Min son var 10 mån (8 mån korr) när jag blev gravid med nr 2. Redan i vecka 15 förstod vi att även hon med stor sannolikhet skulle bli prematur , och att jag troligen skulle behöva sjukhusinläggning en längre tid innan hon föddes. När den initiala rädslan och sorgen lagt sig började vi planera. För att skjuta på tiden till sjukhusinläggning tog vi hjälp av kommunens Familjestödjare (barnskötare), så att jag kunde vara sängliggandes hemma, istället för på sjukhus. Detta var guld värt. När sjukhuset blev oundvikligt hade vi gjort upp ett roterande schema med släktingar som kunde hjälpa min man med sonen hemma. Jag blev inlagd i vecka 29+1 och dottern kom fem veckor senare. Efter ytterligare 3 veckor fick vi komma hem. Jag måste vara helt ärlig och säga att det var alldeles FRUKTANSVÄRT att vara ifrån min son under denna tid. Och då kunde han ändå komma på besök två gånger om dagen. Det största problemet var för oss att sonen var för liten (nu ca 14 mån korr) för att förstå vad som hände. Han förstod inte varför jag var borta, och ibland, när det var dags för honom att gå hem, kunde han räcka ut handen åt mig i sjukhussängen, och vilja att jag skulle följa med. De oförstående blickarna jag fick av honom då var nästan outhärdliga. Utöver själva saknaden efter sonen, som var som en ständig kniv i hjärtat, kände jag alltid en gnagande oro över att vår anknytning skulle skadas, att han skulle förlora sin tillit till mig och få men av detta. Nu är vi hemma, och vår relation håller på att repareras, men jag har fått acceptera att det är pappa han känner sig tryggast med nu. Och det måste sägas, att min man och son har fått en mycket bättre kontakt, och min man har verkligen vuxit i sin föräldraroll genom detta. Jag tror att det alltid blir ett helvete att vara på sjukhus med ett barn hemma, oavsett barnets ålder. Men hade jag fått välja igen hade jag väntat med syskon, tills dess att det äldre barnet var gammalt nog att förstå åtminstone lite av vad som hände. Blir det ändå så att det blir syskon snart har jag fyra tips: 1. Kolla upp besöksmöjligheter i förväg 2. Låt släkt och vänner hjälpa er 3. Använd Skype 4. Undvik (visserligen svårt att planera) att få barn under vinterhalvåret. Infektionssäsongen utgör en risk för nya barnet och kan medföra kraftiga begränsningar i besöksmöjliheter. Lycka till!