• Blondina

Flera frågor om att donera

3 månader kvar till BF, och har lite frågor kring äggdonation.

Födde mitt första barn efter IVF-behandling, och redan då visste jag att jag ville ge tillbaka. Men på kliniken (RPC Uppsala) så sa de att jag skulle vara klar med min familj innan jag donerar. Nu väntar jag mitt andra barn, genom spontan grav.

Mina förhoppningar är att jag ska kunna donera efter semesteruppehållet i sommar, men har lite frågor, som jag vet att ni här inne kan hjälpa mig med.

- måste man ha ammat klart?
    - räcker det med att ha haft mens en gång innan man kommer igång med behandlingen, eller ska man kunna se att den är regelbunden först?
    - Jag gör INTE detta för pengar, men får man någon ersättning alls?

Kommer säkert på fler frågor vart efter.

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • Svar på tråden Flera frågor om att donera
  • Pimpinellan

Gäller nog samma som vid IVF att man måste ha ammat klart och sen tror jag man måste haft ett uppehåll på ett tag efteråt också.
    Antal menser vet jag inte,men antar att en är för lite.
    F.n är ersättningen ca 3000:- Omkostnader för sveda och värk och resa och inkomstbortfall typ.

Hoppas du platsar-du behövs! Glad

• Blondina

Tack för ditt svar. Jag tror absolut att jag är "godkänd" donator. Jag har endometrios med blockerade äggledare, (eller tydligen inte............) inge fel på varken ägglossning eller äggkvalitet.

Ska ta tag i det där så fort man är på banan igen efter förlossningen.  

• Blondina

Nån mer???

• Marelb

Jag anmälde mitt intresse innan jag slutat amma men jag visste ju hur länge jag skulle amma ungefär eftersom det är en "väntetid" på 6 mån mellan de olika blodproven. Grejen är att med utredning osv så tar det tid innan det blir dax. Jag vet inte hur många gånger jag hade mens innan men det spelar nog ingen större roll. Man börjar ju behandling i samband med mens så hur det än är lär det ju bli två ggr. En så att du vet att den kommit igång och en efter att ni planerat in behandling. Du måste ha ammat klart det vet jag iaf. Ersättningen är inte 300 här i Sthlm utan 4000 men det beror ju på vart i landet du är. Det har ju även talats om att höja den, vilket jag inte har något emot även fast jag inte heller gör det för pengar. Man förlorar en hel del i arbetsinkomst och vissa har långa resor. Plus att man kan må dåligt osv.

Du kan läsa "allt" om ÄD i min blogg. Du kan även läsa nästa nr av "Föräldrar och barn" nr 2 där jag är med i ett repotage om att vara äggdonator

Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • sarap1978

Hej
    (och Hej Marelb)
    Jag anmälde mig också medan jag ammade, kom och pratade med dom och förberedde mig, nu har det gått ett halvår sen jag slutade amma och nu ska jag precis börja med sprutorna och planerat äggplock i vecka 4. Känns också som tiden varit lång men det är OK, tror det var bra att landa efter förlossning, amning etc. Nu har jag dessutom mer lugn på jobbet och känner att det passar bättre in i vardagen med det som kommer ske, lite besök och UL och sen själva plocket och det.
    Njut av tiden nu och ta detta när tiden är mogen, men tappa inte tanken, det är kanon att du vill göra det.
    /S   

• Marelb

Spännande sarap1978!! Snart dax alltså...

Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
Svar på tråden Flera frågor om att donera