann skriva klart. Min andra är en överglad, pillig val född -07, han är mörkbrun med stjärna och blonda solblekta slingor i man och svans. Gissar att han är ca 138 cm i mkh och grövre modell, han är fyrgångar men väljer traven iaf i hagen. Han hittade jag på annons ca 1 år tidigare än jag träffade honom första gången då han redan var tingad när jag ringde på annonsen men blev erbjuden att köpa ett syskon till honom som skulle födas den våren. Väntade på att få höra när fölet var ute så jag kunde titta på fölet och bestämma ifall det var något jag ville köpa. Tyvärr så var fölet dödfött:( men vi bestämde oss för att hålla kontakten eftersom ägaren skulle flytta till en grannby. Efter många om och men så fick hon hem min fina lilla häst igen, vill inte ta upp anledningen här. Hon sa bara att hon hade en sak att visa men inte vad så nyfiken var jag när vi åkte och hälsade på henne. jag blev helt enkelt förtjust i honom från första början där ute i hagen i regnet. Jag frågade försiktigt vad hon tänkt med honom och hon skulle sälja honom senare, jag frågade om jag fick köpa honom och det fick jag:) så nu har jag haft honom lite mer än ett år. Ingen av mina små troll hästar har jag ångrat en sekund. Lillen har jag suttit lite på och ridit lite med ledare än så länge och det går super, han är avslappnad och lugn men samtidigt lagom framåt. Fast skillnaden med honom är att man får inte hålla igen hans framåtbjudning då kommer han att bli seg. Men än så länge är det hyper korta ridturer nån gång i månaden för att sedan vila helt en månad. Jo nyfiknare får man leta efter, allt ska pillas på och undersökas och helt orädd. Det är nog största skillnaden mellan mina isisar och mina förra araber dom var rätt nerviga med mycket energi.

• Krila

Jag har en valack född 2001, köpte han som tvååring. Han är gulsvart med vhip. Efter Dagur frá Thvera. Han har alltid varit helt fantastisk att rida, vill alltid göra sitt bästa och är otroligt positiv. Han är femgångare men rids som fyrgångare då han har så oroligt mycket rörelser i tölten, vi försökte plocka fram passen, men då blev tölten lidande.

En otroligt mångsidig häst som funkar till det mesta. Vi står på en stor anläggning med ridskola och turridning mm och jag brukar rida honom som ledarhäst på turerna, han har även fått hoppa in som turhäst till lite vanara ryttare om det behövts. Han har även gått på lektionerna ibland. Även nybörjare kan rida honom.

Har tävlat lite lättklass och så med bra resultat. Min dotter som är 4,5 brukar följa med och rida ibland och skrittar, travar och töltar själv när jag leder eller longerar. Galopperat har hon gjort när hon suttit med mig.

Bildbomb!

Naggur 2011

Jag och Naggur final fyrgång Mökkur RS KM 2009 (Som vi vann!)

Naggur 2010

Jag och Naggur 5:a Mökkur RS KM 2011
  • Emma 02

Jag har två islandshästar och två barn som är 1,5 år och 3,5 år.

Min unghäst blir 4 år nu i vår och är iväg på inridning just nu, får hem honom om ca 2-3 veckor. Ska bli väldigt spännande att få hem honom och fortsätta hans utbildning. Jag har ridit på honom en gång och det var en häftig känsla. Jag har ägt honom sedan han var 1 månad gammal
    Han är sten cool i psyket och är riden på ute både själv och med andra, han är väldigt trygg i sig själv och vad med hundar och barn som springer runt honom. Kommer att bli en mycket bra familjehäst! 

Min andra häst är ett 12-åringt sto. En ganska så speciell dam, är b.la rädd om sina öron och ben. Men hon och jag "klickar" så det är inga problem! Vi bygger just nu muskler och styrka, hon har riktigt flott tölt så nu gäller det bara att träna så att hon orkar ordentligt.
    Målet är att kunna komma ut på en T8 under 2012.
    jag har ägt henne sedan september 2011, dock ridit henne sedan Juli 2011.        

Svar på tråden Islands frälsta