• mariatjejen77

Bli våldtagen eller inte för att rädda minderårig...

Jag och min kille älskar att diskutera moraliska dilemman. Oftast är det mest banala saker som hur vi ska göra om vi blir bortbjudna till våra bästa vänner samma dag som Sverige spelar VM-final i fotboll. Jag är nada intresserad av fotboll, medan det är en helig syssla för min kille (som just nu när jag sitter och skriver det här ser en match *suck*) och om jag ska gå själv på middagen eller om vi ska byta dag. Lite såna saker.

Men idag brände det till ordentligt när vi tog upp ett annat "dilemma".
    Jag har funderat på det hela dagen men kan inte få det ur skallen och det är minst sagt ett delikat spörsmål. För mig var svaret självklart ett ja, men när jag luftade det med ett par av mina väninnor var det inte alls lika självklart.

Vad det var vi diskuterade. Jo det här:

Tänk dig att du jobbar på en bank och ni blir utsatta för ett bankrån. Kunderna blir tagna som gisslan. Bland kunderna finns en tolvårig flicka. Rånarna får syn på henne och hotar med att våldta henne om de inte får sin vilja igenom. Förutom flickan är det bara du som är den enda kvinnan i lokalen. Är det självklart för dig att ta flickans plats, att det är du som blir våldtagen av var och en av de tre rånarna i stället för henne. Och då pratar vi om fullbordad våldtäkt - alltså ingen polis eller så som kommer in och avbryter, utan du är tvungen att ha penetreringssex med var och en av de tre rånarna med alla risker som det innebär i sig... kring sjukdomar graviditet etc och framförallt den fruktansvärda förnedring som det innebär.
    Så är det självklart för er att ta den lilla tjejens plats? Skrämmade nog var det INTE det för en av mina väninnor. Vad säger ni?

• Svar på tråden Bli våldtagen eller inte för att rädda minderårig...
  • misplacedname

Nej, för mig är det verkligen inte självklart. Jag själv går först.

• Jagsajudet

Jag hade oxå tagit hennes plats...

• Alisa

Jag tänker spontant att jag skulle tagit flickans plats.
    Dels för att jag vet hur tungt ett övergrepp är att bära psykiskt, som vuxen sexuellt aktiv kvinna. Och dels för att jag själv har en dotter och skulle hon vara i samma situation som den 12-åriga flickan hade jag hoppats att någon gjort samma för henne.

• Lina 01

Hag hade tagit plasten. Hade dock inte kunnat koppla bort. Det hade varit fruktansvärt. varje sekund

• knisse

jag kan inte säga att jag med säkerhet skulle ta hennes plats. det kan jag inte svara pa hur jag skulle reagera. att säga att det skulle vara självklart är lätt pa pappret men i själva situationen vet jag inte hur jag reagerat.

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • GrönaDruvan

På ett sätt blir man ju inte våldtagen då,för man "går ju med på det". Jag hade tagit den smällen. Fast man vet aldrig när man väl är i situationen. Då kanske man inte riskerat att få aids eftersom man har egna barn hemma...:-/

• Freijah

Det finns väl ingen frisk människa som skulle stå brevid och se ett barn bli våldtaget?
    Självklart hade jag tagit hennes plats.

♥ 2010-11-23 ♥
  • Cicek

Hade också tagit hennes plats, men det hade såklart varit fruktansvärt.. men jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag låtit en 12-åring bli våldtagen.

Svar på tråden Bli våldtagen eller inte för att rädda minderårig...