Sambo som vill kompensera för separationen från ex
Jag har varit tillsammans med min sambo i 4 år och tycker väldigt mycket om honom. Problemet är hans äldsta dotter som är 15 år. Vid föräldrarnas skilsmässa tog hon väldigt illa vid sig men jag tror att hon har kommit över det nu då hon ex addat mig på FB men inte hennes egen mamma . Däremot har hon lärt sig att spela på sin pappas dåliga samvete något som är oerhört jobbigt efter 4 år tillsammans. Att hon kunde göra det i början förstår jag men nu borde det ha gått över.
Hon gör ingenting hemma och jag menar verkligen - INGENTING. Har börjat skriva på exempel på hur hon beter sig men inlägget blir så långt så jag avstår Det är otroligt frustrerande och jag undrar om jag orkar vara kvar i det här förhållandet. Hur mycket kan man som bonusföräldrer kräva av bonusbarnen? Är det för mycket begärt att jag ber dem städa sina rum (1 ggr i veckan innan det går till sin mamma) eller hjälpa till att plocka av bordet efter maten eller plocka i/ur diskmaskinen? Jag vet att hon gör det hos sin mamma men här vägrar hon. Hon brukar dra till med ursäken att hon måste göra läxor för att hennes mamma har sagt åt henne att prioritera skolan. Självklart ska hon prioitera skolan men då ska hon inte vara med kompisar hela helgen och när jag ber henne göra någonting som tar 3 minuter så måste hon plötsligt göra läxan. Min sambo har som sagt väldigt dåligt samvete och vill inte pressa henne. Han låter henne göra precis som hon vill och köper allt hon pekar på.
De första åren styrde hon allt - om vi skulle bort men hon inte ville var det bara att stanna hemma för vi kunde inte tvinga henne att följa med. Nu är hon tack och lov så stor att hon kan var hemma själv om det behövs men nu är det andra saker hon styr i familjen.
Jag ber henne ytterst sällan om någonting men för några månader sen fick hon ett utbrott då jag bett henne plocka upp kläderna som täckte golvet i hennes rum eftersom mina föräldrar skulle komma på besök. Hon vägrade med hänvisning till att hon måste prioritera skolan. Jag vidhöll att det bara skulle ta 3 minuter och att det inte skulle påverka skolan men hon tvärvägrade. Min sambo såg att jag blev ledsen och gick in för att be henne plocka undan kläderna men då fick hon ett utbrott, packade sina grejer och drog till mamman. Där stannade hon 1,5 vecka och vägrade svara på alla hans kontaktförsök. Slutligen var hon tvungen att komma hit då hennes mamma skulle jobba och när min sambo äntligen fick prata med henne visade det sig att hon var arg för att jag alltid skulle få som jag ville(????). Efter den här händelsen har det varit rätt lugnt (=hon gör ingenting som vanligt) och jag beslöt mig för att inte göra någonting av det. Men häromdagen var det dags igen. Sambon hade lagat mat och efter maten frågade jag om inte hon kunde plocka ur diskmaskinen så skulle jag fylla den med ny disk. Men nej - det kunde hon inte - för gissa vad - hon skulle göra läxor!!!!! Min sambo satt kvar vid köksbordet men var helt tyst och låtsades upptagen med mobilen. Jag kände min helt tom och undrade varför han inte hjälpt mig och hans förklaring (när vi pratade senare) var att det kunde han inte göra för då skulle hon tycka att han höll med mig!!!! Men va f-n. Ska han aldrig kunna hålla med mig utan att hon tar illa upp??? Det här var en skitsak men för mig blir det stort då jag tycker att om han inte kan be henne hjälpa till med någoting så litet - hur ska vi då kunna få henne att göra någonting annat?
I min värld måste han förklara för henne att han älskar henne och att han skulle göra allt för henne men att han som förälder har rätt att säga till henne. Och att det samma gäller mig - i alla fall när det gäller hemmet. Jag är vuxen och kapabel att fatta beslut. Och att bara för att han håller med mig betyder det inte att han inte älskar henne. (vill bara tillägga här att när sambon och jag är själva håller han med mig om hennes beteende så det är inte jag som kräver att han ska få dotterna att hjälpa till mer)
Hur får jag min sambo att förstå hur jag känner inför detta? Jag orkar inte vara kvar om det ska fortsätta så här. Någon som har varit i samma situation där ni lyckas vända det till det bättre???
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-03 23:16
Vill bara tillägga att men hennes lillasyster som är 11 är det aldrig några problem men jag tycker inte det är rätvist att hon ska behöva göra saker när inte hennes storasyster gör det.