• underverket 06

Hur får jag min son på 3 år att sluta med blöjor? Behöver råd!!

Min son är precis 3 år fyllda o har fortfarande blöjor. På förskolan försöker de ta av honom blöjan o sätta på kalsonger någon gång per dag o vi försöker varje em/kväll ta av den hemma. ibland tvärvägrar han o vill absolut ha blöja o då kan jag ju inte tvinga honom. Varje gång han är utan blöja kissar han på mattan eller golvet. Han säger inte ens till att "nu kissar jag" utan  det är" nu har jag kissat på mattan, mamma". Det är jättesvårt att få honom att sitta på pottan eller toaletten.

Nä'r han var runt 2,5 var han jätteduktig att kissa på pottan varje morgon o kväll. I somras gick han naken en del o kunde då säga till att han var kissnödig o kissade då ute eller på pottan. Men så fort kalsongerna kommit på så känner han inte utan kissar på sig. Han kan gå med bajs i blöjan utan att säga til om vi inte märker direkt att han bajsatl. Det verkar som han inte bryr sig. Det kan ju inte vara skönt att gå med bajs i blöjan när man är 3 år.

Vad ska jag göra? Känner mig lite desperat!

• Svar på tråden Hur får jag min son på 3 år att sluta med blöjor? Behöver råd!!
  • whitetrach86

det är ju bara att vänta tills att han är redo.

Bara för att man fyllt 3 år betyder det inte att man är redo att bli blöjfri.  

• Egina2

har varit lika med våra tre barn att satt vi på kalsonger/trosor/byxor så verkade de tro att de hade blöja på sig.. när de går utan ngt på underkroppen så säger de till att de behöver kissa/bajsa.. ibland hinns d såklart inte, men d är ju en träningsgrej. när d inte hänt "olyckor" på 1-2 månader så kan man börja träna med kalsonger/trosor. och händer det väldigt ofta "olyckor" så gå o sätt barnet på toaletten med jämna mellanrum även om det inte behöver, för ofta är de så upptagna med att leka att de glömmer o kommer på för sent. och se till att d inte blir ngn press. låt honom sitta så länge han vill o sätt honom sen igen efter 30min-1h eller vad ni tycker passar..så d blir rutin.
    låt honom alltså gå naken undertill hela tiden när ni är hemma och ha blöja ute och på dagis.
    vi håller på med vårt tredje barn nu som fyller 2 snart.. har hållit på sen september så hon är nog den som tagit längst tid av våra barn, de andra var klara på 2-3 mån dagtid fast de va samma ålder. ibland kan vi tro att d är klart o så börjar olyckorna igen.. så d går upp o ner hela tiden, bara att fortsätta att kämpa.

• Egina2

just d.. om han tjatar om blöjorna så göm blöjorna o säg att de är slut att ni ska köpa fler snart typ o när han ska ha blöja så hämtar ni en utan att han ser o säger typ titta mamma hittade en blöja, fanns en kvar eller nåt ;) d har funkat på våra barn iaf.. inte precis på en gång, men efter ngn dag iaf.
    Lycka till oavsett hur ni bestämmer er för att göra!! 

• Majken

Alla friska barn slutar med blöja förr eller senare, de allra flesta nånstans mellan 2-4 års ålder. Dock finns det undantag, men mitt råd är att avvakta tills han själv känner sig redo!

• studentbruttan29

vänta tills han är redo..fortsätter ni tvinga honom blir det bara en psykisk blockering som är svår att häva framöver.

• Viktorsmamma

favoritar denna..

har också en 3åring med blöja.

vi tjatar inget längre utan jag frågar han morgon och kväll (innan efter badet också) om han vill kissa på pottan.

iblnad händer de ibland inte.. om han  säger nej så är de bara OK och sätta på han blöjan.

han har nu från augusti - oktober slutat med både napp, välling och spjälsängen så han har slutat med massor av tryggheter på korttid så vi får undvika stressmomentet tills han vill själv...

de är jobbigt då man själv vill att han ska va redo och kunna gå på toa osv på dagen, visst nattblöja men dagen vill ja ha han blöjfri...

• underverket 06

SaraEu: Det är klart att det kan bli för mycket att både sluta med napp, välling o spjälsäng, det förstår jag. Vår son har aldrig haft napp, inte heller druckit välling o spjälsäng var det länge sedan hade sov i, o inga andra stora omställningar heller just nu.  Men han är väl inte helt mogen än. Ska köra på din linje o fråga honom varje kväll om han vill sitta på pottan o om han vill gå utan blöja ett tag. Vill han inte så pushar jag inte honom utan låter det vara.

• Viktorsmamma
    underverket 06 skrev 2011-12-20 19:42:29 följande:
    SaraEu: Det är klart att det kan bli för mycket att både sluta med napp, välling o spjälsäng, det förstår jag. Vår son har aldrig haft napp, inte heller druckit välling o spjälsäng var det länge sedan hade sov i, o inga andra stora omställningar heller just nu.  Men han är väl inte helt mogen än. Ska köra på din linje o fråga honom varje kväll om han vill sitta på pottan o om han vill gå utan blöja ett tag. Vill han inte så pushar jag inte honom utan låter det vara.

Han blev kvar i spjälsängen längre än väntat, han ville helt enkelt inte byta, men i september började vi förbereda han och berätta att han skulle få en "stor pojke säng" då han fyllde 3år. och övergången gick smidigt! =)

nappen och vällingen gick också över 1 natt och aldrig frågat efter de igen

så därför blir man frustrerad att detta inte går lika lätt!!

ja precis de med att fråga och erbjuda utan att tjata gör jag, min sambo (barnets pappa) har svårare med de, han blir frustrerad för att han inte vill va utan blöja och blir mer sur för de så ja försöker ta hela "ansvaret" så han inte ska känna sig pressad av sin pappa!
  • kmp

Favoritar också. Suck.

Min dotter blev 3 i oktober och är vääääldigt envis med blöjan.

Vi har provat med klistermärken, fina trosor, mutor, you name it.....
    Ett par gånger har hon lyckats både bajsa och kissa i toaletten, men i dagsläget är det tvärstopp. Vill inte gå på toaletten och vill inte vara utan blöja.

Jag har förstått att hon har kontroll över funktionerna  eftersom hon talar om för mig att "snart kommer kisset/bajset".

Hjälp......

• Åskan

Gör ingenting. Han kommer att sluta när han själv är redo... Min son slutade med dagblöjor vid 3 år och 2 mån. Nattblöjor ett helt år senare (han fick sluta när han hade vaknat med torr blöja i en vecka). Dottern slutade med dagblöjor vid 2,5 år och har fortfarande på natten. Hon blir 3 snart.

• lotta78

Vänta till de är redo, är de inte intresserade så kommer de bli det förr eller senare.
    Våran slutade i somras när han var 3,5 år. Från en dag till en annan så bestämde han sig bara för att det var dags att sluta. Smidigt att sluta på sommaren också när det inte är massa overaller och kläder som ska av om det blir akut.

• Ningaloo

Vi kör med "toa-tavla" där sonen (3 år och 2 mån) får sätta klistermärken varje gång det kommit något i pottan. Efter ett antal klistermärken får han åka till leksaksaffären och köpa en ny leksak som han vill ha. I början var det kanske vart 5:e klistermärke och nu vart 30:e som belönas med leksak. För oss har det funkat jättebra än så länge.

För två månader sedan vägrade han pottan och skulle bara ha blöja. Nu kissar han på pottan varje morgon och kväll. Har även börjat kissa på pottan under dagen. Nu känner han att han behöver kissa och kan själv gå till pottan och ta av blöjan/kalsongerna och sätta sig och kissa! Bajsa vill han fortfarande helst göra i blöjan men ska försöka få honom att börja bajsa i pottan också nu under julen.

• daimstrut

Tror också på att låta honom springa naken när han är hemma och inte pusha för mycket med kalsonger. Ha gärna potta tillgänglig i det rum han vistas i.

• zxwhf

Här gav vi en godis till dottern varje gång hon gick på toaletten, det gjorde susen! Hon får aldrig godis annars, så det var väldigt åtråvärt ;)   Kanske nåt att testa? :)

• decembermamma

Håller med dem som säger "gör ingenting" eller "vänta". Vår äldste son slutade självmant när han var 2,5 år, men vår yngste som nu är tre har inga planer på det än. Kissar ibland på toaletten men bara när han har lust.

Varning för att försöka tvinga på honom att bli blöjfri! Vi har sett exempel på föräldrar som helt enkelt tagit bort blöjan när de tyckte det var lämpligt, varpå barnet kissade på sig i tid och otid, fick skäll och ännu mer tjat från föräldrarna, vilket resulterade i att barnet vid fem års ålder fortfarande kissar på sig..

Barn känner själva när de är mogna, visst kan man fråga och uppmuntra, men låt det inte bli tjatigt för barnet.

• Mynta

Avvakta. Vår 3 1/2-åring slutade i september. Han var likadan som er son, ville inte alls vara utan blöja. När han väl slutade så gick det perfekt, har bara varit typ 4-5 olyckor sedan september. Han var helt enkelt inte redo tidigare.

• jagvetintevadjagheter

Den här tråden vill jag följa. Har en kille som är tre år och fem månader och han är fruktansvärt envis när det gäller ALLT. Har han bestämt sig för något så är det så. Han är nog lite "feg" också för det är svårt att få honom att prova nya saker frivilligt, tex åka pulka själv, åka rutschkana osv men när han väl testat dessa saker så gillar han det ju. Men blöjan får vi inte av honom. Han VÄGRAR Och får utbrott och blir hysterisk om vi säger att han ska gå utan. Känns hopplöst, vet inte hur jag ska bära mig åt... Han vet ju när han ska kissa och bajsa för han säger ju till innan och kan hålla sig tills han får på sig blöjan. Har testat med mutor och med att bara ta av blöjan och låta honom skrika men inget funkar. Svårt att veta om han inte är redo eller om han bara är envis....

• Viktorsmamma

Sonen har börjat varit utan lite på morgonen ibland, och har i regel gått på pottan 1-2ggr per dag senaste veckan.

dock har han blöjan på sig hela tiden, de är oftast innan bad, innan läggdax eller på morognen som han kissar på pottan, stolt är han att han får spola ner de själv med! =)

sakta händer de ytterst lite men bättre än ingenting!! =)

tänkte köpa hem lite sånna tatueringar, klistermärken och bokmärken, så varje gång han kissar får han 1 valfritt och om han bajsa på pottan får han 2st valfria.    de kan hjälpa, men tänker fortsätta med de lugna tempot, vill han inte behöver han inte! =)     

Svar på tråden Hur får jag min son på 3 år att sluta med blöjor? Behöver råd!!