• sommarjordgubb

Flytta till Lyxvilla men problem med styvson hindrar...

(LÅNGT)

Hej,

Jag är styvmor till två barn. En flicka på 11år och en pojk på 9år.
    Har en dotter på 5,5år tillsammans med pappan.

Styvbarnen har jag haft sedan blöjåldern och har bott med oss heltid i flera år. Sedan två år tillbaka bor styvbarnen hos mamman. De ville prova på att bo hos sin mor.

Styvdottern (som jag har mycket bra relation till) vill flytta till oss igen, hon trivs inte hos sin mor och vill tydligen inte ha med henne att göra med.
    Styvsonen har diagnosen ADHD och mamman diagnosen ADD sedan ett år tillbaka...Hon arbetar inte och går på Socialen. Och hon har därför problem med att sköta sina barn plus sitt nya lilla barn korrekt. Socialen vill få bort barnen från henne.

Vi bor i dagsläget i ett Torp...men alltför litet för att ha fler barn här. Därför kommer det på tal om att flytta till en villa istället.
    Villan är en Lyxvilla med sjötomt. Vem skulle inte vilja flytta dit...

Jag är ingen materialistisk person, är uppvuxen med mycket fint och tycker det är skönt med enkelhet.
    Men eftersom vi behöver något större och bättre så måste vi kanske flytta.

Villan tillhör mina föräldrar och vi kommer få bo där eftersom de bor utomlands. Här kommer problemet:
    Mina föräldrar gillar inte als min styvson eftersom han gapar, skriker, gör sönder saker och får utbrott flera gånger om dagen. Han har en aggressiv uppsyn och är våldsam. 
    Mina föräldrar låter oss bo i deras villa men inte pojken...Han får inte ens sätta foten där.

Jag har förståelse för mina föräldrar då det är deras hem. Och de vill låta oss bo där för att deras dotter och barnbarn ska få det bra, logiskt.
    Får poängtera att de gillar min styvdotter jätte mycket som sitt barnbarn. Och hon ska följa med på nästa solsemester till mina föräldrar. De bjuder på boende m.m. där.

Som ni förstår så står jag i mitten...Vi ska svara ja eller nej till sommaren om vi vill bo i deras villa. 
    Dottern vill, styvdottern vill, vi vill och mina föräldrar vill...men vi kan inte ha styvsonen där.

Styvsonen är indragen i en gröt med problematiska processer med...plus att han främst är aggressiv och gör sönder saker och slår folk. Jag förstår mina föräldrar.

--Säger jag ja till villan sviker jag styvsonen ( förstår ändå hans behov och problem) men gör de andra lyckliga.
    -Säger jag nej sviker jag inte styvsonen men gör de andra besvikna.

Och det är inte kompromissbart om att han inte får vara i villan. Det har en lång historia...men jag inser själv att han inte kan leva i ett hem med dyra ting som han gör sönder.
    Hans systrar (min styvdotter och våran gemensamma dotter) gillar inte sin bror...självklart när han är som han är.

Han är ju inget monster..han har sina rara stunder med. 

Hur tycker ni att jag ska göra? Jag vill helst göra alla nöjda såklart...
    Säg ärligt hur NI skulle göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 13:49
    Åh, jag svarade att mitt svar är nej till villan. Men min tanke var hur NI skulle göra. Era svar förändrar inte mitt svar och beslut. Men det var roligt att få se hur ni skulle göra.

Jag är nöjd med mitt beslut som är nej.

Som många skriver här "att jag sviker" min styvson-är inte rätt alls.
    Visst funderar och reflekterar man över en svår situation. Eftersom jag står mellan folk som vill och styvsonen som måste tillgodoses också, är det givetvis en svår sits för mig.

Jag har förståelse för hans beteende. Jag kan hantera honom och förstår hans sits.

Jag vill gärna göra alla nöjda. Helst vill jag att han ska vara där med i huset...

Ville bara höra hur ni skulle göra...

• Svar på tråden Flytta till Lyxvilla men problem med styvson hindrar...
  • Philippa

Medicineras inte pojken med ADHD? Då brukar dom bli mycket lugnare...

Min son har ADHD och äter concerta.... 

• cicci85

Om pojken inte får bo där förstår jag inte att ni ens funderar på att flytta dit!

• sommarjordgubb
    Philippa skrev 2011-12-19 13:22:04 följande:
    Medicineras inte pojken med ADHD? Då brukar dom bli mycket lugnare...

Min son har ADHD och äter concerta.... 
    Hej,
    Sedan barnen flyttade till sin mor så har vi avskärmats av vad som händer där. Dottern blev större och berättade att det inte är så bra där. Bubblan sprack...och det gör Soc och oss oroliga.

Men medicinering har vi inte fått höra något om alls. Vi har komminikations svårigheter  med mamman då hon bara vill sms:a.

Vi vet att medicinering bör ges vid ADHD och att barnet blir lugnare och samlad. Men vi har inte hört något om medicin av henne.

Och eftersom mina föräldrar inte är kompromissbara ang honom så hjälper ingen medicinering för att ändra deras åsikt.

kram 
  • Philippa
    sommarjordgubb skrev 2011-12-19 13:28:52 följande:
    Hej,
    Sedan barnen flyttade till sin mor så har vi avskärmats av vad som händer där. Dottern blev större och berättade att det inte är så bra där. Bubblan sprack...och det gör Soc och oss oroliga.

Men medicinering har vi inte fått höra något om alls. Vi har komminikations svårigheter  med mamman då hon bara vill sms:a.

Vi vet att medicinering bör ges vid ADHD och att barnet blir lugnare och samlad. Men vi har inte hört något om medicin av henne.

Och eftersom mina föräldrar inte är kompromissbara ang honom så hjälper ingen medicinering för att ändra deras åsikt.

kram 

Men om han medicineras och ser hur han förändras så kommer de väl ge honom en ny chans?
  • 071001

Nej, jag tycker inte att det rätt att flytta till den villan om sonen exkluderas. Har ni inte möjlihet till ett eget större boende?
    Har inte pojkens pappa nån kontakt med soc/läkare alls ang hans diagnos? Han borde väl få ta del av sån information?

• sommarjordgubb
    cicci85 skrev 2011-12-19 13:28:33 följande:
    Om pojken inte får bo där förstår jag inte att ni ens funderar på att flytta dit!
    Jo, det är väl klart man funderar när resten av familjen vill. Jag har själv ställt in mig på ett nej eftersom jag inte kan göra så mot honom. Men resten vill.

Någon sa till mig:-" Kan du med att förstöra livet för din dotter, din man, styvdotter och dig själv bara för HANS skull???".

Och styvdottern vill i stort sett att jag bara skiter i honom.

Jag kommer säga nej till villan. Men jag ville få höra era åsikter. 
  • sommarjordgubb
    071001 skrev 2011-12-19 13:33:34 följande:
    Nej, jag tycker inte att det rätt att flytta till den villan om sonen exkluderas. Har ni inte möjlihet till ett eget större boende?
    Har inte pojkens pappa nån kontakt med soc/läkare alls ang hans diagnos? Han borde väl få ta del av sån information?
    Han har ingen inblick gällande sonen...tyvärr.
    Det är rörigt ang sonen...

Nej, vi har inte möjlighet att själv köpa ett hus och få ett förstahandskontrakt på lägenhet är svårt.   
  • cicci85

Ni får väl skaffa ett större hem där alla familjemedlemmar är välkomna istället! Och jobba på syskonens relation, låter ju som en frukjtansvärd situation för pojken!

• Ida 112

Att svika ett barn, så som jag ser att ni skulle göra, är värre än att göra andra besvikna. För som du själv skriver så skulle andra bli besvikna om ni inte flyttade men besvikelser överlever man. Vilka långsiktiga konsekvenser kan inte ett svek orsaka pojken! För mig låter det som att han behöver tygghet och mycket hjälp, och det nu.

Vad säger pojkens pappa om allt det här? Barnen har ju bott hos er tidigare och ni har fått plats, vad är skillnaden nu?

• Krickeline

Kära TS,
    tänk dig in i din styvsons sits. Han har ett funktionshinder som gör att han processar intryck annorlunda. Det gör att tillvaron är kaotisk och problemfylld, varje dag är en kamp att försöka förstå sin omgivning och människorna i den. Han blir frustrerad och det tar sig uttryck i aggressivet. Han får säkerligen mycket negativ respons från omgivningen för det, och han känner sig missförstådd och ensam - vilket resulterar i mer problembeteenden från honom. En ond cirkel, där mamman kanske inte (pga egna svårigheter) kan stötta tillräckligt. Hans egen syster tycker inte om honom.

Då får han höra att han inte är välkommen till dig och sin pappa längre - ni har valt bort honom för att kunna bo större och finare. Huset är så fint att han inte får sätta sin fot där.Hans syster däremot är välkommen. Vad tror du detta gör med hans självbild, självkänsla, livssituation?

Är det något du klarar att utsätta en nioåring för?    

• 071001

Jobbig sits, jag förstår ts.
    Hoppas dock att pappan tar tag i detta med sonen ang hans diagnos och en ev medicinering så att ni kan skapa er en god relation.
    Lycka till i beslutet ang flytten.

• sommarjordgubb
    Ida 112 skrev 2011-12-19 13:41:53 följande:
    Att svika ett barn, så som jag ser att ni skulle göra, är värre än att göra andra besvikna. För som du själv skriver så skulle andra bli besvikna om ni inte flyttade men besvikelser överlever man. Vilka långsiktiga konsekvenser kan inte ett svek orsaka pojken! För mig låter det som att han behöver tygghet och mycket hjälp, och det nu.

Vad säger pojkens pappa om allt det här? Barnen har ju bott hos er tidigare och ni har fått plats, vad är skillnaden nu?
    Vi bodde inte i detta Torpet då. Vi bodde i en helt annan stad i ett stort hus som vi hyrde. Och vi flyttade hit för att mannen fick jobb.
  • jådåsåatt

Jag förstår att det är ett svårt val, men jag tycker att du ska vara stolt över dig själv som sa nej till villan. Du låter verkligen som en fin bonusmamma.

• Lavish

Ni får hitta ett boende som alla familjemedlemmar både får plats i och är välkomna i. Dvs varken villan eller torpet.

• Ruggugglan
    Lavish skrev 2011-12-19 20:19:59 följande:
    Ni får hitta ett boende som alla familjemedlemmar både får plats i och är välkomna i. Dvs varken villan eller torpet.
  • såärdet

ja jag förstår inte varför ett val skulle stå mellan torpet eller lyxvillan? Måste ju finnas massor med andra alternativ om man letar lite?

• Merlot

Ärligt sagt hade jag velat säga ja till villan, men hade nog sagt nej för jag hade inte velat leva med att ha varit den som exkluderade ett barn i familjen. Även om det givetvis är pappan i första hand som hade varit "boven" om han hade gått med på en sådan flytt...

• Litet My
    Lavish skrev 2011-12-19 20:19:59 följande:
    Håller med.

TS, har ni fått någon hjälp/stöd i sonens betende, nu tänker jag inte på mediciner i första hand då dessa fungerar bra för en del barn medan inte alls för andra utan jag tänker mer bemötande och strukturering osv. Det finns mycket bra hjälp att få, och med en tydlighet så brukar även dessa barn fundera bättre, även om en del symptom kan finnas kvar så är det MYCKET man kan göra med rätt verktyg.

Har själv ett barn med Autismliknande tillstånd och trolig ADHD (utredning pågår) och vi har fått massor med stöd och hjälp för att få ihop vardagen för honom så den blir tydlig och han själv mer välfungerande. Även om mamman till viss del måste godkänna om vårdnaden är gemensam så finns det mycket att läsa sig till och många tips från tex FL där det finns många som är duktiga på barn med ADHD. Och det finns hjälp/stöd/råd/tips att få som kan förbättra humöret vesäntligt.
  • vinnis

varför skulle man vilja bo i sina föräldrars hus överhuvudtaget undrar jag...Skaffa ett eget boende där alla är välkomna och där ni kan börja jobba på att er familj ska funka istället, är mitt råd.

• Tuffen

Alla eller ingen, tycker jag. 

Svar på tråden Flytta till Lyxvilla men problem med styvson hindrar...