• Jeena

Ersättning på natten.. rapa?

Min lilla på 2 månader får ersättning fullt ut nu och det funkar jättebra, har MAMs antikolik flaskor som hon verkar gilla. De ska ju göra så att de små inte sväljer någon luft men likväl vill hon ofta (inte alltid) rapa efter maten. Tar dock ett bra tag innan burpet kommer, typ 30-45min.

Så nu funderar jag på hur man egentligen sa göra på natten, hur gör ni?
    Hon äter ordentligt, lite halvsovande, kan oftast lägga ner henne igen utan att hon vaknar helt, men hon liksom frustar lite till och från och sen efter nån halvtimma så vaknar hon ju och rapar. Under denna tiden har jag ju inte alls somnat om. Känns så jobbigt att behöva vara vaken en halvtimme-timme även fast matningen går så bra och hon sover.

Kan man lägga henne på något särskilt vis, (brukar lägga henne på sidan om det skulle komma upp något när hon sover) eller bör man hålla/bära henne efter matningen tills rapen kommit (kan ta tid ju, är inte alltid hon vill rapa heller)?

• Svar på tråden Ersättning på natten.. rapa?
  • Tjohalia

Om du tar henne mot axeln och "klappar" henne i rumpan, kommer rapen fortare då? Ett annat knep kan vara att stryka ganska bestämt över ryggen nerifrån rumpan och uppåt, så man liksom "pressar" rapen uppåt (givetvis lagom hårt).

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Jeena

Rapa på axeln gör hon nästan aldrig utan det som funkat bäst hittills är att ha henne sittandes i knät, att man liksom håller upp henne så hon sitter rätt rak i ryggen också guppar man lite :) Men det funkar ju inte alltid heller.

Men klappa på ryggen ska jag prova, inte gjort på det viset tidigare.

• moruppgren

Det som fungerade på min tös var att lätt dra med fingertopparna/naglarna från nedre delen av ryggen och upp mot skuldrorna och nacken. Hon rös liksom till och rapen kom på en gång.

Tips från min mamma när klappa rumpan inte fungerade :)

• narie24

Fler förslag?! Känns som jag spenderar halva natten till att få ur lillen rapar. Struntar man i det ligger han och stånkar hur länge som helst, stackarn.
    Jag fick tipset att lägga honom över min underarm med magen neråt, förstår ni? Och sen höja o sänka upp honom. Funkar ibland. Brukar göra så att jag ammar, byter blöja och sen när han legat på rygg ett tag tar jag upp honom och då brukar rapen komma.

• Muslimska mamman

Jag har aldrig rapat på natten om det inte är tydligt att han direkt har behövt rapa. Oftast somnar de ju igen efter matning, onödigt att störa för att rapa då särskilt om det tar så lång tid som det gör för dig.

Bara araber förstår det roliga bakom mitt användarnamn.
  • Tokstolla

Cirkulära rörelser vid tarm och midjehöjd är det som alltid funkat bäst i århundraden i vår familj. Likväl på spädbarn som hos uppblåsta (kyvis) vuxna. Luft/gas kommer ut antingen från det ena eller andra hållet så småningom. 

• Mirella85

ta upp barnet med armar upp i luften brukar det komma en rap..
    ibland kan man lägga ner barnet en lite stund sen ta upp dom igen så kommer det..  

du får helt enkelt prova dig fram.. men du ska inte lägga ditt barn på sidan..
    utan dom ska ligga på rygg enligt spädbarnsdöd.. men det vet du säkert..

• Baby0711

du kan smeka lite försiktig på fontanellen (väldig försiktigt) då du vet att det e en ganska känsligt område, detta får dom o slappna av o rapen kommer då. Gör så på min pojk då han gör precis som din om inte han får ut rapen brukar funka 8 av 10 gr. Eller så lägger jag ner han o tar upp han igen brukar oxå gå.

• lillisen2

Jag har aldrig rapat min dotter på natten, enbart på dagen. Inget hon mår dåligt av

• Carrol

Jag rapar inte min son (3mån idag) efter matningen på natten, lägger han på sidan som har trivs bäst me o sova på o de funkar hur bra som helst :)

carolineaf.blogg.se ♥Lias mamma♥
  • narie24

Vad skönt för er som inte behöver rapa. Här är det ett måste annars ligger han och stånkar halva natten. Lite mindre luft vid flaska än bröstet dock.

• Yuppy

Har haft lite svårt att rapa våran lille kille på natten.. Men kom på att de gick fortare om jag bara strök honom över ryggen sittandes mot axeln istället för klappa i rumpan eller ryggen.. Men han rapar iaf inte varje gång han ätit när han "sover".. Men de är ingat han verkar lida av..Märker ganska snart om han behöver rapa Då han börjar vrida o åla i sängen efter matning.. Då är de rapdax..

• taouris

Min bebis behövde rapa mycket, effektivast var att lägga på mage (och vända tillbaka sedan då, om det var sovning).

• Jeena

Har kommit fram till nu att det bästa för oss är att som någon tipsade om här, ha lillan på axeln och stryka/trycka försiktigt uppåt från rumpan och över ryggen. Funkar nästan alltid!! :)

Svar på tråden Ersättning på natten.. rapa?