• milagross

Använda kläder till prematurbarn?

Jag är i vecka 26+2 idag och håller på att förbereda mig att få ett prematurbarn pga kompliktioner.

Funderar mycket på vad man ska köpa och undrar hur det är med kläder till prematurer? Använder man kläder?
    Vad behöver man i början?

Tacksam för om någon vill dela med sig!

KRAM

Isa- Min ängel!
  • Svar på tråden Använda kläder till prematurbarn?
  • AnnaEmma01

Hej!

Min dotter föddes i vecka 26+1, de första veckorna har de inga kläder utan får varma filtar i kuvösen.. När de kommer ur kuvösen kan du börja klä barnet i små kläder i storlek 32 eller 38 beroende på storleken på barnet... Du hittar massor av fina saker på www.pytteliten.net =)

Lycka till.   

• plastkotte

Jag har inte själv någon erfarenhet av prematurbarn, men jag minns när jag shoppat kläder till vår dotter då jag var gravid så såg jag ofta bebiskläder till prematurbebisar, fast så bor jag i england så utbudet ser kanske annorlunda ut i sverige.

Googla :)

• milagross
    plastkotte skrev 2011-12-19 21:21:32 följande:
    Jag har inte själv någon erfarenhet av prematurbarn, men jag minns när jag shoppat kläder till vår dotter då jag var gravid så såg jag ofta bebiskläder till prematurbebisar, fast så bor jag i england så utbudet ser kanske annorlunda ut i sverige.

Googla :)
    Tack för snabbt svar!
    Jag vet vart jag kan köpa kläderna men frågan är nog mer vad man behöver? onödigt att köpa massa prematurkläder i fel storlek för att man kanske inte använder kläder då ligger i kuvös, men jag vet inte?
  • sanning och konsekvens

Skulle du få ett för tidigt fött barn, så har neo mini kläder till en början. Jag hade bara köpt storlek 50 i min babysamling. Så sonen fick till en början deras gullunge kläder, så vi hann köpa några uppsättningar kommande dagar.

• mina12

Vi hade inga kläder på vår dotter så länge hon låg i kuvös, men när hon fick ligga i värmesäng så kunde vi börja klä på henne lite kläder. Det vi använde var omlottbodys, byxor utan fot och strumpor. Utan fot, för att hon hade "larmgrejen" kring foten. Om barnet inte har CPAP så kan man behöva tunna mössor också ifall barnet har svårt att hålla värmen. Sjukhuset har oftast lite kläder, men de brukar inte vara så roliga... Vi använde också egna filtar så fort hon kom ur kuvösen. Det känns lite personligare än sjukhusets. Absoluta favoritfilten var pop's randiga som blir jättemysig om man torktumlar den efter tvätt.

Nu är förhoppningsvis ditt barn friskare och större än vår dotter, då hon kommer födas senare. Hon var 2mån när hon kom ur kuvösen och på sin första body hade hon storlek 32. 

Hoppas det var lite svar på dina funderingar, annars fråga vidare

Vill du berätta varför din bebbe kommer komma tidigt? 

• NICU
    milagross skrev 2011-12-19 21:24:32 följande:
    Tack för snabbt svar!
    Jag vet vart jag kan köpa kläderna men frågan är nog mer vad man behöver? onödigt att köpa massa prematurkläder i fel storlek för att man kanske inte använder kläder då ligger i kuvös, men jag vet inte?
    Jag skulle nog köpa i storlek 50. Skulle du föda inom närmsta tiden så kommer barnet att först ligga i kuvös ett par veckor och sedan på vattenmadrass. Bäbisarna ska inte ha kläder på sig varken i kuvösen eller vattenmadrassen (för att lättare kunna ta upp värmen). Så när bäbisen väger över 2 kilo kan man kanske räkna med att komma bort från vattenmadrassen (beroende på hur bra h*n kan hålla värmen själv). Och köper man då storlek 50 kan man alltid vika upp ärmarna om bodysarna har långa ärmar, byxbenen etc.

Och skulle du få för tidigt så hinner du alltid beställa kläder eller skicka bud med någon att handla lite i storlek 44 ;)
    Kramis
  • Muslimska mamman

Jag fick de mesta kläderna begagnat. Och ja jag använde mycket kläder. Det är så opraktiskt att gå runt med filt kring barnet hela tiden. Men hela vistelsen på neonatalen behövdes ju inte kläder för oss. Då var det värmebädd eller hud mot hud som gällde, och då inga kläder så klart. Men när vi kom hem och han hade storlek 40 (som var lite för stort men ändå fungerade) så använde jag kläder jämt. Så jag skulle absolut säga att man behöver prematurkläder. Vill du ha begagnat så kan jag skicka om du har adress, för jag hoppas inte få ett prematurbarn till :)

Bara araber förstår det roliga bakom mitt användarnamn.
  • Muslimska mamman

Och det jag hade användning för var: body, byxor, strumpor och mössor. Sedan hade jag en jacka och ett par tillhörande byxor också för utomhus i vagnen som var storlek 44. Men det var mest för att det var fint, inte så nödvändigt.

Bara araber förstår det roliga bakom mitt användarnamn.
  • Katarina76

Du behöver inte skynda dig att köpa kläder redan nu. I kuvösen behöver de inga kläder och det brukar finnas mössa att låna när man sitter känguru om de inte har CPAP-mössan på.

Det kan vara roligt/nostagiskt i efterskott att ha ett plagg i den storlek de var när de kom ut ur kuvösen. Man glömmer fort hur små de var.

Vi använde mest mössor och omlottbodies samt filtar under tiden på värmebädd. Vi tyckte det var mysigt att få lite mer hudkontakt under kängurupassen genom att inte ha byxor/sockar på barnet.

När vi blev utskrivna var det stl 44 som gällde, så det köpte vi och fick en del.

Lycka till!

Svar på tråden Använda kläder till prematurbarn?