• Glimma76

Byta skola

Vi funderar på att byta skola till vår son. Nu går han i en kommunal, den som finns i vår by helt enkelt. Jag och min man är inte alls nöjda med den. Det är väldigt slappt och klassen är stökig. Man låter inte barnen ge allt de kan. Min son är egentligen jätteduktigt.

På det han inte är så duktig på har jag bett om extramaterial för att träna mer, ex mönster och textskrivning. Efter att ha frågat om materialet i flera veckor utan att ha fått det så har vi själva köpt material till detta (jag kan inte själv, är ingen lärare)
    Förstår inte varför man har IUP där, när de säger att det och det är bra, men detta har han inte klarat. Om man inte får material att träna mer på det han inte klarat, vad ska vi då göra? Vänta på ett mirakel?
    Nu håller han dock på att klara det med vårt egenbekostade material.

Engelskan de haft nu i 3an, de började i först i 3an, är lekskoleengelska. De har inte lärt sig prata alls, inga meningar, inte lärt sig skriva, inga läxor, utan bara gått igenom alfabetet på engelska och sedan ord till respektive bokstav.
    Andra jag känner på andra skolor har ju ENGELSKA där de lär sig prata,skriva meningar, glosor osv.

Nu har vi även börjat med det priva och han är jätteduktig.

Saken är den att vi står i begrepp att flytta helt, och då byts ju skola per automatik. Men vi vet varken hur, vart eller när.

Nu finns Kunskapsskolan i närmsta stad. De kommre starta upp från åk 4 nästa höst, dvs fördelen för min son är att alla då är nya elever och han slipper komma in i en redan grupperad klass.
    Jag har läst bra om Kunskapsskolan, men kommer lägga ut en tråd bara om den också.
    nackdelen är att han måste pendla, men vår kommun ska erbjuda skolskjuts till alla barn, även de som väljer en annan skola än anvisad, så det får han.

Det som talar emot är att han inte vill. han trivs bra i sin klass. Dock leker han aldrig med någon från klassen privat.... och klassen är också stökig på lektionerna. Det finns ju inget som inte säger att han inte kommer att trivas om han byter, plus att jag tror att han får lite utmaningar, det är ju hans utbildning.

Min man är tveksam till pendlingen.

Om vi ska flytta och han börjar här, så låser vi oss till denna kommun, då jag inte vill att han ska byta skola fler gånger.

Ge mig råd är ni jättesnälla.!

• Svar på tråden Byta skola
  • Regnig måndag

En sak ska du ha klart för dig, vägen till frälsning går inte via privata alternativ utan det handlar helt om vilken skola det är. Kunskapsskolan skulle jag definitivt passa mig för innan skolinspektionen rapporterar att de åtgärdat de brister de riskerar att förlora tillståndet för.

Sen undrar jag vad ditt syfte är, är det att odla en ny Einstein på ditt eget lilla vis eller tror du att skolan och lärarna trots allt är mer kunniga inom lärande än vad du är?

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Glimma76
    krompa skrev 2011-12-26 18:13:12 följande:
    Hur långt behöver han pendla? Hur lång tid tar det?
    det är en mil.
  • Glimma76
    Regnig måndag skrev 2011-12-26 18:20:33 följande:
    En sak ska du ha klart för dig, vägen till frälsning går inte via privata alternativ utan det handlar helt om vilken skola det är. Kunskapsskolan skulle jag definitivt passa mig för innan skolinspektionen rapporterar att de åtgärdat de brister de riskerar att förlora tillståndet för.

Sen undrar jag vad ditt syfte är, är det att odla en ny Einstein på ditt eget lilla vis eller tror du att skolan och lärarna trots allt är mer kunniga inom lärande än vad du är?
    Förstår inte ditt inlägg... frälsning?!
    Det är den skola som har bäst slutbetyd i denna kommun, så det är en bra skola.

hans klass är inte bra, och känd för det. En kompis som bytte skola, samma kommun, fick kämpa jättemycket bara för att komma i fatt.
    Jag tror att många lärare är jättebra, och många klasser och skolor med. Men denna klass är slapp och stökig.... så jag förstår tyvärr itne ditt inlägg. Menar du att jag ska acceptera det. Det handlar itne om en Einstein, men det handlar om att få en bra utbildning som jag tror är viktigt i vårt samhälle.
  • Glimma76
    krompa skrev 2011-12-26 18:13:12 följande:
    Hur långt behöver han pendla? Hur lång tid tar det?
    Det är där gymnasiet ligger också, så då blir det ändå pendling dit...
  • krompa

OK...
    1 mil är inte långt att pendla, det gjorde ju halva klassen när jag gick på låg-och-mellanstadiet.

Om ni inte tycker nivån är ok och han ändå inte har kompisar så förlorar ni inget på att byta, även om ni byter tillbaka senare.

Svar på tråden Byta skola