• Tjejis

Hemma med äldre syskon? Lekkamrat i närheten av Linköping?

Har gått och funderat länge nu...se om någon här kan vara till hjälp.
    Väntar vårat andra barn, som beräknas komma i januari. Har sedan tidigare en son som kommer vara nästan exakt 3½ år.

Den stora frågan. Ska jag vara hemma med båda barnen eller ha sonen på dagis 15 timmar i veckan? Här har vi det upplagt på 3 dagar i veckan à 5 timmar (09 - 14)
    Rent spontant säger jag att jag vill ha honom hemma. Han har alltid varit lite tveksam till dagis och det går väldigt upp och ner (började när han var 1,5) Ibland när jag lämnar honom och han är jätteledsen känner jag att jag verkligen vill ha honom hemma, men sen när jag hämtar honom ibland ser jag verkligen hur roligt han verkar ha.

Har suttit och letat efter aktiviteter för lite äldre barn, men det mesta, förutom öppna förskolan verkar vara förlagt  till helgerna. Alla äldre syskon är ju på dagis!! Tycker det är så synd att det inte är som "förr i tiden" när alla var hemma med sina äldre barn, så det fanns barn hemma om dagarna man kunde hitta på saker med. Man har sina barn så kort tid när de är små, så på ett sätt känns det helt galet att lämna bort honom på dagarna.

Om jag ska ha båda barnen hemma. Vad ska jag hitta på för att aktivera mitt äldre barn...? Finns det någon i närheten av Linköping som också är hemma med äldre syskon?

• Svar på tråden Hemma med äldre syskon? Lekkamrat i närheten av Linköping?
  • Cami11a87

Har en liten kille som nu är 5 månader och har samtidigt hemma hans store bror som fyller 2 i februari =)

• sandvarg

Jag upplever att det finns en hel del att göra i och runt Linköping när man är hemma med fler än ett barn. Vi går på Öppen förskola/öppet hus som kyrkan ordnar, kanonbra verksamhet. Jag väntar lite på att dottern (snart två år) ska bli stor nog för bibliotekens sagostunder, barnaktiviteter på passagen och länsmuseet mm.
    På öppna förskolan är det ofta samma familjer som kommer vilket är bra för då blir det ju samma barn som träffas varje vecka.

• Ladycocos

Hejsan!

Jag är hemma med sonen som är 2.5 och tvillingar som är 2 månader. Sonen har inte ens börjat på dagis, och jag vet inte när han ska göra det.. Även vi är flitiga besökare på olika ÖF, men upplever att det oftast är betydligt yngre barn där.

Det vore verkligen skoj att träffa nån med barn i samma ålder. Vi bor en bit utanför Linköping, mot Skänningehållet...

• Cacan

Är det nån aktivitet här? Kanske har ni kontakt utanför familjeliv!?
    Jag är hemma med mina barn på 4½ o 2½ dottern är intskriven på allmän förskoleplats.. men vi använder den lite hur vi vill o hur det passar oss!! 

Passa på att tipsa om Hemmaföräldrarnas nätverk! Ett nätverk för er som valt bort dagis, dagmamma etc. för att vara hemma med era barn!
    Jag har precis startat upp en i Östergötlands region, en grupp på facebook: www.facebook.com/groups/337597796284608

Jag hoppas att vi kan få igång lite aktivitet i den!   

Svar på tråden Hemma med äldre syskon? Lekkamrat i närheten av Linköping?