• KePe

Kalla glassar inte så bra nu

För att vara frisk så länge som möjligt har jag läst på en del, bla att det vi får i oss helst ska ha samma temp. som oss. Annars får kroppen jobba med att värma eller kyla och det kan bli problem. Så det som är kallt får stå framme timvis om jag hinner innan det ska ätas. Är jag het/varm eller fryser gäller annat.
    Så jag har försökt att lära ut det här men dom glömmer, enda är att dom värmer mjölken och mat förstås.
    Lillen har tjatat om glass länge så det köptes hem en låda med mindre pinnglassar. Han var lite förkyld och fick sex stycken i rad av mamma utan min vetskap. Sedan har han hostat slem 2 nätter och fått röda prickar. Mamman ville ge honom antihistamin men jag sa att det nog är glassen.
    Jag reagerar själv ibland på glass som har underliga aromämnen mm.

Att inte äta hett faller sig naturligt, men att inte äta kallt är det relativt okänt?

• Svar på tråden Kalla glassar inte så bra nu
  • Twiist3d

Va?
    Här har vi aldrig haft problem med varmt/kallt.

Konstigt.
    Vi blir inte sjuka av att äta "för kall föda eller för varm".
    Hahah, ahja.    

If someone's trying to bring you down, it only means that you're above them.
  • Lumo

Men inte hostar man slem 2 dygn pga lite glass???!!! Det beror såklart på sjukan. En reaktion håller ju inte såååå länge. Rimligtvis är även prickarna relaterade till sjukan, men det vet jag ju såklart inte.

Köp lite bättre glasspinnar nästa gång istället om du funderar över tillsatserna. Alt köp såna där glasspinnformar o frys egen grädd-/isglass.

Sen kan man såklart hosta av kall glass/dricka. Tror det är astmarelaterat, dvs de med astma får lätt "köldhosta", på samma sätt som denna får hosta av att anstränga sig ute när det är kall torr luft. Men denna hosta dämpas för det mesta på en halvtimme typ (i alla fall min) eller av att man dricker något varmare.

Glass lindrar ju däremot halsont/brännande strupe (kylan alltså) o socker verkar slemlösande (tex saft/honungsvatten etc), dvs det funkar lite som svag hostmedicin. Dessutom är det ju en mental tröst för ett sjukt barn som får lite "lyx". Hehe...

• KePe

6 glassar i rad till en treåring kan verka tveksamt och det är främst magsäcken som vill ha lagom varmt.

• ModestyB

Man blir sjuk av virus och bakterier eller födoämnesallergi etc.
    Kall och varm föda har ingen påverkan på kroppen FÖRUTSATT att kroppen inte redan arbetar hårt på temperaturregleringen. När det är riktigt varmt ute ska man inte dricka kall vätska i tron att man hjälper kroppen temperera sig, det har motsatt effekt. Vid hög feber har jag dock ibland fått rekommendation att ge glass, märkligt det där...

• Diny

Jag bor i Mexico och här har jag ofta fått höra att man inte ska dricka eller äta kallt när man är sjuk , och får alltid höra att vi ska ge dricka utan is, helst rumstempererad till vår dotter på 16 månader även om hon inte är sjuk. I sverige har jag faktiskt nog aldrig hört det. Vet inte riktigt vad som stämmer?

• kokos

I hemlandet sägs det likadant. Man ska inte dricka kallt på sommaren och är man sjuk så är det bara varmt som gäller, vinter eller ej. Jag satt alltså och drack nykokt soppa i 50 graders värme Men jag tror på det! Dessutom ska man svettas om man har feber och det hjälper helt klart! På vuxna alltså EJ BARN

• KePe

Folk är alltså klokare utrikes :)

• Stayfun

DAX ATT LÄRA ER NÅT NU

NU FINNS DET NÅT SOM HETER KÖLDALLERGI.
    ANTIHISTAMIN KORTIZON HJÄLPER KNAPPT. 

Svar på tråden Kalla glassar inte så bra nu