• Larsan

Att ge sina barn alkoholfri cider...

Jag tycker det är helt fel att ge sina barn alkoholfri öl och har länge "sett ner" på föräldrar som ger sina barn det trots att det inte innehåller alkohol... För mig är det så fel att det finns inte ens i min värld. Om min 17 åring ber om det så skulle jag inte köpa det, trots att han skulle fylla 18 år om bara någon månad. 

Idag, bara för en stund sedan, Hade jag besök av en gammal vän. 
    Han berättade att han köpt alkoholfritt öl till sin son (8 år gammal) och han hade älskat det! 
    Jag började med diskussionen om hur fel jag tycker det är och så avbryter han mig och säger:

"Men Larsan, Du ger ju dina barn alkoholfritt cider. Vad är skillnaden?"

Jag visste faktiskt inte vad jag skulle svara! Jag tycker inte det är fel att ge alkoholfri cider. Det finns på nästan alla affärer och står bland den "vanliga" läsken. Mina barn brukar få päroncider och den smakar precis som päronsoda enligt mig. 

Vad tycker du?
    Är det fel att ge barnen alkoholfri cider och alkoholfri öl?
    Ger du dina barn alkoholfri cider/öl?  

12-barnspappa
  • Svar på tråden Att ge sina barn alkoholfri cider...
  • Topcom

Jag är av samma åsikt, alkoholfri öl skulle jag inte ge mina ungar, men cider, ja helt okej. Cider är mer läsk, alkoholfri öl kopplar jag bara till öl med alkohol i.. 

• Snösparv

Öl är så starkt förknippat med alkohol, därför man reagerar mer på det tror jag? Att alkoholfria ölen och alkoholhaltiga ölen ser identisk ut för ett barn hjälper ju inte heller, alltså flaskorna/burkarna.

Jag tycker öl är uteslutande en dryck för vuxna, mitt barn skulle inte få dricka det.

• NeLi

och jag fick alltid ett glas 2,8 öl av min österrikiska farmor till maten redan när jag var 6 år..Jag dog inte, fick inga men, har inga beroenden idag och mår alldeles alldeles prima..Flört

• lilla mej

det later ju varre att ge sitt barn ol....men i sjalva verket nar alkoholen ar borttagen ar det val samma sak...ol tom nyttigare an cider....jag tycker som sa mycket annat alla gor som de tycker ar bast, det finns flera satt som ar ratt/fel

• Larsan
    Snösparv skrev 2011-12-11 15:08:32 följande:
    Öl är så starkt förknippat med alkohol, därför man reagerar mer på det tror jag? Att alkoholfria ölen och alkoholhaltiga ölen ser identisk ut för ett barn hjälper ju inte heller, alltså flaskorna/burkarna.

Jag tycker öl är uteslutande en dryck för vuxna, mitt barn skulle inte få dricka det.
    Skulle du låta ditt barn dricka alkoholfri cider? 
    12-barnspappa
  • Larsan
    NeLi skrev 2011-12-11 15:11:35 följande:
    och jag fick alltid ett glas 2,8 öl av min österrikiska farmor till maten redan när jag var 6 år..Jag dog inte, fick inga men, har inga beroenden idag och mår alldeles alldeles prima..Flört
    Nej, Det är väl inte alltid skadligt men jag tycker inte det är någon mening att ge mina barn varken alkoholfri eller alkoholhaltig öl. Det finns ju så mycket mer som är gott - till och med godare och nyttigare!
    12-barnspappa
  • WickedyWitch

Svår fråga eg. Jag hade kunnat tänka mig att ge mitt barn alkoholfri öl i ett litet glas om han/hon tyckte det var gott!
    Då ser ju inte barnet flaskan t.ex.

Alkoholfri cider ser jag inte heller något konstigt med.

• Lumo

Fattar inte varför de inte skulle få smaka alkoholfritt? Ja t o m en skvätt lättöl kan inte skada, o då menar jag smaka vid enstaka tillfälle o inte dricka regelbundet eller i mängder.

I Frankrike får ju barnen ofta utspätt vin (med vatten) till middagen. Även jag har smakat det som barn o fattar inte faran med det? Skulle man bli hjärnskadad av det? Skulle man få alkoholisttendenser? Bättre att ha en sund relation till sprit, prata om faror med det om man dricker för mycket och visa vad en sund alkoholkonsumtion innebär. Berätta att det är gott men även farligt. (sund i mitt fall innebär alkohol var eller varannan månad för min del, o då 1-3 glas vin tex i samband med mat)

O den som tror att 17åringen aldrig smakat öl är ju desorienterad. Tror tvärtom att precis som om man förbjuder en 3-5 åring att göra något förbjudet, så kommer tonåringen att trotsa värre med det förbjudna, än det barn som inte ser det som världens synd.

• Krake

Jag är typ uppfödd på lättöl. Är det verkligen så ovanligt?

Ska tillägga att mina föräldrar är mycket måttliga med alkohol båda två. Detta var låångt innan den sk. kontinentala dryckeskulturen kom till Sverige. T o m ett glas vin på fredagskvällen var faktiskt ytterst ovanligt när jag växte upp. Alkohol förekom i princip bara på festligare middagsbjudningar med gäster.

Men lättöl... det betraktades som läsk. 

Moster, inte monster.
  • saga

tycker inte man kan jämföra cider och öl. cider smakar fruktigt och som vilken annan läsk som hest. öl är öl för mig och det kan jag bara förknippa med vuxendryck

Svar på tråden Att ge sina barn alkoholfri cider...