• lindhab

Bonusförälder som snart blir tokig!

Vad gör man?
    Då kärleken finns mellan mig & min partner men en 15 årig bonus dotter som går mig på nerverna ?

Jag & min sambo träffades snart för 4 år sedan.

Jag valde att inte ta så mycket plats i "familjen" då jag inte ville stöta mig med hans dotter. Ville inte få henne att känna att jag tar hennes pappa ifrån henne.
    Men hon visade öppet att hon var glad över att pappa hade funnit kärleken ( då hennes mamma redan levde i en ny relation )

Jag och dottern hade en fin kontakt från början  - vi var ute och fikade, shoppade och pysslade hemma.

Nånstans på vägen har det blivit jätte fel.
    Under åren har jag sett hur hon "utnjutjar" situationen med att ha separerade föräldrar.

Hennes mamma överöser henne med saker varje månad. Senast fick hon en ny vinterjacka för 7000 kr samt 2 par vinterskor..dottern får gå till frisören varje månad för att både klippa OCH färga håret. Hon får allt hon pekar på samt en månads peng på2000:-

Jag och pappan har inte denna ekonomi då jag pluggar. Detta resulterar i att min sambo blir kallad för snål av sin dotter.
    Här om dagen fick han ett sms där hon KRÄVER en iphone 4 i julklapp.
    Jag blir både arg och frustrerad då man kräver saker av sina föräldrar.
    Jag är uppfostrad att vara glad för det lilla och tacksam över dom små sakerna här i livet.

Jag har också tagit i diskution här hemma att dottern för sig som en prinsessa ( vi har henne var 14:e dag)
    Hon hjälper inte till med något. PLockar inte bort efter middagen, hjälper aldrig till att duka. utan kommer alltid till ett serverat bord.
    Tvättar hon själv , vilket är jätte bra, så låter hon ialf tvätten ligga kvar i maskinen tills nån av oss tar hand om den. Hon slut för inte den hon börjar med.
    Jag har efterlyst att nu då hon är 15 år så kan man hjälpa till med något här hemma. Hon varken idrottar eller gör något efter skolan. Med andra ord har hon mycket fritid. Jag anser att man kan tömma kattlådan ...efter hennes katt eller hjälpa till med maten nångång. Men ICKE att jag får gensavar.

Jag vart inte tillsammans med med sambo för att serva båda han & hans "vuxna" dotter. Det är jag som städar efter dom båda. Jag som oftast lagar maten . Jag känner att min energi börjar ta slut. Jag börjar bli en bitter människa .
    På detta försöker jag och pappan nu få ett eget barn ( vi pågår med IVF) jag behöver lugn och ro och ingen stress runt omkring mig just nu för att detta ska fungera för oss.
    Men dottern gör allt för att jävlas ( självklart då pappan inte ser )
    Är dottern & jag ensamna hemma "fryser" hon ut mig. Hon pratar inte med mig, hälsar inte ens.
    Är familjen hemma/vänner då är hon en äkta ögontjänare som är jätte gullig.
    Till en början va jag glad att hon visade något för mig. Men efter ett tag insåg jag att det var spel för publiken, och jag är en bitterfitta på ren svenska oavsett situation.
    Jag hatar detta. Jag är en glad och snäll människa. Men detta har tagit så på mina krafter så jag är istl en tyst och sur kvinna idag. Vilket jag hatar.

Tycker ungen är odräglig över sitt beteende, och att pappan bara blundar och nickar åt henne. Hon kan supa & knulla hur hon vill utan att nån av föräldrarna tar tag i det. Hon är ju trotsallt duktig i skolan får man höra.
    Dom uppfostarar ungen till att bli en egosentrisk människa som inte har förståelse för andra människor i mina ögon.
    Ungen har ett sånt ha -begär på ett "snyggt" sett så jag mår illa.
    Mina tankar går självklart att lämna min sambo ....men självklart vill jag inte det då jag älskar honom .
    Men jag orkar inte ha det perfekt i 2 veckor för att sedan stå ut i 2 veckor med hanns dotter då det blir helvete här hemma ... 

• Svar på tråden Bonusförälder som snart blir tokig!
  • Carla77

Är där och känner igen mig......Blir så frustrerad då vi har regler och rutiner för vårt gemensamma barn men med min mans bonus så gäller tydligen ingenting. Föräldrarnas slapphet har nu lett till att bonus måste gå om gymnasiet (skolkat för mkt) och bonus ljuger som en häst travar om ALLT! Åkt dit för snatteri, ljugit ihop historier om att bonus är dödssjuk bla bla bla....Jag är den enda som genomskådar alla lögner men föräldrarna bara lyssnar och tillåter....

• dahlian

Jag har det som du. Min sambos sextonåring ska ha precis allt och ska skjutsas t o m när hon ska till affären och köpa godis( vi har tre mataffärer och två mackar inom 200 m avstånd från lägenheten. Hennes kille sover över med jämna mellanrum sedan ett år men han visar sej aldrig för oss utan smygs in.( hon sitter med mobilen i knät i hallen och väntar på att han ska skicka sms att han är på väg och sedan knackar han på dörren så att hon kan öppna(han har aldrig ringt på dörrklockan det vore ju farligt då en av oss som bor här i huset skulle kunna öppna dörren).Men men sova här ocj knulla här det kan han. Han har aldrig ätit frukost eller mat eller gått på toa som vi har sett. (han är här i över 20 timmar ibland). Är han kanske en robot månne !!!! Men allt detta är sååååååååå normalt enligt min sambo. Ordet blind täcker inte vad det hela handlar om. men sim sagt hon är också duktig i skolan så då är allt förlåtet!!!! Inte heller hon hjälper till med något och säger knappt flaska när vi är ensamma hemma.

• Iida01

Men gud! Bor hon i ditt hem får du väl sätta lite krav på henne! Skit i hennes tvätt, ligger den blöt i maskinen så lägg den på golvet i hennes rum i en hög så kan hon hänga den bäst hon vill. Gör inte saker åt henne! Sprider hon sina saker överallt i hemmet släng in det på hennes rum mitt på golvet då. Serva henne inte. Jag skulle inte serva mina barn vare sig de var bonusar eller bio. De måste få lära sig att hjälpa till och klara sig själva. Sen får du banne mig sätta lite krav på din man också! Öppna ögonen på honom! 

Varför står ni inte upp för er själva och för era hem kvinnor? I ert hem bestämmer ni vare sig det är hans, era eller någon annans barn som bor där. Ni kan inte bestämma vad som händer utanför hemmet för så stora bonusbarn men ni kan banne mig bestämma över hur det ska vara hemma! 
    Ta er i kragen och stå upp för er själva!  
    Jag hejar på er!  

• isabellasmamma

känner igen mig lite i vad du skriver!
    min sambo har en dotter på 9 år från ett tidigare förhållande och vi hade jättebra kontakt men sen när jag blev gravid så blev allt skit....hon svarar inte när man pratar  med henne, hon ger en sura blickar och lyssnar inte, gör tvärt emot det jag säger och är elak emot mig. och nu har båda jag och sambon tröttnat på detta beteende och vi har pratat och gett henne tid. hon erkänner att hon är elak dessutom.
    nu vet vi inte vad vi ska göra...känner att vi har gjort allt och varje gång hon är hos oss så går det tyvärr ut över våran dotter...och jag anser inte att hon ska bli drabbad för att hennes storasyster är elak.

• Fanny b

I den situationen tycker jag ts ska välja sina strider. Om bonusdottern  kräver dyra mobiltelefoner i julklapp av sin pappa är detta något inte ts behöver tänka. Antingen så kommer bonusdottern få mobiltelefonen eller ej, om hon får det tycker jag att om ts och sambon har gemensam ekonomi så ska ts få samma summa som mobiltelefonen kostar att spendera som hon  vill.

Jag tycker ts också kan ställa krav att hennes sambo tar hand om matlagning och dukning de veckor dotter är hos honom och ts. På det sättet är det upp till sambon att avgöra om han ska göra allt själv eller begära att dottern ska hjälpa till.

När ts är ensam hemma med bonusdottern så tycker jag hon kan kräva att bonusdottern svarar på tilltal.Ts behöver inte prata mycket med henne, men att svara på ett "hej" är något jag tycker man kan kräva av en 15-åring.       

Svar på tråden Bonusförälder som snart blir tokig!