• mamma till tre busungar

Tågång vid 8 års ålder?

Min åttaåriga flicka går på tå. Har alltid gjort. Hon verkar inte ha några besvär av det egentligen och klarar sig bra på idrotten. Men jag har förstått det som att det inte är helt lyckat att gå på tå när man blir större? Ska man göra något åt detta och vem vänder man sig till?

• Svar på tråden Tågång vid 8 års ålder?
  • Anna i Hult

Du kan vända dig till skolsyster/läkaren eller till VC. Kan hon gå ner på hela foten eller gå på hälarna om hon vill? Kan hon det är allt är bra, så skulle jag inte bekymra mig. Det går att behandla med Botix ich op och givetvis sjukgymnastik. Men om hon fungerar bra så hade jag låtit det vara.

Tack!

Men ska  jag vända mig till skolsköterskan eller till barnmottagningen? 

Anna i Hult skrev 2011-12-04 23:01:19 följande:
    Du kan vända dig till skolsyster/läkaren eller till VC. Kan hon gå ner på hela foten eller gå på hälarna om hon vill? Kan hon det är allt är bra, så skulle jag inte bekymra mig. Det går att behandla med Botix ich op och givetvis sjukgymnastik. Men om hon fungerar bra så hade jag låtit det vara.
    Hon kan gå på hela foten. Men gör det sällan. Gå på häl vet jag inte....

Jag kanske ska prata med skolsyster iaf. 
  • JCA

Jag har en flicka på 8 som nästan bara går på tår MEN hon kan gå på hela foten, gå på hälar, stå rak mot en vägg med hela foten i, böja benen när hon står på hela foten. Det kan inte min 6-åriga son, och i januari, efter två år av sjukgymnastik, nattskenor och ortopedkontakt, är det dags för operation. En sjukgymnast kan mäta rörelseförmågan i fötter och ben. Kanske du kan få en remiss? Du får gärna fråga mig nåt om det är nåt du undrar över.

• mithrandil

Jag har alltid gått på tå, gör det väl fortfarande då och då och nu är jag snart 30år. springer jag så är det alltid på tå med min högra fot. Jag kan gå på hela foten och stå på hälarna och allt vad de nämnt ovan
    Det var faktiskt min första graviditet som fick mig ner på hela fötterna. Min mamma gick också på tå tills hon blev gravid med mig och min 1,5åriga dotter går alltid på tå.
    Visste inte att det fanns något att oroa sig över. trodde det där var en vanesak.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Tågång vid 8 års ålder?