• L Maria

Utredning vid upprepade mf - vad har ni fått för resultat?

Jag är lite nyfiken på er som gjort en missfallsutredning.

Vill ni berätta om era utredningar och framför allt - vad blev resultatet? Fick ni veta att något var fel och hur åtgärdades i så fall, eller fick ni veta att "allt var ok" och hur har det gått/gick det sedan?

Jag vill försöka samla lite erfarenheter på ett och samma ställe - vad kan man förvänta sig när man nu ska ge sig in i det här..?

• Svar på tråden Utredning vid upprepade mf - vad har ni fått för resultat?
  • Hjärtefröjd

Vi har fått en tid för missfallsutredning hos Anette Sjösten på Läkargruppen Victoria i slutet av januari, så jag undrar lite samma sak.. vad kommer att hända?

• L Maria

För vår del handlar det om spermaprov och blodprov - vet att de ska kolla TSH, progesteronnivå och något mer för min del, och på maken gör de en SPCA (tror jag det hette - en koll på DNA-sammansättningen om jag fattade rätt).

Ska blir spännande att se vad andra har för erfarenheter - vi får hoppas att vi får många svar!

• Hjärtefröjd
    L Maria skrev 2011-12-20 19:02:18 följande:
    För vår del handlar det om spermaprov och blodprov - vet att de ska kolla TSH, progesteronnivå och något mer för min del, och på maken gör de en SPCA (tror jag det hette - en koll på DNA-sammansättningen om jag fattade rätt).

Ska blir spännande att se vad andra har för erfarenheter - vi får hoppas att vi får många svar!
    Spermaprov och hormonnivåer, bl.a. TSH och progesteronnivå har vi redan kollat vid vår barnlöshetsutredning, så jag hoppas verkligen de går djupare än så... 

Var gör ni er utredning? 
  • L Maria

Ok, ja det är nog egentligen det vi har remiss till - det bara råkade falla sig så att vi fick vårt tredje missfall i princip samtidigt som vi fick remissen... Så vi antar att vi går vidare därefter med fler provet gällande själva missfallen. Vi kommer att gå på RMC i Malmö.

• Tedax

Puffar lite för denna tråd! 

Har själv haft två tidiga missfall under det senaste året och har inte därmed inte uppfyllt kravet för att få en missfallsutredning. Men det skulle ändå vara väldigt intressant att få veta vilka erfarenheter av missfallutredningar som finns. Kan man få hjälp till ett Plus som stannar?

• L Maria

Puffar lite för denna tråd - är nyfiken på vilken erfarenhet folk har från sina missfallsutredningar!

• vinter11

Jag har haft tre MA och vi gjorde nyss en missfallsutredning. Ofta hittar man ingenting avvikande, och det gjorde de inte hos oss heller. Allt var normalt. I och för sig är väl det positivt, men samtidigt står man ju kvar på samma ställe som innan utredning. Man kollar hormonnivåer, kvalitet på spermier, koagulationsfaktorer i blodet, kromosomanalys mm, en mängd olika prover.

• L Maria

Vinter - om det inte hittats något i de vanliga utredningar så skulle jag (kommer jag...) att titta på immunologibiten. Googla på missfall och immunologi så hittar du massor - men på engelska, för svenska läkare tror inte på immunologi.
    Jag har inte kommit på utredning än, så jag väntar på att få veta om det är något man kan lösa här, annars kommer jag att åka utomlands för kompletterande tester.

Svar på tråden Utredning vid upprepade mf - vad har ni fått för resultat?