• Minnie7

Bilbarnsstol- vilken?

Hej!

vet att det finsn massvis med trådar om detta, men jag frågar iaf då jag inte kan se svaret i de andra.

Dottern på snart 3 år, 1 m och 16 kg ska få en ny bilbarnsstol. Vill gärna ha henne bakåtvänd till hon är minst 4 och då hon är lite större än "genomsnittsbarnet" undrar jag alltså vilken stol som är stor, rymlig och varar längst? Stor, tung eller klumpig spelar ingen roll, men helt klart skulle det vara ett plus om den funkade i framsätet. Annars möblerar vi om, det löser sig. Ska naturligtvis kolla med bilen också, men en liten vägledning vore bra innan man kom till affären.

• Svar på tråden Bilbarnsstol- vilken?
  • Natasha76

Min flicka var också 1 m vid 3 års-kontrollen. Jag har haft Multi-tech, Two-way, Secura, Axkid Kidzone och Axkid Kidzofix åt henne och Hi-way II funkar också ännu. Hon är nu 4,5 och litet under 110 cm lång.

Jag skulle vänta på Max-way som kommer i februari. Men Axkid är också bra och stora.

• Minnie7

Tack för svar. Funkar alla alltså fortfarande? Behöver tyvärr stolen omgående för lillebror ska ta över hennes gamla som har maxgräns på 18 kg.
    En hi-way II då kanske? De andra vet jag inte om de har i affären.

• cicci85

Min son va 103 cm och vägde 17 kg på 3-årskollen. Nu är han 3,5 och har vuxit en del på längden. Han har översta lägen på multi-techen, räknar med att han vuxit ur den när han fyllt 4 år. Hi-way är trång vid axlarna men på längden funkar den tills han fyller 4 åtminstone, räknar med att han kommer att vara 110 cm då.
    Har provat AG BeLogic i affären, den är rymlig med hög rygg men verkar ge dålig benplats och så ramlar huvudet ner när ungen somnar. Han satt även väldigt bra i maxicosimobi, men den funkar även den till ca 110 cm.
    Britax Twoway är rymligast med högst rygg, har inte provat axkid men jag skulle nog köpa en twoway.  

Natasha76 skrev 2011-12-01 13:27:37 följande:
    Jag skulle vänta på Max-way som kommer i februari. Men Axkid är också bra och stora.

Vet du hur hög maxwayen är i ryggen? Och om den är rymligare för axlarna än hi-way?
  • flumken

kan varmt rekommendera britax multi-tech!
    Vår son på 2 år 2mån sitter jättebra i den och han är stor för sin ålder! han är 99 cm och väger 16 kilo.
    Ett stort plus är att den är bred, så barnet sitter rymligt även i stora vinterkläder, den har ställbart nackstöd så den följer med barnet högt upp i ålder och du kan även använda den framåtvänd när benen blivit för långa för henne att åka bakåtvänd. Den kan då spännas fast med bilens bälten och hon kan använda fempunktsbältet fast hon åker framåtvänd.
    jag ska köpa en till multi-tech när det är dags för minstingen att byta stol. Jag är helnöjd!
    Kan tillägga att jag är en riktig hönsmamma som alltid är överdrivet petig i säkerhet och allt! Och min sambo har sagt det att när tillochmed jag är nöjd och inte hittar något fel, då måste det vara bra :P =)

• cicci85
    flumken skrev 2011-12-01 17:10:28 följande:
    kan varmt rekommendera britax multi-tech!
    Vår son på 2 år 2mån sitter jättebra i den och han är stor för sin ålder! han är 99 cm och väger 16 kilo.
    Ett stort plus är att den är bred, så barnet sitter rymligt även i stora vinterkläder, den har ställbart nackstöd så den följer med barnet högt upp i ålder och du kan även använda den framåtvänd när benen blivit för långa för henne att åka bakåtvänd. Den kan då spännas fast med bilens bälten och hon kan använda fempunktsbältet fast hon åker framåtvänd.
    jag ska köpa en till multi-tech när det är dags för minstingen att byta stol. Jag är helnöjd!
    Kan tillägga att jag är en riktig hönsmamma som alltid är överdrivet petig i säkerhet och allt! Och min sambo har sagt det att när tillochmed jag är nöjd och inte hittar något fel, då måste det vara bra :P =)

Men att använda den framåtvänd rekommenderas INTE av experterna, speciellt inte med 5-punktsbältet!! Det är dessutom bara godkänt till 18 kg och så tidigt är det ju helt onödigt att vända framåt! http://trafiksakerhet.folksamblogg.se/2010/11/30/hur-ska-barn-spannas-fast-i-en-framatvand-bilbarnstol/

När min son vuxit ur multi-techen, antagligen runt 4-årsdagen, kommer jag  att köpa en Britax twoway, som är mycket rymligare, så han kan åka bakåtvänd 1-2 år till, han är stor och kommer att väga 25 kg kg när han är 5-6 år. Sen köper jag en riktig bältesstol, den väger hälften så mycket som multi-techen och det är bra med en lätt bältesstol. 
  • flumken

Man kan ju även avända den som vanlig bälteskudde med vanligt trepunktsbälte, och då finns det remmar som man spänner fast stolen med i ryggstödet/nackstödet så det inte ska bli någon extra vikt vid en ev kollision. Jag tycker då den är helt perfekt för min son,. och han hatade att åka bil innan vi köpte den. Nu när vi säger att vi ska åka bil får han jättebråttom ut och ska fort som tusan in i bilen. Det rekommenderas ju att barnet ska åka bakåtvänd till minst 4 års ålder, och jag tror absolut min stora pojk kommer kunna åka bakåtvänd i den stolen till den åldern. Hans kusin som är 4 år får utan problem plats bakåtvänd i den. Sen när det är dags för att åka framåt köper väl de flesta en bälteskudde, men jag skrev bara att man KAN använda den framåt. Men nu handlade det om en bakåtvänd stol och multi-techen är en bakåtvänd stol i första hand.

• cicci85
    flumken skrev 2011-12-01 17:27:43 följande:
    Man kan ju även avända den som vanlig bälteskudde med vanligt trepunktsbälte, och då finns det remmar som man spänner fast stolen med i ryggstödet/nackstödet så det inte ska bli någon extra vikt vid en ev kollision. Jag tycker då den är helt perfekt för min son,. och han hatade att åka bil innan vi köpte den. Nu när vi säger att vi ska åka bil får han jättebråttom ut och ska fort som tusan in i bilen. Det rekommenderas ju att barnet ska åka bakåtvänd till minst 4 års ålder, och jag tror absolut min stora pojk kommer kunna åka bakåtvänd i den stolen till den åldern. Hans kusin som är 4 år får utan problem plats bakåtvänd i den. Sen när det är dags för att åka framåt köper väl de flesta en bälteskudde, men jag skrev bara att man KAN använda den framåt. Men nu handlade det om en bakåtvänd stol och multi-techen är en bakåtvänd stol i första hand.

Jo, minst till 4 år, helst ännu längre, gärna till 25 kg... Mina barn åker bakåtvända så länge som möjligt eftersom det är 5 ggr säkrare  Tyvärr är det ju många som bara använder kudde, jag förstår inte varför, en kudde ger ju inget extra skydd alls...

Jag är oxå jättenöjd med MT, min 3,5-åring sitter jättebra, den är verkligen rymlig på bredden! Tyvärr inte på höjden... 
  • cicci85
    flumken skrev 2011-12-01 17:27:43 följande:
    Man kan ju även avända den som vanlig bälteskudde med vanligt trepunktsbälte, och då finns det remmar som man spänner fast stolen med i ryggstödet/nackstödet så det inte ska bli någon extra vikt vid en ev kollision.

Vad är det för rem? Har inte sett att Britax har sån som tillbehör, du får gärna länka till en sån
  • flumken
    cicci85 skrev 2011-12-01 18:15:02 följande:
    Jo, minst till 4 år, helst ännu längre, gärna till 25 kg... Mina barn åker bakåtvända så länge som möjligt eftersom det är 5 ggr säkrare  Tyvärr är det ju många som bara använder kudde, jag förstår inte varför, en kudde ger ju inget extra skydd alls...

Jag är oxå jättenöjd med MT, min 3,5-åring sitter jättebra, den är verkligen rymlig på bredden! Tyvärr inte på höjden... 
    Ja det var det jag menade, det känns bra att dom kan få plats att åka bakåt så länge som möjligt =)
    Sån hönsmamma jag är kommer jag väl knöla in ungarna bakåtvänt tills dom börjar skolan =P *skämt åsido* =)
    Kan du inte justera höjden på nackstödet? Det kan man på den modellen vi har, en 2010. fast jag vet ju iof inte hur den är på höjden om ett år eller två, men som det verkar kommer den räcka länge, då 4-årig kusin får plats =)
    cicci85 skrev 2011-12-01 18:17:06 följande:
    Vad är det för rem? Har inte sett att Britax har sån som tillbehör, du får gärna länka till en sån
    Jag ska leta reda på så återkommer jag med länk =)
  • cicci85
    flumken skrev 2011-12-01 18:23:52 följande:
    Ja det var det jag menade, det känns bra att dom kan få plats att åka bakåt så länge som möjligt =)
    Sån hönsmamma jag är kommer jag väl knöla in ungarna bakåtvänt tills dom börjar skolan =P *skämt åsido* =)
    Kan du inte justera höjden på nackstödet? Det kan man på den modellen vi har, en 2010. fast jag vet ju iof inte hur den är på höjden om ett år eller två, men som det verkar kommer den räcka länge, då 4-årig kusin får plats =)

Japp, jag hoppas att sonen kan åka bakåtvänd till han börjar skolan Ettan fick en bältesstol strax efter han fyllt 5 år eftersom han vägde 25 kg då. Han va 118 cm då och fick absolut inte plats i MT... Han satt i en Twoway, den enda stolen han inte var för lång för!

Nu har vi nackstödet på högsta läget för bakåtvänt och han kan ju växa några cm till, räknar med att den funkar tills han är 110 cm.
  • Cecci78
    flumken skrev 2011-12-01 18:23:52 följande:
    Man behöver inte knöla in dem, min pojk går snart ut första terminen i ettan o sitter bakåt i en Two Way. Han är minst 128 cm lång o det går utan problem.

Jag skulle heller inte använda multitech framåt, inte ens med bilens bälte eftersom stolen är så tung i sig självt. Bältesstol (med hög rygg) bär man byta till och i sista hand om barnet växer ur stolen innan det kan sitta utan bälte, en kudde.
  • Cecci78

hehe, inte utan bälte Flört, menar innan bilens bälte passar ordentligt....

Svar på tråden Bilbarnsstol- vilken?