• Nightrose

I vilken storlek släpper ägget?

Jag var precis på Vul efter en puregonomgång. Har tidigare inte fått mer än ett ägg med denna dosering med denna gång fick jag fram tre st. Vilket gör mig lite ledsen för jag hade hoppas på något till jul. Till saken är att blåsorna är 12mm, 14mm och 16mm. Min läkare tyckte att vi skulle avsluta denna omgång och starta igen då mensen kommer, vilket borde vara om ca 16 dagar trodde hon.

Men då undrar jag kommer verkligen alla dessa ägg att lossa? Eller finns det bara en risk för det... När lossar äggen, i vilken storlek? Menar de måste väl vara i en viss storlek för att de ska vara mogna eller?  

• Svar på tråden I vilken storlek släpper ägget?
  • Santosha

Hej! Det var ett tag sedan du skrev inlägget, men jag hoppas att du ändå kan ha nytta av mitt inlägg . Jag har gjort ÄL-stimuleringar med menopur flera gånger, med varierande resultat; en äggblåsa 2 ggr, 3 äggblåsor 1 ggr (13, 15, 19 mm innan ÄL-spruta, då blev min son, som idag är 2 år till), 2 blåsor 1 gång (väldigt tidigt missfall), 5 blåsor 1 ggr (13, 17, 20, 22, 24 mm; avbruten behandling p.g.a. överstimulering), samma hormondos varje gång. Alla gånger (utom den avbrutna stimuleringen) har jag blivit ordinerad ÄL-spruta samma kväll som den största äggblåsan har varit runt 18 mm på morgonen. Från ÄL-sprutan tar det ca 40 timmar tills ägget släpper, så blåsorna borde väl vara runt 24 mm då (mot slutet växer de 1-3 mm per dygn har jag läst någonstans).

Till mig har läkarna sagt att RISKEN för flerbarnsbörd ökar om man har många ägg. Man kan ge ÄL-spruta vid 2 äggblåsor, eller möjligen 3 om tidigare stimuleringar inte resulterat i graviditet. Men fem blåsor är för många, även om inte alla ägg är bra och blir någonting av. Kvaliteten på äggen kan man nämligen inte uttala sig om förrän man har dem under mikroskop, och det har man ju inte om man inte ska göra IVF. Det KAN vara så att något av äggen är dominant och de andra inte lossar, men det vet man inte förrän efteråt (sa de till mig första gången jag hade för många blåsor). Men jag undrar också -släpper alla ägg samtidigt, eller efterhand som de mognar? Antar att det är skillnad på om man tar ÄL-spruta (som tvingar fram ägglossning) jämfört med om man ägglossar på naturlig väg.

Håller du på med ÄL-stimulering nu igen då? Jag gör det, syskonförsök. Känner mig mycket lugnare denna gång än när vi inte hade några barn...

Svar på tråden I vilken storlek släpper ägget?