• sofiaolivia

Hur vet man att det är dags att potträna?

Dottern är 21 mån och älskar att sitta på toaletten. "Problemet" är att hon bara har tålamod att sitta en kort stund (1 sek-30 sek). Jag tror faktiskt att hon mest gillar grejen med toaletten... hon vet att man får torka sig i rumpan efteråt och sedan får man spola på toan. Detta älskar hon! Och självklart uppmuntrar vi detta och låter henne sitta där när hon vill, försöker läsa en bok eller sjunga för att hålla kvar henne en stund.

Hon har bajsat på pottan en gång och kissat 2 (tror jag) ggr.

Hur går man vidare nu? Detta är första barnet så vi står lite handfallna... Obestämd 

• Svar på tråden Hur vet man att det är dags att potträna?
  • kakmamman

Låt henne gå utan blöja på dagarna, det kommer kanske att ske lite olyckor men gör ingen stor grej utav det.. men gå till pottan varje gång.. påminn henne om att ni kan gå på toa och kissa/bajsa, men tjata inte.

Varannan timme är en bra tumregel! 

• Toppen9

Sätt henne där när ni vaknar, vid varje blöjbyte, innan sängdags och lite då och då under dagen.
    Fråga ofta om hon behöver kissa och händer inget på toa så gör det inget och kommer det i blöjan är det inte hela världen heller.

Tror det viktigaste är att inte få övergången till toalett att vara negativ dvs händer det olyckor så är det bättre att bara rycka på axlarna och tex säga att nästa gång så hinner ni nog till toan innan kissen kommer.

• kakmamman

Och på morgonen, efter maten osv... om det är läskigt utan blöja kan hon ju ha på sig den, men av egen erfarenhet vet jag att det både blir dyrt och omständigt..en massa slöseri med att slänga en blöja med endast en kiss i stup i kvarten!

• Queenie70

Tror inte på att potträna. Det där kommer av sig självt. Fortsätt att erbjuda alternativ som ni ju gör redan.

Min unge bestämde sig helt på egen hand en dag att nu skulle han inte ha blöja, och det gick hur smärtfritt som helst utan en enda olycka. Som sagt, när de är redo så är de.

• miljarden
    Queenie70 skrev 2011-12-29 21:02:34 följande:

Tror inte på att potträna. Det där kommer av sig självt. Fortsätt att erbjuda alternativ som ni ju gör redan.

Min unge bestämde sig helt på egen hand en dag att nu skulle han inte ha blöja, och det gick hur smärtfritt som helst utan en enda olycka. Som sagt, när de är redo så är de.

För att ts ska erbjudas hela spektrat av råd vill jag hävda det motsatta: vår unge är 14 månader och säger numera till själv när han behöver gå på toa. Han har gått på toa sedan han var 4 månader och visst har det skett "olyckor" men dess mest allvarliga konsekvenser har endast inneburit lite mer tvätt för oss. Jag tror ungar är redo långt tidigare än vad man normalt tror, om man bara ger dem chansen.
  • miljarden

Själva rådet: låt henne fortsätta gå på toa även om det ser ut som att hon oftast inte får mycket uträttat där, låt henne gå utan blöja så ofta som möjligt, uppmuntra henne att tala om när honom ska kissa.

• Mamma till viljestark dotter

Har tvillingar på 2 år ch 4 månader (kille och tjej). Vi introducerade pottan för ett antal månader sen, har varit noga med att tala om att där bajsar och kissar man. Sen började vi försöka pricka in så dom bajsade på pottan (brukar ju synas när det är på G).

För en vecka sen tog jag på kalsonger/trosor direkt på morgonen. 9 olyckor blev det den dagen totalt. Dagen efter mindre. Ett par dar senare klarade tjejen en resa till stan utan att kissa ner sig (hon blev erbjuden toa två gånger). Nu är de i princip torra dagtid, möjligtvis nån enstaka olycka.

Äldsta dottern var 2 år och 4 månader när hon blev blöjfri, detta fixade hon på 2 dagar. Det var sommar då och hon fick helt enkelt kissa ner sig x antal ggr/dag. Vi visade henne pottan direkt och hon fattade galoppen. I princip inga olyckor efter det. 

Tror miljarden har rätt, de kan nog ofta bli blöjfria tidigare än man tror.   

• sofiaolivia

Tack för alla bra tips. Vi tänker fortsätta med potträningen, framförallt för att hon, enligt oss föräldrar, är redo men behöver lite vägledning!

Hon säger nu "ottaaaaaaa" (potta) precis samtidigt som hon kissar/bajsar. Vi har ju haft blöjan kvar på, kanske är bäst att ta av den alltså? Så hon får känna att hon kissar på sig?

• miljarden
    sofiaolivia skrev 2012-01-04 08:34:58 följande:

Tack för alla bra tips. Vi tänker fortsätta med potträningen, framförallt för att hon, enligt oss föräldrar, är redo men behöver lite vägledning!

Hon säger nu "ottaaaaaaa" (potta) precis samtidigt som hon kissar/bajsar. Vi har ju haft blöjan kvar på, kanske är bäst att ta av den alltså? Så hon får känna att hon kissar på sig?

Det tycker jag. Av med blöjan bara. Och så frågar du med jämna mellanrum om hon behöver gå på pottan, för att påminna henne.
Svar på tråden Hur vet man att det är dags att potträna?