• Anonym

Svägerskan vill inte fira jul med mig pga min graviditet

Ska försöka dra det här så kort som möjligt. Min sambo o jag ska för första gången i år fira jul ihop med hans familj o släkt, mysigt vi kommer vara med hans stora familj, hans föräldrar, syskon med respektive o en massa barn osv... Jag har träffat alla i hans familj ett par ggr o tycker dom e hel mysiga Hans syster har jag bara träffat 1 gång nu i somras dock, mötet tog inte ens 5 min utan det var bara "Hej o hej då.." mer eller mindre, en snabb hälsning liksom....Men  hon verkar super trevlig hon med.

Nu till "problemet"...Jag o min sambo väntar vårt första gemensamma barn.

Min sambos syster o hennes man har försökt bli gravida ett tag fick jag höra från deras mamma, nu skickade systern oxå  ett brev förra veckan  till oss där det stog att hon inte visste om hon ville komma till jul eftersom jag var med för hon klarar inte av att se min gravida mage....Jag förstår henne, det e ju såklart att det e jobbigt för dom...Men nu känner jag att jag förstör allas jul som kommer o gör så att systern stannar hemma...Hon har ju mer rätt än mig att vara där tänker jag. Jag känner mig elak som kommer dit, jag kommer absolut inte veta hur jag ska betee mig...Om nån pratar om min graviditet o tex frågar hur det är, ja då kommer jag inte veta vart jag ska ta vägen....

Har nån varit i min situation? Kanske ett gott råd kan vara till hjälp....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-20 14:54
    Jag känner mig så hemskt ego som känner att jag ju faktist e överlycklig o glad över min graviditet, jag vill ju få prata om min lilla bebis...men jag kommer inte kunna göra det nu...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-20 15:57
    Fick hennes mail adress av sambon o har nu skrivit kort till henne att jag förstår henne men endå hoppas på att hon kommer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-21 08:40
    många kommentarer sen igår e.m..Jag e tacksam för allt ni skrivit Jag pratade med sambon igår o han säger att jag självklart ska med eftersom jag oxå tillhör den familjen. Nu hoppas jag bara att alla andra oxå känner så, för jag kommer åka dit. Sambons syster skrev tillbaka till mig att hon oxå kommer, men kanske inte klarar av att stanna så länge....Känns bättre nu, fast fortfarande känner jag att jag får skulld känslor av att dyka upp där med min mage som inte e speciellt lätt att dölja....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-22 08:51
    Jag vill bara förtydliga mig lite, jag hoppas alla som läser denna tråden förstår att jag inte tycker svägerskan e elak eller ego. Jag som kvinna kan självklart sätta mig in i hennes situation. Mitt barn o mitt kommande, betyder allt för mig o tanken på ett liv utan nån av dom e en tanke jag ens inte vill tänka. Jag blir ledsen för er skull, ni fina människor som skriver här om eran sorg...Jag ville inte på några sätt med denna tråd göra nån upprörd eller på nå sätt verka oförstående mot ofrivilligt barnlösa! Jag tycker det e tråkigt att folk börjar "bråka" med varandra i tråden, vi e väl alla kvinnor o borde kunna förstå varandra...Detta handlar ej om oss med barn EMOT dom utan...Kram på er alla o god jul!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-29 19:36
    Nu har vi varit o firat jul. Inte haft nått internet där, men tänkte uppdatera.-) Allt gick jätte bra! Va ingen jobbig stämning alls mellan svägerskan o mig, mer mellan de andra som så fort nån fråga mig nått om magen va tvungna att viska att vi inte skulle prata om graviditeten eftersom svägerskan tyckte det va jobbigt. Jag o svägerskan prata absolut inget om graviditeten o jag svarade kort men trevligt på de få frågor som kom från andra(speciellt alla barnen som ville känna på magen osv...) Svägerskan åkte hem först, men jag fick veta att hon samma dag fått negativt på e gravtest....glad att hon orkade komma trots det. Dagen efter ringde hon mig o sa att hon gärna ville att jag o sambon(hennes bror) skulle komma nån helg framöver o bo en helg hos dom Känns så bra! Hon o jag blir goa vänner i framtiden känner jag på mig!

• Svar på tråden Svägerskan vill inte fira jul med mig pga min graviditet
  • Anonym

jobbigt, men hur har hon gjort förut, eftersom det finns andra barn där?

• Anonym

Men snälla nån vilken egoistisk syter din sambo har....låt henne stanna hemma och tjura!

• Anonym

Jag har ingen aning...hon älskar att sitta barnvakt till sina brors söner så jag tror bara att det e graviditeten som e jobbigt för henne...

• mamaleona

Grattis till din graviditet. Klart du är och får vara lycklig. Lika klart som att hon är oerhört ledsen och kan tycka situationen är jobbig. Men - man kan inte förvänta sig att andra ( i deras glädle) handlar utefter sin egen sorg som i detta fall. Om hon anser att hon inte kan / orkar komma pga din mage så är det ju faktiskt hennes val. Du förstör ingenting, du är inte orsaken till hennes illamående, du bara ÄR ju. Överallt i samhället kommer hon att mötas av gravidmagar o lida pga detta, men du kan inte göra något åt saken. Så är det ju bara. Ni är bjudna dit lika mycket som dom, då är det allas val att gå eller inte. Ha en bra jul iaf.

• The past is now

Otroligt omoget och egoistiskt av henne. Det är ju en massa andra barn där, ska dom stanna hemma då för hennes skull eller vad menar hon? Du och din kille ska absolut inte må dåligt eller så.

God jul!  

• Anonym (Inte samma)

Jag förstår syrran lite grann. Man kanske har haft det jätte jobbigt och mår skit dåligt.

Då orkar man inte åka iväg och höra hur bra blittan bla alla andra har haft det med allt graviditeter, jobb o allt vad det är utan vill ha lite stöd o omtanke. Sen ska ni få njuta av eran graviditet. 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-20 14:57:39 följande:
    Men snälla nån vilken egoistisk syter din sambo har....låt henne stanna hemma och tjura!
    Hon skrev i brevet att hon var glad för min o sambons skull, men avundsjuk o att min mage bara skulle påminna henne om vad hon inte har...Allt detta förstår jag ju. O visst kan jag under en enda vecka(den tiden vi ska vara där) strunta i att prata om min mage, men det känns jobbigt att åka dit o veta att det saknas en person som alltid i alla 33 år suttit med dom o firat jul, o varför saknas hon? Jo pga mig! e rädd för att förstöra allas jul nu, har tagit upp detta med min sambo men han säger bara att jag e larvig...
  • twomore

Jag gick på en luciafest dagen efter att jag fött ett dött barn i v 15. Jag klarade 20 minuter innan jag började storgråta och fick gå därifrån. En mamma satt där med en underbart fin och välmående liten 1månadsbebis. 

Ibland kan man inte rå över sina känslor. Jag tycker inte att svägerskan är ego. Jag tycker inte att TS är ego. Men försök att inte tala om bebisar när hon är där, ni sitter väl inte i samma rum hela julen?

Skriv ett brev till henne att du tycker att hon verkade vara en väldigt sympatisk och trevlig tjej. Att du jättegärna skulle vilja träffa henne på julen. Att du förstår att din graviditet gör henne ledsen och att du lovar att inte tala om hon bara kommer dit. typ.  

• Anonym (GOD JUL)

Nämen stop nu!
    Ska alla som röker inte kunna komma för att just lilla jag är inne i min värsta sluta-röka-period, ska ingen kunna äta kött bara för att jag precis har slutat och blir så sugen då?

Dålig jämförelse, jag vet...men om hon har problem med din växande mage så tycker jag att det är något hon får ta med sin mamma, värdinnan till hela kalaset! Varför skriva till dig så att du ska känna dig skyldig att tacka nej eller känna dig skyldig om du går!??

Det är tråkigt att hon har svårigheter att bli gravid men man får inte behandla sin omgivning hur som helst bara därför!

Svar på tråden Svägerskan vill inte fira jul med mig pga min graviditet