• solista

linser till 12-åring utan biomammans vetskap?

Jag har en dotter på 12 år. Hon bor hos mej halva sin tid o hos pappa o hans nya familj halva tiden.

Just nu är pappan bortrest o jag fick reda på härom dagen att "låssasmamman" beställt tid åt min dotter för att prova ut linser. Flickan är 12 år. Jag är inte tillfrågad ö.h.t. Jag hade inte fått reda på det om inte dotterna berättat det själv på telefon. Får man göra så? Gör man så?
    Ok, om jag var en mamma som inte brydde mej alls eller att det inte spelade någon roll, men jag är en heltidsmamma alltid, även när flickan är hos pappa o pappan är heltidspappa alltid, även när flickan är hos mej. Min dotter har två föräldrar som sköter henne o låssasmamman får gärna baka o pyssla o väcka på morron o allt möjligt med den här typen av beslut o agerande är väl ändå de riktiga föräldrarnas ansvar!
    Jag är mamma dygnet runt o ser ingen annan som mamma. Låssasmamma är pappas nya fru. Inte min dotters mamma som ska ta den typen av ansvar i mina ögon. Det ansvaret sköter jag o pappan. Om man som låssasmamma vill pyssla med sånt här är det väl en självklarhet att fråga riktiga mamman först eller?
    Hur tänker man när man som extravuxen tar en 12 åring til optikern för att proav ut linser utan att ens meddela mej? Kan jag ta min dotters kompis till optikern för att jag tycker att hon borde ha linser? Nej, det går ju så klart inte....!
    JAg är både upprörd o frustrerad. Har ringt optikern o ifrågasatt om det är en seriös aktör som tar emot barn utan målsman.

• Svar på tråden linser till 12-åring utan biomammans vetskap?
  • Miss P71

Jag tror inte att de gå med på att ge en 12 åring linser..har för mig att du måste vara minst 16 år..pga ögat fortfarande håller på att utvecklas..

• Lyckliga Mig
    Miss P71 skrev 2011-12-14 11:37:19 följande:
    Jag tror inte att de gå med på att ge en 12 åring linser..har för mig att du måste vara minst 16 år..pga ögat fortfarande håller på att utvecklas..
    Det stämmer inte mina barns kusin har linser och har haft i minst 2 år nu och han fyller 16 om en vecka.

Men hans målman var med honom när han var hos optikern.

Till dig TS så tycker jag du skall prata med ditt ex och förklara att det inte är ok att hans nya tar sådana beslut. Det är något som ni måste prata om tillsammans.
  • Coyote

Nej, det tycker jag inte är okej. Det handlar, trots allt, om barnets hälsa, och där ska inte styvföräldrar ta egna beslut, anser jag, om det inte är akuta saker naturligtvis. Linser ska skötas ordentligt för att inte orsaka skador, och naturligtvis måste vårdnadshavarna godkänna det hela!

• solista

tack snälla ni för svar o råg i ryggen! Jag tror ungefär som er.
    Jag har pratat med optikern (som låssasmamman inte visste var hon fanns, vad hon hette eller hur man kunde få tag på!!!!!!! när jag frågade) Jag fick ringa runt till optiker o fråga tills jag hittade rätt person där flickan var inbokad. Tur vi bor på ett litet ställe.
    Låssasmamman hade utgett sej för att vara mamma så optikern fick en smärre chock när jag ringde o sa att jag var mamma o var tveksam till det här.
    Optikern blev mycket förvånad o ska kolla upp vad som gäller juridiskt för hennes yrke. Det finns ingen nedre åldesrgräns för linser utan det är personens mognad som avgör o jag tvekar inte påa tt min dotter skulle klara det i det stora hela. Men jag har haft massor av krångel själv med mina ögon då jag hade linser som ung o är rädd för att jag vet hur det kan gå.
    Pappan är utomlands så honom når jag inte o vi har en väldigt frostig relation där allt jag gör o säger är fel.
    Det här är inte första gången det händer liknande grejer. Men den här gången fick jag veta det innan det var "för sent". Tyvärr har jag inte en chans att kunna föra ett vettigt samtal med varken exet eller hans nya. Så detta måste skötas på en annan nivå.

Svar på tråden linser till 12-åring utan biomammans vetskap?