• Ellas och Alvins mamma

Huvudet lite platt. Hjälp!

Vi har en son som är 6 veckor och hur jag än vrider på hans huvud från sida till sida för att han inte ska ha huvudet åt samma håll, så vrider han tillbaka till höger. Och nu ser jag att han börjar bli lite platt på höger sida av bakhuvudet. Hur gör ni andra för att motverka detta? Tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Huvudet lite platt. Hjälp!
  • Mamma till V

Skaffa en madrasskil som han får ligga i då kan han inte vrida huvudet, eller vik en handduk och lägg under honom så han är vänd åt det hållet han ska va. Våran son blev platt och nu får vi gå hos sjukgymnast och träna hans nacke eftersom han också blev lite svagare på ena sidan när han jämt låg åt ena hållet, hade vi fått hjälp tidigt kanske vi sluppit det. Så det är mitt tips till er, lycka till!

• Mamma till V

Madrasskilen kan du hitta i olika barnbutiker skulle jag tro eller om BVC har att låna ut, kan inte länka till några sidor tyvärr från mobilen

• Flickan och kråkan

Lugn och fin. När hanär så liten så är det ingen fara. Tips:

- Sidkudde

- Undvik ryggläge i möjligaste mån

- 2-månaderskontrollen är på gång. Fråga barnläkaren. Det är JÄTTEVANLIGT att de är lite stelare åt ena hållet för att de legat med huvudet åt ett håll i magen och så att säga fortsätter med det, men uppmärksamma så att det inte är fråga om torticollis - då kan man behöva hjälp av sjukgymnast.

- Ha rejäl kudde varje gång ni har honom på rygg.

- Skippa barnvagn, babysittr etc och bär i sjal . Bra på så många sätt .

- När han blir stadig i nacke m.m - bumbo istället för babysitter.                

Svar på tråden Huvudet lite platt. Hjälp!