• Ninjas mamma

Hjälp mig! Modersmjölksersättning i Sverige?

Jag bor i Tjeckien och har en liten 5, snart 6, månaders son. Vi ska fira jul i Sverige och jag skulle behöva hjälp med vilka sorters modersmjölksersättning som finns i Sverige (och var man hittar dem).
    Han äter vanligtvis en sort som här i Tjeckien heter Nutrilon och i UK heter den Aptamil. I första hand skulle jag alltså vilja veta om den finns i Sverige och var man kan köpa den, i andra hand vill jag ha tips om andra bra sorter.

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Hjälp mig! Modersmjölksersättning i Sverige?
  • Sacre

Men du kan väl ta med den sorten som din son är van vid?

• Snösparv

Jag vet inte om den exakta motsvarigheten finns här i sverige, men det finns flera olika sorter på vanliga mataffären. Vi gav NAN, det finns också Babysemp och ekologiska alternativ.

Kan vara klokt att ta med ett paket av den han är van vid och blanda ut med den du köper här, för en del är känsliga för att byta rakt av (om inte annat så för smakens skull).

Finns både som pulverform och färdigblandad.

• Ninjas mamma
    Sacre skrev 2011-12-06 21:44:10 följande:
    Men du kan väl ta med den sorten som din son är van vid?
    Ja, men vi kommer att vara i Sverige i mer än två veckor och för att packa så lite som möjligt (julklappar ska ju oxå med!) så hade det varit bra om mina föräldrar helt enkelt laddade upp med varor som exempelvis ersättning, blöjor, våtservetter och dyl.
  • Ninjas mamma
    Snösparv skrev 2011-12-06 21:49:34 följande:
    Jag vet inte om den exakta motsvarigheten finns här i sverige, men det finns flera olika sorter på vanliga mataffären. Vi gav NAN, det finns också Babysemp och ekologiska alternativ.

Kan vara klokt att ta med ett paket av den han är van vid och blanda ut med den du köper här, för en del är känsliga för att byta rakt av (om inte annat så för smakens skull).

Finns både som pulverform och färdigblandad.
    NAN hade vi ett par gånger när han vad liten och det var inga problem, bra att veta att det finns. Tack!
  • Ninjas mamma
    Sweet life skrev 2011-12-06 21:56:11 följande:
    Vad är det för tillverkare?
    Nutricia
  • Ninjas mamma
    mikroE skrev 2011-12-06 21:57:45 följande:
    Du kanske kan ta med en förpackning och använda en svensk sort och blanda lite successivt?
    Ja, så får det nog bli.
  • Sweet life
    Ninjas mamma skrev 2011-12-06 22:01:26 följande:
    Nutricia
    Finns inte i Sverige vad jag vet...
  • Protea

I Sverige finns det Sempers, Naan (Nestlee) och Hipp.

Jag bor i UK och var son at ocksa Aptamil och den finns inte i Sverige. Var son var kanslig och reagerade pa flera ersattningar sa vi tog med oss den som han normalt at hem.

• MamaPapa

Personligen skulle jag inte vågat byta ersättning ifall han reagerat på den eller ratat den (för de smakar lite olika tydligen.....). Så i mitt fall hade ersättningen fått prioritering över julklapparna. Men så skrev du att han hade provat Nan om jag fattade det rätt? Om det gick bra så skulle jag kört på den.

• YokohamaNr2

Jag håller med, när min son åt ersättning så brukade jag räkna dagarna och mäta upp med skopan hur mycket jag behövde ha med mig plus lite till, sen packade jag det antingen i någon mindre tupperware eller i en massa plastpåsar. Har ni skor med er så stoppa i små burkar och stoppa i skorna. Jag flyger nästan alltid bara med handbagage och var lite oroligt att de skulle tro att jag smugglade kokain men det gick bra

Svar på tråden Hjälp mig! Modersmjölksersättning i Sverige?