• Piggelin

Hoppgunga och lära gå stol - bra eller dåligt?

Har en tjej på 6 1/2 månad som jag nu funderar på att köpa en hoppgunga eller lära gå stol till. Har en familj som varit totalt emot ALLT sånt men jag börjar känna att det nog kan avlasta mig lite samtidigt som det nog är roligt för henne. Hon kan sitta stadigt men skulle vara roligt om hon kunde få komma upp lite och känna sig "delaktig".
    (Sambons familj som alla är sjuksköterskor och annat är för allt sånt)

Hon väger dock ca 10,5 kg så är orolig att hon är för tung för en hoppgunga?!

Vad tycker ni? Är det så dåligt med dessa saker eller är det ok att sätta dom i någon av dom bara dom tycker det är roligt och att man ändå leker med dom på golvet för det mesta....

• Svar på tråden Hoppgunga och lära gå stol - bra eller dåligt?
  • abinito

Min son hade hoppgunga och jag tror att den var för max 12kg. Vi hade inte gåstol då jag anser att när barnet är moget att ta sig runt själv så gör det det på eget vis.

• Veritaslux

Vi funderade lite på gåstol och hoppgunga men tvekar då dottern (6 månader) är hyfsad nöjd med att röra sig på golvet (kravla/åla). Det motoriska har lossnat väldigt fort så jag tror det bara är en tidsfråga innan hon kryper.

Nackdelen med gåstol är väl att vissa barn blir så förtjusta iden att de inte vill göra något annat än vara i  den, och då på bekostnad av den motoriska utvecklingen (ligga på golvet och lära sig ta sig fram och sedan upp) men å andra sidan har jag aldrig stött på något barn som fått några direkta men av en gåstol. Jag tror att allt är bra med måtta...

I många kulturer bärs för övrigt barnen i stort sett dygnet runt och de lär sig krypa och gå de med...

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Pickeli

Skulle inte velat vara utan gåstolen! Mina ungar har älskat den och har aldrig drabbats av någon "biverkning" som folk pratar om. Både olycksfria och tidiga till normala i utvecklingen. Plockade dock bort den runt 7 månaders ålder för båda då de började krypa ut den!

• Nesss

Gåstolen var kanon till våran gosse. Han började använda den vid 6 månaders ålder och var jättenöjd med att kunna ta sej fram själv. Plockade bort den när han för egen maskin började kravla och krypa.

• Momalicious

Vi hade en gåstol till sonen och han älskade den. Han började krypa när han var 7 månader så han blev ju inte hämmad av den. Tog bort den i samma veva eftersom han då började försöka klättra ur den.

• Lumo

Gåstolen är guld värd om man har ett frustrerat barn som alltid vill vara med.

Hoppgungan är väl kul den med, men rätt tjorvig o barnet gillar det oftast inte lika länge som gåstolen.

Själv anser jag att gåstolen främjar lära-gå-tekniken. De blir motiverade att lära sig ta sig runt o lär sig använda fötterna. Om jag inte minns helt fel har jag även läst rapporter om att gåstolen inte alls hämmar barnets utveckling, som många hävdar (även en här ovan). Men minns ej detaljer få det var 2 år sen mitt barn var aktuellt för gåstol. Googla lite om du vill...

Finns dock en sak att tänka på. Ställ in stolens höjd rätt. Fötterna ska precis nå ner. Dvs de ska inte släpa i (vara böjda) när de är rakt neråt. Är stolen för låg kan barnet belasta fel (på insidan/utsidan av foten) o det är inte bra.

• Coyote

Gå-stol kan man ju använda som leksak, men den lär inte barnet gå tidigare. Och inte för långa stunder. Hopp-gunga är jag mer tveksam till. Din tjej är ju ganska stor redan, så det blir nog kort användningstid. Dessutom kan den belasta barnets rygg fel, om de blir sittande för länge. Så skippa hoppgungan, men testa gåstol och om känner för det.

• Lenora

Jag tycker inte att det är fel att använda något av dem om barnet vill, bara man inte lämnar dem utan bra uppsyn. En stark kritik mot gåstolar är att en del föräldrar litar lite väl mycket på hur säkra de är och det har varit ett par riktigt tragiska olyckor där barn har omkommit.

Nu tror jag i och för sig att TS kommer att ha jättebra uppsyn vad hon än väljer men ville ändå nämna det. 

• LarsS

Gå-stol => Detta lärde en flicka jag känner att gå. Den lärde henne inte att ta emot sig när hon föll. Så när hon ramlade så var det som fura - raklång rätt ner med ansiktet i golvet (Eller bakhuvudet). Några slag mot huvudet fixar väl alla.... men det såg riktigt hemskt ut. Barn som kryper och sen tar sig upp i stående får det mer naturligt med sig, tror jag.
    Sen så klippte ungen hälsenorna på sina föräldrar med den där gåstolen. Ungefär som barnvagnarna gör ute på stan....

• oceanney

Mitt tips vad gäller gåstol är att köpa begagnat via tex Blocket om du har möjlighet. Min dotter tyckte den var kul i cirka tre veckor. När hon började krypa så ville hon absolut inte vara i gåstolen längre, men veckorna innan då hon var så frustrerad över att hon inte kunde krypa var den guld värd. Men med den korta användningen är jag är glad att jag inte betalade mer än 200 kr för den. 

• brummagumman

Med två barn som från två månaders ålder bara varit nöjda i upprätt position har de sakerna hjälpt massor! Men lagom är väl bäst antar jag. Äldsten satt vid fem månader, kröp vid åtta och gick vid tio så tror inte han blev sen på nåt vis.

• Gurkan
    LarsS skrev 2011-12-27 15:30:50 följande:
    Gå-stol => Detta lärde en flicka jag känner att gå. Den lärde henne inte att ta emot sig när hon föll. Så när hon ramlade så var det som fura - raklång rätt ner med ansiktet i golvet (Eller bakhuvudet). Några slag mot huvudet fixar väl alla.... men det såg riktigt hemskt ut. Barn som kryper och sen tar sig upp i stående får det mer naturligt med sig, tror jag.
    Sen så klippte ungen hälsenorna på sina föräldrar med den där gåstolen. Ungefär som barnvagnarna gör ute på stan....
    Många barn när de lär sig gå stuper som furor utan att direkt ta emot. Det är otäckt men de lär sig också fort att ta emot. det har inget med gåstolen att göra.

Gåstolen är jätteskön om man har ett frustrerat barn som vill ta sig framåt men inte kan och inte är nöjd att sitta på golvet hela tiden. Skönt för föräldrarna att slippa bära en stund och låta barnet komma iväg på upptäcksfärd själv (under uppsikt så klart). däremot gör det ont att bli påkörd i hälsenan men man lär sig snabbt att hoppa undan.

• LarsS
    Gurkan skrev 2011-12-27 15:51:09 följande:
    Många barn när de lär sig gå stuper som furor utan att direkt ta emot. Det är otäckt men de lär sig också fort att ta emot. det har inget med gåstolen att göra.

Gåstolen är jätteskön om man har ett frustrerat barn som vill ta sig framåt men inte kan och inte är nöjd att sitta på golvet hela tiden. Skönt för föräldrarna att slippa bära en stund och låta barnet komma iväg på upptäcksfärd själv (under uppsikt så klart). däremot gör det ont att bli påkörd i hälsenan men man lär sig snabbt att hoppa undan.

Kan du ju ha rätt i. Min son använder dock händerna istället för ansiktet vid fall....
  • Gurkan
    LarsS skrev 2011-12-27 16:11:31 följande:
    Kan du ju ha rätt i. Min son använder dock händerna istället för ansiktet vid fall....
    Det gör min med men visst hände det att han missade att ta emot med händerna när han lärde sig gå. 
  • MeandHim

Kan säga att mins killar ÄLSKADE hoppgungan! Gåstolen var mest avlastning för min del då jag slapp bära dom + att dom kom upp lite mer än till golvet och kunde vara med mer.

• sancho

Gåstol var nog det bästa inköp vi gjorde! Han verkligen älskade den, och det gav oss en chans att få sätta oss en stund :) han använde den läänge också! Hoppgungan gillade han också, men vi hade klarat oss utan den.

• PrincessDalia

Vi har använt båda väldigt mycket. Vi brukar ofta sätta honom i någon av dem då vi ska sätta oss ner och äta middag så brukar han roa sig med det ungefär lika länge som vi sitter och äter! Skönt att få äta ifred!

Svar på tråden Hoppgunga och lära gå stol - bra eller dåligt?