• Lotten73

när kunna era barn cykla själv?

Vår tjej är 5 år nu och hon cyklar utan stödhjul men vi måste hålla i eftersom hon inte hittat balansen än?
    Vet man ska inte jämföra men tycker hon borde kunna cykla lite grann själv nu eller har jag fel?

• Svar på tråden när kunna era barn cykla själv?
  • Ruggugglan

Min dotter fyllde 6år nyligen och vågar inte cykla själv än. Hon blir precis livrädd.. Till våren hoppas jag att hon kan börja cykla själv! Då blir det hårdträning.

• Lotten73

Ruggugglan:Då är jag inte ensam om att han ett äldre barn som inte cyklar.

• linas fina

4 år var hon. Hon kunde cykla direkt då hon först cyklat på s k springcykel. De är suveräna om man ska hitta balansen. Stödhjul tränar inte balansen på samma sätt.
    Dock gjorde hon en rejälare vurpa en gång och sen dess har hon blivit rädd att prova igen. Så med facit i hand var hon nog lite liten för att komma upp i de hastigheterna. 

• 010306

7 1/2 år var de 2 äldsta tjejerna. Dem vet inte motiverade att träna innan och var rädda att ramla. Blev hårdträning innan en cykeldag dem skulle ha med skolan.
    Minstingen är 5 år & har stödhjul på än . Känner ingen panik, de lär sig förr eller senare.

• Tant Green

Min tjej lärde sig våren innan hon fyllde 6 år (hon fyllde i augusti) och hon var åtminstone inte den sista på dagis som lärde sig... Hon lärde sig snabbt när vi satt en halsduk under hennes armar och höll i bakom, det blev tillräckligt stadigt för att hon inte skulle ramla, men ändå så pass vingligt att hon blev tvungen att öva på att hålla balansen.

• erika85

Våran 6-åring har inte heller lärt sig cykla, viljan har inte funnits o då går deg helt
    enkelt inte! :) men de kommer när det kommer!

• Simben

min stora tjej lärde sig på försommaren nu i somras..då var hon prick 5 år den lilla lärde sig mitt i somras efter att ha tränat själv i en kvart (vi fick inte hjälpa henne) och hon var knappt 3 1/2 år men den lilla har varit tidig med allt motoriska som att ta fart på gungan själv vid drygt 2 års ålder osv...så det förvånade inte oss...dom flesta lär sig cykla vid 5-6 års ålder tror jag om man kollar sig omkring....

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Fröken Kex

Min son var 4 när han cyklade själv första gången. Men det var mest för att han själv ville vara utan de där stödhjulen (de coola killarna o morbror har ju INTE sådana) så ingen panik... själv lärde jag mig cykla när jag var 7.

Svar på tråden när kunna era barn cykla själv?