• bizzziie

16-månaders som inte går själv.. tips sökes!!

Har en kille som blir 16 månader imorn som inte vill gå själv. Han går längs möbler och med gåvagn etc men vägrar gå själv. Kan gå när man håller honom i en hand men det är motvilligt och helst när han då är distraherad av något. Men så fort man försöker släppa hans andra hand så sätter han sig ner.

Tror inte att det handlar om att han inte kan utan jag tror att han helt enkelt inte vågar.
    Han utvecklas som han ska på alla sätt och vis för övrigt så jag är inte orolig att något är fel.

Så jag är ute efter lite tips på hur man kan göra för att han ska våga släppa taget?
    Någon som har erfarenhet av detta?

♥♥ Storebror: 2006 ♥♥ Lillebror 2010 ♥♥ -----> vitamalmen.blogg.se -om inredni
  • Svar på tråden 16-månaders som inte går själv.. tips sökes!!
  • Krake

Har flera bekanta som haft samma situation, och förr eller senare har de släppt. Han kan gå men vågar bara inte, som du säger. Om det vore något fysiskt fel skulle han ju inte kunna gå längs möbler etc. 

Moster, inte monster.
  • mammaNena

har du testat att typ hålla i ett snöre eller en bit tyg eller nått? så att han får något att hålla i, men inte så "stabilt" som en hand.  annars släpper han väll när han är redo!

johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
  • JCA

Har du provat att ha något emellan dig och pojken när han håller i dig? T ex en penna som du håller i och så håller han i den också? Så när du släpper så håller han fortfarande i sig, fast bara i pennan? Så gjorde jag med mina barn.

• Omega83

Min syster gav mig ett suuuperbra tips och någon vecka efter lossnade det, min son var 14 månader när han gick själv. Ge honom något att hålla i båda händerna, typ 2 runda klossar eller bara 2 små saker som får plats i händerna. Detta gör att det känns som om dom håller i något/någon och kan börja öva på att gå själva!

• Krake

Just det, ett tips kan vara att låta honom umgås med jämnåriga som går. Det kan peppa dem att släppa.

Moster, inte monster.
  • principessan

Så gjorde min flicka. Jag köpte en dockvagn till henne. Som inte var läragå... Hon kunde gå med den och kom på att hon kunde gå. Det var en från micki.

• Jenny 886

Min syster använde sig av en PET flaska som hennes son fick hålla i. Då tänkte han inte på att han gick.
    Själv satte jag mig bara en liten bit (1 m) ifrån henne ( min dotter) och kallade på henne och gjorde det som en lek. I början så tog hon ett steg kanske och sen slängde hon sig i famnen på mig. När hon blivit mer intresserad och stabilare så ökade jag avståndet. Ibland satt jag om min sambo mittemot varandra så fick hon gå mellan oss. Så lockade man henne med olika saker.

• flickan85

Du och pappan,mormor eller nån annan kan sitta en liten bit ifrån varandra och locka på pojken att gå emellan er.. Beröm klappa händerna. Öka avståndet lite i taget.

• bizzziie

Tack för alla tips!!! Jag ska prova alltihop!

• sahara sahara

Mitt barn gick lite längs möbler och när man höll henne i händerna. Med något annat i handen, eller när vi lockade henne mellan oss så gick hon några steg från det att hon var 11 månader, men det blev inte mer av det. Hon ville inte, vågade inte. När hon var 16 månader började hon på förskola. Första dagen satte jag ner henne på golvet medan jag tog av mig skorna, och döm om min förvåning när hon reste sig upp och knatade rakt in. Det var som om något helt plötsligt bara föll på plats.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Wera med W

Vår dotter gick vid 11 månader, vår son började precis innan 19 månader - och tro mig att jag undrade om det var något fel, men vår BVC-sköterska var väldigt lugnande och sade att "om han går längs med möbler och med gåvagn behöver vi inte vara oroliga alls, han släpper när han är redo".
    Det gjorde han och var väldigt stabil när han väl släppte, han går jättebra nu vid 21 månader.
    Ingen stress bara - det kan tydligen påverka negativt....
    Kram !

• bizzziie
    Wera med W skrev 2011-12-28 15:28:46 följande:

Vår dotter gick vid 11 månader, vår son började precis innan 19 månader - och tro mig att jag undrade om det var något fel, men vår BVC-sköterska var väldigt lugnande och sade att "om han går längs med möbler och med gåvagn behöver vi inte vara oroliga alls, han släpper när han är redo".
    Det gjorde han och var väldigt stabil när han väl släppte, han går jättebra nu vid 21 månader.
    Ingen stress bara - det kan tydligen påverka negativt....
    Kram !

Tack, det kändes bra att läsa!
    ♥♥ Storebror: 2006 ♥♥ Lillebror 2010 ♥♥ -----> vitamalmen.blogg.se -om inredni
Svar på tråden 16-månaders som inte går själv.. tips sökes!!