• shadowstorm

Hur ska jag gå tillväga nu??!

Jag vet inte längre vad jag ska göra, detta är 3.de gången dagis har tagit upp om min sons utveckling och berättat vad de kommit framtill och vad de ser och så.
     Han blir 2½ år i januari och pratar mer och mer HEMMA men inte på dagis...och han kan inget på dagis men hemma så funkar allt de säger inte funkar där.

De tror mig ju ej....och hur ska jag kunna hjälpa min son när nåt blir fel? Som jag fick höra idag han vet inte vad ett par skor är.

Men hemma ber jag han varje dag flera gånger om dagen hämta skorna och ställa bort skorna. och då säger han klart och tydligt SKOR! Eller GÅ sko. Men de har de aldrig hört på dagis......

De säger att han inte kan bygga pussel. men varför funkar det här hemma hur bra som helst?

Jag är så jävla ledsen vad är fel??? Jag har kontakt med BVC för talet och de har gjort utredning efter att dagis bad mig ta kontakt men de hittar inte heller felen som dagis påstår....

Jag har frågat flera gånger VAD tror ni är fel...men de går som katten runt het gröt och jag får inga svar....enda känsla jag får är att de vill ha han att var autistisk. Och autism vet båda jag och de som känner sonen väldigt mycket om eftersom pappans bror har just autism. Han har inte ett drag som vi eller de som står han nära har märkt. Dock är han blyg och behöver en extra stund innan han accepterar nya människor men sedan rullar allt på som det ska.....

Hjälp mig vad ska jag göra?!

• Svar på tråden Hur ska jag gå tillväga nu??!
  • Girlinthecity

Nu är det ju bara en känsla du har att personalen skulle tro att din son har autism, det är ju inte alls säkert att det är så. Vad har förskolan erbjudit för hjälp? Vad har de gjort för insatser? Vad vill de att ni som familj ska göra? Var med en dag på förskolan så du får se vad de pratar om.

• Balahir
    Girlinthecity skrev 2011-12-15 19:05:58 följande:
    Nu är det ju bara en känsla du har att personalen skulle tro att din son har autism, det är ju inte alls säkert att det är så. Vad har förskolan erbjudit för hjälp? Vad har de gjort för insatser? Vad vill de att ni som familj ska göra? Var med en dag på förskolan så du får se vad de pratar om.
  • Flickan och kråkan

Om BVC har utrett (på vilket sätt?) och de inte förstår det er förskola syftar på, så borde väl det intressanta vara hans situation på förskolan. Om han inte kommunicerar där och sluter sig så borde det ju då vara förskolan och hans situation där som är var skon klämmer så att säga.

Min äldsta har varit sen med talet. Han har inga svårigheter vad gäller förståelsen men vi tjatade oss till en remiss till logoped eftersom han rent talmässigt varit senare än "normalt". Om du själv har funderingar kring hans tal så ligg på lite där om ni inte redan varit hos logoped. Jätteskönt att ha logopedkontakt. För vår del handlar det om uttalssvårigheter som troligtvis har munmotoriska orsaker.

• shadowstorm
    Girlinthecity skrev 2011-12-15 19:05:58 följande:
    Ja det är min känsla som säger det....De tog ju dit en extra pedagog för kolla av barngruppen (allstå inte bara min son) det tycker jag är bra. enda jag inte tycker är okej är att jag själv inte får prata med denna människa utan måste höra det på mellanväg.

Jo jag har funderat starkt på vara med 1 dag på dagis. Men då gissar jag antingen kommer han vara som han är på dagis eller så kommer han bli trygg och bli som han är hemma. Och jag vet inte vad som skulle vara bäst?

De vill jag ska ha kontakt med BVC och det har jag haft sedan oktober när jag själv valde söka dit för jag ville de skulle kolla hans tal. Och då kom vi framtill att om han inte börjat prata mera innan april skulle de ringa talpedagogen. Och detta har jag sagt till dagis och jag är också gravid i vecka 36 så jag kommer ju ha ständig kontakt med bvc och då skulle sonen min följa med nu så hon får träffa han och höra hur det går för han :) Så det känns som vi kan inte göra så mycket mer än vänta och se om det släpper av sig själv....
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-15 20:03:42 följande:
    Om BVC har utrett (på vilket sätt?) och de inte förstår det er förskola syftar på, så borde väl det intressanta vara hans situation på förskolan. Om han inte kommunicerar där och sluter sig så borde det ju då vara förskolan och hans situation där som är var skon klämmer så att säga.

Min äldsta har varit sen med talet. Han har inga svårigheter vad gäller förståelsen men vi tjatade oss till en remiss till logoped eftersom han rent talmässigt varit senare än "normalt". Om du själv har funderingar kring hans tal så ligg på lite där om ni inte redan varit hos logoped. Jätteskönt att ha logopedkontakt. För vår del handlar det om uttalssvårigheter som troligtvis har munmotoriska orsaker.
    ja jag börjar vara oroad att han inte trivs där....det känns som nåt verkar ju brista där. Och det känns som de inte tror mig när jag säger han kan allt de säger han inte kan hemma, eller hos vänner/familj...
  • Girlinthecity
    shadowstorm skrev 2011-12-15 20:42:59 följande:
    Ja det är min känsla som säger det....De tog ju dit en extra pedagog för kolla av barngruppen (allstå inte bara min son) det tycker jag är bra. enda jag inte tycker är okej är att jag själv inte får prata med denna människa utan måste höra det på mellanväg.

Jo jag har funderat starkt på vara med 1 dag på dagis. Men då gissar jag antingen kommer han vara som han är på dagis eller så kommer han bli trygg och bli som han är hemma. Och jag vet inte vad som skulle vara bäst?

De vill jag ska ha kontakt med BVC och det har jag haft sedan oktober när jag själv valde söka dit för jag ville de skulle kolla hans tal. Och då kom vi framtill att om han inte börjat prata mera innan april skulle de ringa talpedagogen. Och detta har jag sagt till dagis och jag är också gravid i vecka 36 så jag kommer ju ha ständig kontakt med bvc och då skulle sonen min följa med nu så hon får träffa han och höra hur det går för han :) Så det känns som vi kan inte göra så mycket mer än vänta och se om det släpper av sig själv....

ja jag börjar vara oroad att han inte trivs där....det känns som nåt verkar ju brista där. Och det känns som de inte tror mig när jag säger han kan allt de säger han inte kan hemma, eller hos vänner/familj...
    Jag tycker att du ska vara med en dag. Oavsett hur han beteer sig så får ju en av er så den andres sida. Vad menar förskolepersonalen att ni ska göra? De måste ju ha en plan?
  • shadowstorm
    Girlinthecity skrev 2011-12-15 21:22:59 följande:
    Jag tycker att du ska vara med en dag. Oavsett hur han beteer sig så får ju en av er så den andres sida. Vad menar förskolepersonalen att ni ska göra? De måste ju ha en plan?
    Nä inte som jag fick veta iaf....mer än att de hade kallat denna extra pedagog för att de visste inte själva hur de skulle gå tillväga...Jo jag ska vara med en dag men får bli när bebisen är ute
  • Flickan och kråkan
    shadowstorm skrev 2011-12-15 20:42:59 följande:

I ditt läge hade jag varit med.....typ idag. Varför avvakta? Du får ursäkta men jag förstår inte? Jag hade blivit rejält bekymrad om något av mina barn betett sig så annorlunda på förskolan mot hemma och "stängt in sig". Huruvida förskollärarna tror dig angående vad han kan eller inte är ju fullkomligt ointressant. Det enda viktiga är ju att han får hjälp och stöd OM han behöver det av någon anledning och att han mår bra på förskolan.
  • Annkris

Jag tycker att du ska göra så här:
    Boka ett möte med pedagogerna och den (special?)pedagog som varit och besökt grupppen. Där kan de få berätta för dig vad de sett, samt viktigast av allt, hur de tänker arbeta för att ditt barn ska utvecklas optimalt utifrån sina förutsättningar. Kräv att en handlingsplan upprättas, där målen utvärderas kontinuerligt.

Svar på tråden Hur ska jag gå tillväga nu??!