• HjärtatAlicia

Vända på 2,5 åring i bilen?

Jag har alltid sagt att jag inte tänker vända på mitt barn i bilen förrän tidigast 3,5-4 års ålder, det är meningen att hon ska sitta sådär med benen i kors..
    MEN, hon blir 3 i februari.. och är redan 102 lång och väger nästan 19 kilo (hon är mitt emellan mullig och smal, lite sådär lagom med hull) . Nu sitter hon bakåtvänd i baksätet i vår stora Kombi, och klagar så fort vi kört 1km. Hon har ont i benen, det gör ont där och där och där och hon vill inte alls åka bil. Vi står ut att lyssna på henne än, men har bara åkt på max 40 minuters "resor" med henne i bilen sen hon började klaga för ca 2-3 månader sedan..
    Vi har en Brio nånting stol, köpte den ny för tre tusen på babyland när hon inte kunde sitta i babyskyddet, så stolen, eller bilen.. är det inga fel på.
    Hur hade ni gjort?
    Och ja, jag vet att det är säkrare att åka bakåtvänd, men är det rättvist att hon ska må som hon gör så fort hon sitter i bilen?? 

Alicia född 090225
  • Svar på tråden Vända på 2,5 åring i bilen?
  • Maria1984

min dotter har suttit framåtvänd sen hon var knappt 2 år..så det beror mest på vad man har för stol

• Diii

Min dotter sitter oxå framåt sedan 2 år. Hon mådde illa varje gång o klagade. Som du beskriver det så tyckte hon inte om att åka bil. Så det var bara att köpa ny

• cicci85
    Maria1984 skrev 2011-12-02 13:41:02 följande:
    min dotter har suttit framåtvänd sen hon var knappt 2 år..så det beror mest på vad man har för stol

Och det går såklart bra så länge man inte krockar
  • liah86

hellre att mitt barn klagar än att jag riskerar hennes liv faktiskt.

• Maria1984

jag läste någon artikel att det inte är farligt för barnen att sitta framåt vända så länge man har rätt stol och rätt bälte,..

• liah86
    Maria1984 skrev 2011-12-02 13:45:50 följande:
    jag läste någon artikel att det inte är farligt för barnen att sitta framåt vända så länge man har rätt stol och rätt bälte,..

då har de skrivit fel. små barns nackar är inte tillräckligt starka för att klara en krock där de sitter framåtvända (självklart kan de klara sig men chansen är liten!)
  • HjärtatAlicia

Ingen som vill dela med sig om hur NI hade gjort i min sits?

Alicia född 090225 <3 Ma vecka 13 i mars -11 <3 Mf vecka 5-6 i junu/juli -11 <3 PLUS 28/7 - BF 1 APRIL 2012 <3
  • NeWil
    Maria1984 skrev 2011-12-02 13:45:50 följande:
    länka gärna till den artikeln, verkar konstigt att den finns ens med tanke på att den går helt emot de rekommendationer vi har här i Sverige.
  • cicci85

Jag skulle prova först att lägga ett sittunderlägg i skumgummi under rumpan, prova att montera stolen annorlunda för att ge bättre benplats. Om det inte funkar skulle jag köpa en annan stol, Britax twoway är rymligast och funkar tills barnet väger 25 kg. MaxicosiMobi ger suverän benplats men är inte lika hög i ryggen.

En 2-åring skulle jag absolut inte vända, inte en 3-åring heller. Mina barn åker bakåtvända tills de väger 25 kg/5 år, finns ingen anledning att vända tidigare.

Svar på tråden Vända på 2,5 åring i bilen?