• FemaleX

Ej fungerande äggstockar/inga äggstockar alls kan man göra äggdonation?

Jag har bestämt mig för ägg och spermiedonation utomlands då jag har ett barn med handikapp som är starkt ärftliga. Dock har jag vid en VUL utredning fått veta att min ena äggstock har krympt. Läkaren menade på att det var ålder jag är 37 år. Om man ej har fungerande äggstockar eller måste av någon anledning ta bort äggstockarna kan man komma i fråga för ÄD då? Läkaren menade att jag i princip behöver bara min livmoder för att kunna bära barnet genom graviditet. Hur gör man med ägglossning vid ÄD? Hormonpreparat?

• Svar på tråden Ej fungerande äggstockar/inga äggstockar alls kan man göra äggdonation?
  • bubbe

Äggdonation betyder att någon annan donerar ägg till dig, antingen för att dina egna har för dålig kvalitet eller att du inte har några ägg. Du behöver alltså inte ha någon ägglossning alls.
    Den som donerar äggen får hormonpreparat för att producera fler ägg än vanligt och sedan tas dessa ägg ut. Den som är mottagare av äggen får ta östrogen för att stimulera livmoderslemhinnan så att den blir mottaglig för äggen som innan de sätts in har fertiliserats av sperma och odlats några dagar.
    Du behöver alltså ha livmoder men ej äggstockar.

Svar på tråden Ej fungerande äggstockar/inga äggstockar alls kan man göra äggdonation?