• tvillingarpågång

När slutade era prematurbarn äta på natten?

Hej!
    Har två tvillingpojkar födda i vecka 33. Idag är de 3 månader (korrigerad ålder 1,5 månad) och som det ser ut nu äter de kl 20-21 och vaknar på morgonen vid kl 7-8. Därimellan har de varit uppe och ätit två ggr. De flaskmatas och efter matningen kan det vara jättesvårt att få dem att somna om. Somnar de inte direkt på axeln efter maten  är det hopplöst att få dem att somna. Så det krävs två föräldrar för nattskiftet absolut!
    När tvillingarna är 4,5 månad kommer deras pappa att börja arbeta igen och det optimala vore väl om han kunde få sova lite mer på nätterna då och att jag iaf skulle kunna klara vardagsnätterna hyfsat bra på egen hand. Sannolikt endast önsketänkande :). Som det ser ut idag skulle det vara hopplöst för mig att klara nätterna ensam och det lär väl ta ett bra tag till innan nattmålen är överstökade för killarna.
    Så min fråga är som rubriken lyder! :)
    Har förstått att det kan ta lite längre tid för för tidigt födda att skippa nattmålen..

• Svar på tråden När slutade era prematurbarn äta på natten?
  • Trident5678

Första barnet (född v 36+3, tillväxthämmad) ammade jag och han började sova hela nätter (kl 18-06), när han var drygt 5 månader. Från ungefär 3,5 månads ålder sov han kl 23-05.

Andra barnet (född v 35+3, tillväxthämmad) fick ersättning och jag slutade ge honom mat på natten, när han var åtta månader. Han fortsatte att vakna vid 03-04-tiden och vara vaken i uppemot en timme i stort sett varje natt tills han var 10 månader. Från ungefär sex månaders ålder sov han från kl 20 till kl 03/04.  

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tallen

Vår son föddes 36+0, åt i princip bara en gång mellan 23-7 fram till han 4,5 månader då han släppte nattmålet.

Lades kl 19 och åt dessförinnan ordentligt, sedan väckte vi honom strax efter 22 gav 2/3 av flaskan och sedan blöjbyte och mys och strax efter 23 det sista av flaskan och tillbaka i sängen. Pappan tog alltid det här målet så att jag fick en timme extra sömn :)

• taxsandra

min dotter är född vecka 33+4 hon sluta äta på natten vid 6 månader. Hon är nu 15 månader och kan äta nån gångon på natten ofta då hon ätigt sämre på dan men det är inte ofta.

• bollanmollan

Son född 33+2, slutade vid 1 år. Bvc sa att han skulle äta på natten tills han var minst 6 månader

• mamma201107

Vår son född V 33 slutade äta på natten runt 3 månaders ålder, korr 6 veckor.

Nu sover han från 18.00 till 07.00 utan mat. 

• Muslimska mamman

Tycker dina barn låter rätt vanliga med detta. Min son föddes två månader prematur, men när han var 2 månader (ej korrigerad ålder) sov han hela natten 6-7 timmar i sträck utan mat mittemellan.

Bara araber förstår det roliga bakom mitt användarnamn.
  • maria227

Mina pojkar är födda 32+3 och de har inte nattätit sedan de var 3månader. Vi låg inne på neonatal i 5veckor och hade schema där. Efter vi låg inne på neonatal så körde vi 3h's schemat, ökade på till 4h och sedan så lät vi dem sova så länge de ville på natten, vilket resulterade i att de har sovit hela nätter sedan dess. De är nu 6månader och somnar runt kl19 och vaknar runt kl8. Pojkarna har även sedan 3månader sovit i egen säng då de störde varandra när de sov tillsammans.

På bvc sa de till oss att det bara var bra att de sov hela nätterna så länge de åt rejält på dagen och ökade i vikt som de skulle. Idag är de 6månader är 66 och 68cm långa och väger 7,5kg. 

• knäppisen

dottern (född v 33) slutade äta på natten runt 7 månader (okorr) sov därefter hela nätterna. 
    sonen (född v29) slutade äta på natten runt 10 månader (okorr) fortsatte dock vakna nattetid tills han var 3 år.

Så...bara för att de inte äter på natten så slipper man inte alltid gå upp. Kanske nåt att fundera på innan du drar igång "operation-sluta äta"    

• Tanna

Min son sover igenom nätterna nu. Han är 7 månader, korrigerat 5 månader. Får sista nattflaskan runt 21-22, och sen nästa gång runt 7-8. Nån enstaka natt vaknar han och är hungrig.

• Mamma till viljestark dotter

Första barnet, född i v 33, ammades i 10 månader. Vid ca 9 månader började hon sova över nattmålet.

Tvillingarna, födda i v 38, ammades i 11,5 månader. De började också att hoppa över nattmålet vid ca 9 månaders ålder. Två veckor efter att de föddes, så började pappan jobba. Jag var ensam varje dag, då han jobbade. Och varje natt, i princip, skötte jag själv. Han hjälpte till i "nödfall". Men oftast vaknade de i omgångar så jag kunde amma en och en, fick aldrig dubbelamningen att fungera..... En jättebra och för mig helt ovärderlig hjälp var babygungan (som gick på batteri). Där placerade jag ofta ena bebisen när båda var orolig, där somnade de sittande. Annars testa vyssan lull-tassar på spjälsängen, samsovning... Ja du/ni kommer säkert på saker som fungerar. Sen, visst kan väl pappan fortsätta dela ansvaret på nätterna även om han börjar jobba?

• ek1988

Min son född vecka 25 slutade äta på natten vid 5 månaders okorrigerad ålder, ca 1,5mån korrigerad, sover från ca 20-06

• tvillingarpågång

Visst kan han hjälpa till att dela på ansvaret på nätterna trots att han jobbar. Det är inte han som klagar utan snarare jag som hoppas kunna hjälpa honom  genom att iaf ta nåt mål ensamt på natten. Som det ser ut nu så går det som sagt inte.. 
    Men i natt sov båda plötsligt 6 timmar i rad innan de vaknade hungriga vid 3 tiden. Så saker och ting börjar nog redan hända!

• Baby Doll

Mina tvillingar föddes i v. 30+3 och de äter fortfarande på natten och dem är nu 1½ år! Hahah :) (de har druckit välling ur flaska), men nu har jag börjat avvänjningen, dnu dricker dem bara vatten i flaskan... www.mybabydolls.blogg.se

4 barn på 2 år, kom och kika in hos oss!
Svar på tråden När slutade era prematurbarn äta på natten?