• Busen77

    Någon som har erfarenheter av Prednisolon?

    Hej alla!

    Är det någon som har erfarenhet av Prednisolon? Jag har haft 4 upprepade missfall och alla i vecka 7.

    Jag ska nu börja äta prednisolon vid nästa ägglossning pga. att jag eventuellt har ett överaktivt immunförsvar.

    Ni som ätit Prednisolon, hur mycket åt ni och hur länge? Trappade ni sedan av successivt vid en eventuell graviditet?

    Kram

  • Svar på tråden Någon som har erfarenheter av Prednisolon?
  • justayoungmum

    ja har RA, och kan inte ta mediciner ja annars tar . jag tar kortison nu. jag är i vec 5... å ska ta de så länge ja kan! ev hela graviditeten, ska kortisonet minska missfalls risken?

  • Busen77
    justayoungmum skrev 2011-12-21 20:51:11 följande:
    ja har RA, och kan inte ta mediciner ja annars tar . jag tar kortison nu. jag är i vec 5... å ska ta de så länge ja kan! ev hela graviditeten, ska kortisonet minska missfalls risken?
    Tack för Ditt svar.

    Det kan minska risken för missfall. Finns ingen forskning om det i Sverige men det forskas en del om detta  utomlands bl a i USA.

    I mitt fall tror man att jag har ett överaktivt immunförsvar och detta starka immunförsvar attackerar min egen graviditet då det inte kan avgör att det inte är främmande. Kortisonet minskar tydligen immunförsvaret.

    Jag har fått utskrivet 5 mg. Hur mycket äter Du?
  • justayoungmum

    Jag äter 5mg. Men kanske bra om man äter 10 nu i början. Ioch med att jag vdt attt ja har en autoimmun sjukdom??

  • Busen77
    justayoungmum skrev 2011-12-22 09:47:41 följande:
    Jag äter 5mg. Men kanske bra om man äter 10 nu i början. Ioch med att jag vdt attt ja har en autoimmun sjukdom??
    Tydligen är dessa missfall vanligare om man har autoimmuna sjukdomar i familjen ex struma och diabetes.

    Men enligt min läkare är 5 mg en hög dos så man behöver nog inte ta mera. Men jag vet inte riktigt hur man ska göra när man blir gravid. Ska man sluta då och i så fall hur ska man trappa ner?
  • justayoungmum

    Jag har ju reumatism. Mitt immunförsar angriper sitt egna. Så jag får kostison som jag ska äta hela graviditeten.

  • elina87a

    Jag åt Prednisolon under min förra graviditet, kommer inte exakt ihåg vilken vecka jag fick det men det var pga att jag har en sjukdom som gör att min imunförsvar är sämre.
    Jag visste inte att det kunde minska risken för missfall. Jag åt från början en ganska hög dos, tror det var 20 mg, men trappade ut tills jag endast åt 5 mg. Åt under hela graviditeten. Och det är ingen som helst fara för bebisen i magen, jag frågade både en och två gånger! Jag fick extra UL för det kunde finnas en LITEN risk att bebisen i magen kunde bli lite mindre. Men i mitt fall så växte min son som han skulle. Jag födde iofs i vecka 35 (av helt andra orsaker) och han vägde då 2955 gram och var 47 cm lång, vilket var ganska så stort för att vara i vecka 35.
    DU behöver inte alls oroa dig. Fråga läkaren om alla ev risker.
    Jag fick extra UL pga min sjukdom också. Så det var inte enbart för att jag åt medicin.

  • Busen77
    elina87a skrev 2011-12-29 09:30:09 följande:
    Jag åt Prednisolon under min förra graviditet, kommer inte exakt ihåg vilken vecka jag fick det men det var pga att jag har en sjukdom som gör att min imunförsvar är sämre.
    Jag visste inte att det kunde minska risken för missfall. Jag åt från början en ganska hög dos, tror det var 20 mg, men trappade ut tills jag endast åt 5 mg. Åt under hela graviditeten. Och det är ingen som helst fara för bebisen i magen, jag frågade både en och två gånger! Jag fick extra UL för det kunde finnas en LITEN risk att bebisen i magen kunde bli lite mindre. Men i mitt fall så växte min son som han skulle. Jag födde iofs i vecka 35 (av helt andra orsaker) och han vägde då 2955 gram och var 47 cm lång, vilket var ganska så stort för att vara i vecka 35.
    DU behöver inte alls oroa dig. Fråga läkaren om alla ev risker.
    Jag fick extra UL pga min sjukdom också. Så det var inte enbart för att jag åt medicin.
    Tack Elina för Ditt svar!

    Skönt att höra att det gick bra för Dig. Jag hoppas att detta kommer att hjälpa mig till en lyckad graviditet.
  • Rosen3

    Hur har det gått med graviditet och Prednisolon? Jag har fått fyra missfall och tror att jag har högt immunförsvar. Mina TPO-antikroppar är höga oxå.
    Var har ni fått utskrivet det? 

Svar på tråden Någon som har erfarenheter av Prednisolon?