• kiwi81

Statistik: hur förlöstes du efter en tidigare sfinkterruptur?

Som gravid med en sfinkterruptur i bagaget, undrar jag mycket kring hur nästa förlossning kommer bli och om jag ska våga föda vaginalt igen. Undrar nu lite hur det gick för er som fött barn efter en tidigare sfinkterskada.

Kommentera gärna vad ni tyckte var positivt och negativt med sättet ni förlöstes på vid den efterkommande förlossningen och hur ni hade kommit fram till just ert beslut angående förlossningssätt. 

(Personligen vill jag nog föda vaginalt igen, men är fruktansvärt rädd över att få förvärrade skador och besvär. Men jag är nog precis lika rädd för ett kejsarsnitt, vilket ju gör valet väldigt svårt...) 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Statistik: hur förlöstes du efter en tidigare sfinkterruptur?
  • Upptagen

Mitt alternativ fanns inte med... Jag födde vaginalt och fick en positiv förlossningsupplevelse som tyvärr slutade med en partiell sfinkter ruptur (mkt lindrigare än första). Ångrar dock att jag inte snittades då det inte känns bra att behöva sys på detta ställe flertalet gånger och jag oroar mig inför framtiden, så i efterhand känner jag att jag borde valt snitt istället.

Valde att rösta på alternativ nr 2 även om själva upplevelsen trots rupturen var positiv.

• kiwi81

Men, det är ju jätte viktigt att ha med just den aspekten! Att även om det blir en positiv förlossningsupplevelse är det kanske bättre att välja snitt just för att förhindra framtida besvär. Något som absolut bör vara med i beräkningarna när man ska fatta ett beslut för framtida förlossningssätt!

Har du märkt ökade besvär efter din andra sfinkter, eller är det mest oron för besvär som bekymrar dig? 

• Upptagen
    kiwi81 skrev 2011-12-11 17:35:07 följande:
    Men, det är ju jätte viktigt att ha med just den aspekten! Att även om det blir en positiv förlossningsupplevelse är det kanske bättre att välja snitt just för att förhindra framtida besvär. Något som absolut bör vara med i beräkningarna när man ska fatta ett beslut för framtida förlossningssätt!

Har du märkt ökade besvär efter din andra sfinkter, eller är det mest oron för besvär som bekymrar dig? 
    Absolut. Även om man har en bra upplevelse och får sin revansch (som faktiskt kan vara viktig för oss som haft tuffa förlossningar) så är det kanske inte alltid värt sitt pris.

Jag har märkt vissa ökade besvär även om de inte är stora så finns de ju där och just det gör att jag oroar mig. Nu är jag gravid med tredje och har fått mer besvär än vid förra graviditeten vilket jag tror delvis beror på bristningen.
  • förvirrande

Jag har fött vaginalt två gånger efter total sr. Detta visste jag inte då utan har läst det i journalerna nu när minstingen har blivit 1 år och jag har flera besvärande symtom, som ska undersökas. Jag har ändå haft positiva förlossningsupplevelser, fastän det varit mycket smärtsamt efteråt. Nu känns det förstås extra bittert näsymtomen liksom inte går bort/läker av sög självt.

• Upptagen
    201201232 skrev 2011-12-14 07:32:41 följande:
    Vaginalt ny SR
    Blev den nya rupturen lika omfattande som den första, eller lindrigare?
  • 201201232
    Upptagen skrev 2011-12-14 20:19:18 följande:
    Blev den nya rupturen lika omfattande som den första, eller lindrigare?
    Värre, total den här gången. 
  • kiwi81

Snuttepuffan: vet du orsaken till varför du fick en total SR den här gången? Fick du förlösas forcerat eller med sugklocka eller annat?

Svar på tråden Statistik: hur förlöstes du efter en tidigare sfinkterruptur?