• Anonym

Gravid och svårt att äta , OROLIG

Jag  är i vecka 8 och jag mår illa jätte ofta. Inte kräkts ännu men det nära ibland. Jag har svårt äta vilket är jobbigt. Jag lever mest på någon macka , kex , te , fil , saft , juice , yoggi , vatten.
    Kan laga mat men sällan äta de.
    Jag gått ner i vikt sen jag testade positivt. Min sambo tycker jag ska äta bra med tanke för barnet ska få näring. Men inte lättaste.
    Testat sånt band hjälper inte och testat tablett som heter primperan. Hjälper inte.
    Jag försöker äta bra varje dag men blir kankse 2 muggar yoggi , ett glas juice en macka på en dag tex
    Bara känslan av att se och lukta viss mat/dryck får mig att vilja kräka.

Klart man blir lite orolig , tips och råd mottages gärna

Ska ringa Bm i veckan få en tid för inskrivning.

• Svar på tråden Gravid och svårt att äta , OROLIG
  • elzilen

Kan lugna dig med att barnet tar den näring den vill ha och du blir helt enkelt utan. Ät det du klarar av att äta. Illamåendet går säkerligen över.

Hade precis som du, levde på mackor fram till v 11 ca.

• Cicek

Jag åt i stort sett ingenting fram tills 5e månaden pga hyperemesis. Var inne på sjukhus flera gånger och fick dropp, men inte för att bebisen mådde dåligt utan för att JAG gjorde det. Nu är jag i vecka 24 och bebisen växer som han ska :)

Generellt sett är det bra att du äter lite men ofta, kall mat är också ofta lättare att äta än varm mat. Det kan vara jobbigt att laga maten själv pga alla lukter och så, så om din sambo kan laga mat oftare eller ni kan köpa take away, kör på det! Förhoppningsvis går det över snart! Men oroa dig inte för bebisen :)

• Liteniapril

Ja, barnet är det ingen fara för, det är du som bli lidande. Jag har en graviditetssjukdom som heter hyperemesis gravidum vilket innebär att man mår illa och kräks mest hela tiden. Jag är nu i v 24 och mår fortfarande lika j*vligt. Har gått ner ca 13-14kg sedan jag plussade och även om jag mår skit så mår barnet bra. Men det finns fler mediciner för dig att prova som kanske kan hjälpa. Sedan är det jätteviktigt att du dricker!!! Kan du dricka typ saftsoppa eller liknande? Då får du i dig både vätska och åtminstone lite näring...

Prata med din BM så fort som möjligt och tar de inte dina problem på allvar ska du söka läkare, förslagsvis via gyn. De ska inte bara ignorera att man mår så dåligt. Detta säger jag med tanke på egen erfarenhet, och min sjukdom är svårare att vända ju längre den gått. Därför blir man lite less att de inte tog mig på allvar förrän i v 17.

Lycka till och hoppas det vänder!!!

• Fattosh

Jag mådde dåligt hela min första gravitet spydde 100 gånger om dagen enda till förlossningen. Åt dåligt med fast barnet får i sig all näring hon/han behöver. För att jag själv skulle må bra tog jag postafen illamåndetabletter rätt så bra, sen drack jag blutsaft varje dag plusB12 vitaminer och järntabletter.

• Anonym (pröva)

Pröva postafen tabletter, receptfritt på apotek.

Som ovan, kall mat kan gå bättre. Sallad,  fil/yoghurt, frukt, kräm osv.

För mig funka det med knäckemackor med ost, havregrynsgröt till frukost (inte min grej annars.) 

Fräsch mat typ ugnstekt lax med potatismos.
    bakad potatis med någon kall röra 

Pröva dig fram, för många blir det bättre med illamåendet runt v.12!!

Grattis till Gravid  !

• Anonym

Wow tusen tack för era svar!

• villsågärna38

Barnet tar vad det behöver så var inte orolig. Det viktigaste är att du får i dig nåt litet att äta emellanåt eftersom du kommer att må mer illa om du är helt tom i lagen. Sen är det även bra om du försöker få i dig vitaminer också och folsyra varje dag men ät det du klarar av. Det är såhär för jättemånga så låt ingen skuldbelägga dig! Om du inte testat Lergigan Comp (på recept) så gör det, det var det enda som funkade för mig. Lycka till!! Kram

• Anonym

Börjat kunna äta mera men vissa dagar är hemska men mår bra för övrogt så att säga!

• Liteniapril

Skönt att det lättat lite för dig :)

Men som sagt, blir det för tufft ska du söka läkare (eller åtminstone kontakta BM) så de håller lite koll på läget!

Styrkekramar!

• Anonym
    Liteniapril skrev 2011-12-15 19:34:06 följande:
    Skönt att det lättat lite för dig :)

Men som sagt, blir det för tufft ska du söka läkare (eller åtminstone kontakta BM) så de håller lite koll på läget!

Styrkekramar!
    Ja jag äter inte som jag gjort förr men får i mig något , olika från var dag , kräks inte iaf , tur är de
Svar på tråden Gravid och svårt att äta , OROLIG