Anonym (förvärkar?) skrev 2011-12-20 22:14:15 följande:
ojdå!! kanske det blir en riktigt skitig förlossning haha.. .
Eller tvärtom, det finns inget kvar att skita ut när du kommer dit
Min nr två är född i v 38. Man kan ju tycka att jag borde ha känt igen att det var förlossning på gång, jag hade ju fått ett barn 18 månader innan. Men de två förlossningarna liknar inte varandra öht. Ettan gick som det står i böckerna, man börjar känna värkar, magen blir hård, det är kanske 20 minuter emellan, så blir de starkare och tätare, osv. Tvåan började alltså med en dag på toa. Något , minns inte vad, fick mej ändå att åka in och när jag betalade bensinen så gick vattnet. 6 mil, nedskyltat till 50 långa bitar. Fortfarande inga ordentliga värkar, inget ont....Jag gick ur bilen, in i hissen och fick en krystvärk där. Upp på förlossningen, upp på ett bord, av med kläderna två krystvärkar och si där fick jag en unge, född fem minuter efter jag kommit in
Trean, där hade jag förvärkar i månader före. Låg inlagd med sängläge och medicinering, öppen tre cm en månad innan han föddes. Kom hem från sjukhuset, två veckor gick, nästan en månad kvar till förlossning. Vaknade en morgon och slemproppen hade gått, något jag aldrig varit med om innan. Skulle ändå på undersökning på sjukhuset ( var där två ggr per vecka ) Kom dit, inga värkar, inget ont alls, efter tre timmar så började jag bli trött på att vara där. Då undersökte bm mej och jag var helt öppen. Upp på en säng, bm tog hål på hinnorna och säger - böj dej fram och ta emot ditt barn.
Knasigt, gick så fort att jag inte hann fatta riktigt.
Så det är jättesvårt att tala om vad osm är på g, eftersom det kan se så olika ut tom för en och samma kvinna