• NR3

När fick ni komma hem med bebis född runt v 31-32?

Jag har utvecklat måttlig preeklampsi nu och är i v 31+3. Förhoppningen är att bebis kan vara inne till efter nyår dvs v 34+0, men det är inte alldeles säkert. Allt beror på hur jag mår och hur bebis mår.

Nu undrar jag, hur mådde era bebisar när de föddes i v 31-32-33? Vad vägde de, sondmatning? När fick ni komma hem?

Jag har en äldre premis sen innan född i v 34+3, och med henne låg vi inne 5 dagar och hade sen hemsjukvård.

Är så orolig för hur detta kommer att sluta. 

• Svar på tråden När fick ni komma hem med bebis född runt v 31-32?
  • Carlsson83

Det är ju väldigt olika från fall till fall med lillan född 32+5 låg vi inne i 4 veckor. Hon mådde bra när hon föddes cpap 1 dygn sedan lite extra syrgas några dagar och behandlades mot höga billirubinvärden i två dagar men hade det lite jobbigt med maten därför dröjde det lite extra innan dom ville släppa hem oss, dock blev vi inte långvariga hemma pga av att hon nästan direkt fick rs-virus, men å andra sidan är det en helt annan historia...

• bananflugan82

Mina pojkar kom i vecka 32+5. Fick andningshjälp med CPAP dom två första dygnen, sen låg dom bara på värmebädd. Sondmatning hade dom tills vi kom hem. Vi var på neo 2½ veckor sen kom vi hem med hemsjukvård, blev helt utskrivna efter 1 vecka hemma då dom lärt sig äta från flaska och gick upp i vikt som dom skulle.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • NR3

ja det verkar vara väldigt olika. Varför kom er tös för tidigt?
    Så jobbigt med RS-virus också. Just nu känns det ju verkligen som fel säsong att föda, speciellt prematurer.

Gick allt bra sen när ni väl kom hem? 

• Veladis

Min kompis fick sin son i v 32, pga av havandeskapsförgiftning plockade de ut honom. Han var tillväxthämmad, vägde något på 1300g jämfört med 1700-1800 som han borde ha vägt. Han var dock pigg och stark, och de behövde "bara" stanna på sjukhuset i ca 2-3 v. Sen fick de bo hemma men komma in och väga varannan-var tredje dag. Han sondmatades den första månaden, sedan kunde han helammas. Nu är han snart 9 månader okorrigerat och har inga men efter sin tidiga födsel, förutom att han är mer som en 7-månaders kanske... men det är ju inte så konstigt.

• Kängurumamman08

Det är nog väldigt olika. Det kan nog bero lite på varför man föder för tidigt. Om man har havandeskapsförgiftning har ju barnet inte fått all näring det behöver och kanske har lite att ta igen. Vår son föddes i vecka 32 och andades själv från början. Han behövde aldrig ligga i kuvös, utan fick ligga i "kängurupåse" på mitt bröst för att hålla värmen. Allt gick bra och vi fick åka hem efter två veckor från neonatal.  

• Carlsson83

Jag fick partiell moderkaksavlossning i v 32+0 låg fem dagar helt still sedan kunde en förlossning inte undvikas eftersom moderkakan lossnat ännu mer och riskerade att lossna helt.. Hoppas det går bra med den lille när han/hon kommer ...

• 08 i Skåne

Vår son föddes i v. 32+6 och var tillväxthämmad (jag hade proppar i moderkakan och dåligt flöde i navelsträngen). Han vägde 1680 g och vi stannade på Neo i 3 veckor, 1 vecka på vanliga Neo och 2 veckor på samvårdsavdelning. Därefter fick vi åka hem men hade hemsjukvård i 5 veckor.

Han hade CPAP de första 2 dygnen, kom ur kuvösen efter 4 dagar, behandlades i 2 dagar mot höga bilirubin värden och sondmatades i c.a 6 veckor.  Vi fick åka hem med sonden och det fungerade jättebra, att amma + sondmata hemma.

Idag är han en busig kille som blir 5 i januari.

Lycka till!

• NR3

Oj det är lång tid på sjukhus. Det svåraste är ju när man redan har barn hemma, att man får dela på sig.
    Jag blev inlagd idag för observation. Havandeskapsförgiftning och de vill se vart det tar vägen. 31+4 idag.

• bananflugan82
    NR3 skrev 2011-12-15 21:32:40 följande:
    Oj det är lång tid på sjukhus. Det svåraste är ju när man redan har barn hemma, att man får dela på sig.
    Jag blev inlagd idag för observation. Havandeskapsförgiftning och de vill se vart det tar vägen. 31+4 idag.
    Ja det är lång tid och det är fruktansvärt tråkigt på alla sätt... ni får inte ha med syskon på avdelningen? Här har vi familjerum där syskon också få bo, om dom är friska såklart. När våra föddes så var det allt med svininfluensa som gick, så det var besöksförbud överallt på hela sjukhuset. Låg helt själv i nästan 3 veckor.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • NR3

Jag har eget rum, och verkar som många har barn här iaf över dagen.

Får se vad ronden visar. Börjat få ont under höger revben och det är nog inte det bästa symptomet för det här :(

Svar på tråden När fick ni komma hem med bebis född runt v 31-32?