• Täby82

treåring gallskriker óch håller emot bajset

ASedan två veckot tillbaka vägrar min dotter att bajsa. Hon kämpar emot in i det sista vilket medför att det blir ca varanna - var tredje dag men det trycker på varje dag och då kan hon gå och gråta/skrika i flera timmar. En gång kom det i sömnen då hon inte var beredd. Är väldigt jobbigt för henne då hon måste ta i rejält för att hålla emot och hon verekar rädd. Har fått 5 ml lactulose varje dag så bajset är inte hårt men hon vägrar ändå trycka ut det.. Är blöjfri men har alltid velat bajsa i blöjan så det får hon självklart nu med. Någon som vet hur man löser detta?

• Svar på tråden treåring gallskriker óch håller emot bajset
  • kokos

Jag puffar då min son som blir 3 i april varit sådan i snart 4 månader. Även om han är lös i magen håller han emot och springer omkrin som en yr höna på tårna för att knipa. Vad ska man göra? Jag har försökt förklara att man får ont i magen om man håller sig. Har försökt ignorera osv men han fortsätter ändå

• JackAnneli

hej! Jag har en kille som blir tre i januari. Han är alltid hård imagen och för ca 6månader sen. Så kollade jag när han kryste och då såg jag en blå,lila prick som en ärta! En hemoryd ( stavning?) han får 15 ml lactulose morgon och kväll och är ändå inte helt ok i magen, småbajsar helt enkelt. Omhan inte gör nåt på två dagar så får han ett halvt microlax och så är det stenhårt det som kommer! jag ska ta upp detta på BVC i januari för det la ju inte va bra att få så dålig erfarenhet av bajs.... Han använder blöja. Så jag tror din tjej är förstoppad ring BVC eller 1177 och be om råd, ge inte microlax utan samtal med sjukvård!

• carola78

Kan vara så att barnet är förstoppat. Trots förstoppning så kommer det ut löst bajs. Det ät det som lyckas komma förbi stoppet. Det har kanske gått så långt att lactulos inte funkar. Jag skulle rekommendera er att ge barnet Klyx. Jobbigt och inte alls skoj men det är det enda som kan hjälpa. Det är jobbigt att se sitt barn vilja hålla inne bajset fast det inte går. Det gäller att finnas där som stöd på alla sätt och vis. Fortsätt sen med lactulos varje dag.
    Jag fick göra detta på min dotter som lätt blev förstoppad.

• kokos

Min son är aldrig hård i magen utan håller bara emot... Alltså inte lös heller utan lagom liksom. och det kommer direkt när han har hållt emot. Han tar i en gång-färdigt liksom!

• timoa

skönt höra andra som har liknande problem. jag är helt knäckt, min 3åriga son har haft månader nu av "bajsproblem"-nu ikväll blev det så allvarligt att jag nästan ville åka in.
    han brukar precis som era barn ställa sig på tårna, vrider sen ena benet och blir absolut knallröd i ansiktet, ger ifrån sig ljud som jag inte hört sen jag låg på förlossningen ....
    han är däremot alltid lös i magen, har alltid varit. alltså inte diarree, men "kladd-bajsig" aldrig en korv om jag nu ska bli detaljmässig.
    det är som om han försöker hindra bajset att komma ut, för det kommer alltid små kluttar, så vi byter blöja ca 8ggr per dag.
    nu idag sa han att han inte får ut bajset, det gör ont. sen började vrålet, och han bara skrek o grät och hade verklig panik. så illa har det aldrig varit.
    har varit i kontakt med bup (gav absolut ingenting) samt bvc-sköterskan som nu gett mig läkartid om ett par v. kan inte vänta så länge dock, detta är mer akut. samtidigt vill jag inte göra en för stor "grej" av det, gå till DOKTORN kan ju sända signaler att "oj nu är detta så allvarligt" eller jag vet inte...

bvc-sköterskan var oxå varit inne på att det sitter ngt emellan, men hon trodde inte det då han alltid varit lös.

ngn som har några tips? detta med lactolos känns som det gäller mer om de är hårda...

• carola78

Även om barnen är hårda i magen eller förstoppade så kommer det ut bajs. Ibland kanske nån lite klutt men många gånger löst, kladdigt bajs. Det är bajs som tränger sig förbi "stoppet" som kommer ut.
    Prova att ge klyx?!

• timoa
    carola78 skrev 2012-01-10 18:53:56 följande:
    Även om barnen är hårda i magen eller förstoppade så kommer det ut bajs. Ibland kanske nån lite klutt men många gånger löst, kladdigt bajs. Det är bajs som tränger sig förbi "stoppet" som kommer ut.
    Prova att ge klyx?!
    tack för ditt svar! jag har ju varit inne lite på den linjen men eftersom han varit lös/kladdig i magen sen han var 6mån så tror jag ändå inte det är så...har gett massor av katrinplommon sista 2dgr, bajset har blivit lösare men fortfarande gallskrik. vet inte vad jag ska göra....har nästan panik av att se honom må så här dåligt. lider med honom.
  • carola78

Är det ett riktigt stopp så tror jag inte katrinplommon funkar.
    Jag hade detta problem med dottern. Det gjorde ont att bajsa, hon knep och så blev det en ons cirkel. Ut kom ändå löst bajs i tid och otid i trosan. Hon knep och det lösa kom ut. Provade med både katrinplommon, russin, drycker Och Gud vet allt. Till slut var det klyx som hjälpte. Vi fick ta det ett par gånger för hon var ju rädd att det skulle göra ont. Samtidigt så fick hon lactulos under en LÅNG tid. Det har hjälpt oss.

• timoa

hm...absolut värt att prova ändå. var det så att det där hårda som "kloggat" igen kom ut då efter klyxet? eller blev det bara succesivt bättre? var köper man då klyx&hur tas det?

• carola78

Klyx är lavemang och köpes på Apoteket. Står på hur man använder det men det är en lösning som man ska spruta in i rumpan på barnet (eller sig själv om det är så). Sen ska man vänta en stund och sen kan man inte hålla sig längre. Det var jättejobbigt när jag gav det till dottern första gången. Jag hämtade hennes goskaniner, kramade henne och tröstade henne. Det gjorde ju så klart ont och var läskigt. Sen kändes det bättre. Tror jag gav henne det nån kväll senare oxå för att vara säker på att vi fått ut allt. Sen körde vi med lactulosen varje morgon under ett halvårs tid, minst.
    Prova kan du alltid göra.

Svar på tråden treåring gallskriker óch håller emot bajset