• Flexxa79

Metformin samtidigt som GI el LCHF?

Kan man äta kolhydratsfattig mat när man medicinerar med Metformin? Tips för bästa resultat för att tappa kilon? Har oftast ganska lätt att gå ner när jag väl bestämt mig men svårt att "hålla vikten". Ligger nu BMI 36 och gått upp 12kg under 3 misslyckade IVF försök, nu vill vi försöka bli gravid själva genom att få regelbundna ägglossningar.

• Svar på tråden Metformin samtidigt som GI el LCHF?
  • yena89

Tar du insulin också? metformin ges ju oftast som liye extra hjälp om kost och motion inte hjälper så mkt har jag för mig. Men med tanke på att en diabeteskost bestpr av en ganska hög andel kolhydrater säger jag såhär, äter du lchf måste du ta kontakt med läkare innan du börjar. Lchf kan nämligen "bota" diabetes, som många så fint säger men det är mer att man kan bli medicin- och symptomfri. Jag får en mer regelbunden ägglossning med LCHf så du kanske bör testa det om du vill bli gravid? Läst om fleta som lyckats bli gravifa när de börjafde med lchf. Ursäkta stavfelen, skrivet med mobilen.o

• Flexxa79

Jag har inte diabetes utan får det för att studier har visat att det hjälper om man har pcos "När man har PCOS har man ofta hög insulinproduktion(insulinresistens). Insulinet pressar ned halten SHBG som bildas i levern och som binder teostreon. Insulinet gör även att äggstocken börjar producera för mycket testosteron." Så nu undrar jag hur det påverkar om man dessutom minskar på kolhydraterna eller om det är bättre att äta som vanligt fast mindre!?

• Gilisen83
    Flexxa79 skrev 2011-12-17 11:32:57 följande:
    Jag har inte diabetes utan får det för att studier har visat att det hjälper om man har pcos "När man har PCOS har man ofta hög insulinproduktion(insulinresistens). Insulinet pressar ned halten SHBG som bildas i levern och som binder teostreon. Insulinet gör även att äggstocken börjar producera för mycket testosteron." Så nu undrar jag hur det påverkar om man dessutom minskar på kolhydraterna eller om det är bättre att äta som vanligt fast mindre!?

Rådfråga din läkare/barnmorska.

Jag har pco och har ätit LCHF sedan januari. Jag har tackvare det fått en någorlunda regelbunden mens.
    Jag har inte bara fått tillbaka min mens utan jag har också gått ner 15kg. 
  • äralltupptaget

åh jag vill också vara med här om jag får!

Jag har nämligen också fått metformin pfizer för att få igång ägglossningen, åt min första tablett i torsdags och fått lite dåligt i magen men jag härdar ut !!!  :)

Jag har gått upp ganska mycket i vikt sedan jag fick "diagnosen "pcos / slutade med p-piller, nu ligger jag inte så högt på BIM listan men att tappa några kg skulle nog inte göra saken sämre :)

Jag har iaf bestämt mig för att försöka äta mindre portioner , regelbundet samt träna mer.
    Känner att jag inte vill mixtra för mycket med dessa piller..

• Gilisen83

Åh, alltså jag rekomenderar verkligen LCHF.
    Har man pco/pcos så ska man helst äta kolhydratsfattig kost. Å vad passar då inte bättre än LCHF :o)
    T.o.m. min gyn läkare på en klink i sthlm tyckte bra om denna kost om man har pco som jag.
    Jag har gått ner 15kg och fått tillbaka min mens tackvare LCHF :)

• Äppelblad

För mig gjorde Metformin att jag automatiskt ville äta mer grönsaker och mindre kolhydrater - alltså fick jag ett lite mer LCHF-stuk på kosten. Är ingen dietmänniska annars.

Har fått Metformin utskrivet av samma orsaker som Flexxa79.

• Flexxa79

Fick också det i torsdags, ska börja med en på kvällen en en på morgonen oxå efter en vecka och sen trappa upp till två på kvällen efter en vecka till och det är maxdos, alltså 3st per dag. Jag råkade ta en på kvällen och glömde av mig och tog en på morgonen igår och har Inge känt nåt konstigt, mår bra och kan nog direkt känna att jag inte har samma "sug", men det kan va inbillning, va på kalas igår och tog ingenting, hade ätit lunch innan och var inte sugen, det har nog aldrig hänt man äter bara för det finns och det är gott och man alltid är sugen :)

• äralltupptaget
    Flexxa79 skrev 2011-12-18 09:40:54 följande:
    Fick också det i torsdags, ska börja med en på kvällen en en på morgonen oxå efter en vecka och sen trappa upp till två på kvällen efter en vecka till och det är maxdos, alltså 3st per dag. Jag råkade ta en på kvällen och glömde av mig och tog en på morgonen igår och har Inge känt nåt konstigt, mår bra och kan nog direkt känna att jag inte har samma "sug", men det kan va inbillning, va på kalas igår och tog ingenting, hade ätit lunch innan och var inte sugen, det har nog aldrig hänt man äter bara för det finns och det är gott och man alltid är sugen :)
    Åh jag började också i torsdags !! :)
    jag ska börja med 1 tablett till middagen i 4 dagar sedan
    1 till frukost och 1 till middag i 4 dagar och sedan
    1 till frukost och 2 till middagen

har fått ut till 3 månaders förbrukning!

Jag känner inte heller något sug efter godis! Vet inte heller om det bara är psykiskt eller om det är pga medicinen. Däremot har jag haft lite ont i magen, men bättre idag ( dag 4 ) dock diarre :( Men det " skiter jag i " 
    Julhumor på hög nivå :)
  • äralltupptaget

asså, jag vet inte om det är psykiskt men jag har blivit sjukt sugen på apelsinjuice hela hela hela tiden sedan jag började med medicinen..!! HAHAHA

iaf var första dagen utan diarre !! HAHAHA det borde man ju fira efter 5 dagars skitande!  HAHHAA

Svar på tråden Metformin samtidigt som GI el LCHF?