Flytta till Lyxvilla men problem med styvson hindrar...
(LÅNGT)
Hej,
Jag är styvmor till två barn. En flicka på 11år och en pojk på 9år.
Har en dotter på 5,5år tillsammans med pappan.
Styvbarnen har jag haft sedan blöjåldern och har bott med oss heltid i flera år. Sedan två år tillbaka bor styvbarnen hos mamman. De ville prova på att bo hos sin mor.
Styvdottern (som jag har mycket bra relation till) vill flytta till oss igen, hon trivs inte hos sin mor och vill tydligen inte ha med henne att göra med.
Styvsonen har diagnosen ADHD och mamman diagnosen ADD sedan ett år tillbaka...Hon arbetar inte och går på Socialen. Och hon har därför problem med att sköta sina barn plus sitt nya lilla barn korrekt. Socialen vill få bort barnen från henne.
Vi bor i dagsläget i ett Torp...men alltför litet för att ha fler barn här. Därför kommer det på tal om att flytta till en villa istället.
Villan är en Lyxvilla med sjötomt. Vem skulle inte vilja flytta dit...
Jag är ingen materialistisk person, är uppvuxen med mycket fint och tycker det är skönt med enkelhet.
Men eftersom vi behöver något större och bättre så måste vi kanske flytta.
Villan tillhör mina föräldrar och vi kommer få bo där eftersom de bor utomlands. Här kommer problemet:
Mina föräldrar gillar inte als min styvson eftersom han gapar, skriker, gör sönder saker och får utbrott flera gånger om dagen. Han har en aggressiv uppsyn och är våldsam.
Mina föräldrar låter oss bo i deras villa men inte pojken...Han får inte ens sätta foten där.
Jag har förståelse för mina föräldrar då det är deras hem. Och de vill låta oss bo där för att deras dotter och barnbarn ska få det bra, logiskt.
Får poängtera att de gillar min styvdotter jätte mycket som sitt barnbarn. Och hon ska följa med på nästa solsemester till mina föräldrar. De bjuder på boende m.m. där.
Som ni förstår så står jag i mitten...Vi ska svara ja eller nej till sommaren om vi vill bo i deras villa.
Dottern vill, styvdottern vill, vi vill och mina föräldrar vill...men vi kan inte ha styvsonen där.
Styvsonen är indragen i en gröt med problematiska processer med...plus att han främst är aggressiv och gör sönder saker och slår folk. Jag förstår mina föräldrar.
--Säger jag ja till villan sviker jag styvsonen ( förstår ändå hans behov och problem) men gör de andra lyckliga.
-Säger jag nej sviker jag inte styvsonen men gör de andra besvikna.
Och det är inte kompromissbart om att han inte får vara i villan. Det har en lång historia...men jag inser själv att han inte kan leva i ett hem med dyra ting som han gör sönder.
Hans systrar (min styvdotter och våran gemensamma dotter) gillar inte sin bror...självklart när han är som han är.
Han är ju inget monster..han har sina rara stunder med.
Hur tycker ni att jag ska göra? Jag vill helst göra alla nöjda såklart...
Säg ärligt hur NI skulle göra?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 13:49
Åh, jag svarade att mitt svar är nej till villan. Men min tanke var hur NI skulle göra. Era svar förändrar inte mitt svar och beslut. Men det var roligt att få se hur ni skulle göra.
Jag är nöjd med mitt beslut som är nej.
Som många skriver här "att jag sviker" min styvson-är inte rätt alls.
Visst funderar och reflekterar man över en svår situation. Eftersom jag står mellan folk som vill och styvsonen som måste tillgodoses också, är det givetvis en svår sits för mig.
Jag har förståelse för hans beteende. Jag kan hantera honom och förstår hans sits.
Jag vill gärna göra alla nöjda. Helst vill jag att han ska vara där med i huset...
Ville bara höra hur ni skulle göra...