• Sarah84

Hur fungerar detta?

Om jag som hästägare har medryttare på mina hästar. Jag har dom självklart försäkrade..
    Men om det händer ryttaren något när hon/han är ute & rider? Står jag för de?
    Man rider ju alltid på "egen risk" men rent juridiskt. Tecknar man någon form av föräkring, eller skriver man kontrakt & där i tydliggör att man rider på egen risk?

Någon som vet?

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Svar på tråden Hur fungerar detta?
  • Never ending story

de sjuka e att som ja fattat de så ja, om dom som rider e fula så kan dom sätta dit dig... de e en hel djungel de där.. o sjukt är de

• Sarah84
    Never ending story skrev 2011-12-01 20:03:21 följande:
    de sjuka e att som ja fattat de så ja, om dom som rider e fula så kan dom sätta dit dig... de e en hel djungel de där.. o sjukt är de
    Nu har jag iallafall fått lite klarhet. Är hästarna försäkrade i Agria så är de hästens försäkring som täcker skador på om hästen sparkar eller att man på annat sätt skadas pga hästen. Antar att det inte skilljer sig så hemskt mycket från andra försäkringsbolag.
  • Never ending story
    Sarah84 skrev 2011-12-01 20:12:09 följande:
    Nu har jag iallafall fått lite klarhet. Är hästarna försäkrade i Agria så är de hästens försäkring som täcker skador på om hästen sparkar eller att man på annat sätt skadas pga hästen. Antar att det inte skilljer sig så hemskt mycket från andra försäkringsbolag.
    jo det kan faktiskt göra de ganska mycket, och beroende på vad för försäkring du har, till  men va de e för ras.. hel sjukt e de, men tro mig =(..
    ring o fråga en advokat om du e orolig.. finns en kanon i sthlm just inriktat på hästar.. lars deckeman
  • Sarah84
    Never ending story skrev 2011-12-01 21:00:47 följande:
    jo det kan faktiskt göra de ganska mycket, och beroende på vad för försäkring du har, till  men va de e för ras.. hel sjukt e de, men tro mig =(..
    ring o fråga en advokat om du e orolig.. finns en kanon i sthlm just inriktat på hästar.. lars deckeman
    Jag frå ringa & fråga vårt försäkringsbolag i morgon..
    För detta vad som gällde just Agria. det är 2 arabiska fullblod. Varav den ena hästen är ganska så svårriden.
    Men får nog kolla upp detta, i värsta fall får man ju isf skriva ett kontrakt.
  • cajsasmamma

Ett tips är att teckna en medhjälpar/medryttarförsäkring i samma bolag du har hästförsäkringarna om du har nån som rider regelbundet! 

Svar på tråden Hur fungerar detta?