• Cikoria

6 månader går ned i vikt.

Var på bvc förra v och blev informerad om att min dotter gått ned 200 g i vikt.
    Jag fick en ny tid till nästa v men inget råd om det finns något jag kan göra.

Min syster komm och hälsa på idag och hennes komentar var vad smal hon har blivit.

Är rädd att hon gått ned ännu mer i vikt och vet inte riktigt vad jag kan ge henne för extra mat.
    Hon tar inte flaska och äter inte mer än lite grönsaks portioner,

• Svar på tråden 6 månader går ned i vikt.
  • enilef

Vad äter hon då? Blanda i olja i det hon äter?

• Cikoria

mosad palsternaka morot potatis. Frukt. Lite gröt med katrinplommon. äter kanske 2 gånger om dagen ibland bara en.

• skånegås

Ammas eller ersättning?? Hur ofta? Nöjd? Gnällig? Ont i magen? Eksem? Hur sover hon?

• Cikoria

Hon Ammas.  Lite gnällig och hon har ofta ont i magen sen vi började med riktig mat. Vilket gör att hon ibland inte vill ammas

• enilef

Du kan prova att göra t.ex gröten mer energirik genom att ha i mjölkersättningspulver och olja/osaltat smör. Ska ni låta reda ut varför hon får ont i magen?

• Emmeliina

Du kanske ska sluta med maten då och bara amma. Bara för att hon är 6 månader behöver hon inte börja med mat just nu om det inte funkar.
    Du kan iaf prova under veckan tills du ska till BVC igen så ser du om det gör någon skillnad och isf berätta för dem vilka ändringar du gjort så kanske ni kan komma fram till lösning med maten lite längre fram?

• Daeminimon
    Emmeliina skrev 2011-12-06 21:15:25 följande:
    Du kanske ska sluta med maten då och bara amma. Bara för att hon är 6 månader behöver hon inte börja med mat just nu om det inte funkar.
    Du kan iaf prova under veckan tills du ska till BVC igen så ser du om det gör någon skillnad och isf berätta för dem vilka ändringar du gjort så kanske ni kan komma fram till lösning med maten lite längre fram?
  • skånegås

Då skulle jag gissa på någon allergi. T.ex mot mjölk eller vete/havre/gluten. Har själv mjölkallergiska barn, men de har även reagerat då jag ammat, men för många barn börjar det inte förrän de börjar med vanlig mat.. Prova att ta bort gröten under en vecka eller två och amma oftare och bjud på kött och grönsaker i stället. Eller gå tillbaks till helamning. Var sedan uppmärksam på hur hon reagerar då du introducerar mat igen och VILKEN mat det är hon har svårt för...

Min son får ont i magen, kräks och matvägrar om han får i sig något han inte tål... De kan också gå upp dåligt i vikt eller tom gå ner i vikt...

Är hon väldigt hård i magen? Eller har svårt att bajsa? Kan både vara tecken på allergi eller att hon inte är redo för vanlig mat...

• Cikoria

Hon får jätte hård mage och jätte problem med att bajsa. Hon kämpar kämpar men inget kommer.

Tyckte det verkade som om det hela tog fart när jag började ge gröt.
    Slutade ge henne och tog upp det med bvc

Hon sa att jag skulle fortsätta ge i små portioner då det står på gröten MIld, låg gluten halt.

• Emmeliina

Hur blev det när du slutade med gröten då? Blev magen bättre? Verkade hon få mindre ont?

Vad tycker du själv att du ska göra? Ofta känner man på sig hur man själv skulle vilja göra och i slut ändan brukar det vara det som är bäst :)

Svar på tråden 6 månader går ned i vikt.