• Majken

Problem med att grannesn katt kommer IN till oss och slåss med våra katter?!

Måste bara kolla runt med er andra...
    Har under ca ett års tid haft problem med att en av grannens katter smyger omkring vårt hus och som flera ggr kommit IN till oss och ger sig på våra två katter.
    I morse väcktes jag kl 06.20 av världens catfight i vårt uterum och då hade hon krupit in genom vår kattlucka som vi har där. Vår ena katt är både inne och ute, så hon ligger gärna där och sover nattetid (om hon inte är inne, vilket hon oftast är)

Hursomhelst...har pratat med grannen ett par ggr och han säger att vi kan skrämma iväg hans katt eller sparka till den (vilket jag aldrig kommer att göra, jag varken slår eller sparkar djur!!!) men nu börjar jag att lessna...

Jag vill inte ha IN hans katt i vårt hem, vems ansvar är det att förhindra att det sker igen?

Skrev om det på FB och jisses - det blev två läger
    Personligen anser jag att JAG som djurägare tar ansvar för MINA djur, ställer de till problem för andra så är det JAG som får lösa problemet!

Men många verkar tycka att det är JAG som ska ta ansvar för att grannens katt inte ska komma till oss, jag får rådet att ta bort luckan, att håla dörrar stängda på sommaren. Jag får veta att man inte kan dressera katter på samma sätt som hundar (tack för upplysningen) och jag får som sagt en massa tips på hur JAG kan agera?!

Vad tycker ni? Är det jag som ska eliminera riskerna med att få in en främmande katt i mitt hem eller är det kattägarens ansvar att hålla reda på sin katt?

Vi bor på landet och här omkring finns fler katter och ingen av de nadra går IN hos oss, de stryker omkring på tomten på sin höjd. 
    Det blir ju vi som får stå för ev. veterinärkostnader OM våra katter får skador som behöver ses över/behandlas och in MIN värld är det inte okej?!

Hur är det hos er andra - hur stort ansvar har man som djurägare? Eller degraderas det ansvaret bara för att man ha just katt?

Love my M-girls
  • Svar på tråden Problem med att grannesn katt kommer IN till oss och slåss med våra katter?!
  • viseversa

Men HUR håller man reda på en fritt springande katt? har du 100% koll på ALLT dina katter gör när dom är ute? Imponerande isåfalll.

• viseversa

Ja och att ta bort kattluckan är ett bra tips. Där kan ju alla möjliga djur komma in inte bara katter.

• Majken
    viseversa skrev 2011-12-01 12:43:16 följande:
    Men HUR håller man reda på en fritt springande katt? har du 100% koll på ALLT dina katter gör när dom är ute? Imponerande isåfalll.
    Jag kräver inte att någon har 100% koll på sin katt och det har inte jag på min heller i och med att hon är både inne och ute...

Men OM jag får signaler från grannar att hon ställer till problem (det förutsätter ju att man berättar det förstås) så anser jag att det är MITT problem att lösa!!

Och det är där själva frågeställningen ligger...
    Love my M-girls
  • viseversa
    Majken skrev 2011-12-01 12:48:29 följande:
    Jag kräver inte att någon har 100% koll på sin katt och det har inte jag på min heller i och med att hon är både inne och ute...

Men OM jag får signaler från grannar att hon ställer till problem (det förutsätter ju att man berättar det förstås) så anser jag att det är MITT problem att lösa!!

Och det är där själva frågeställningen ligger...
    Ja och vad vill du dom sak göra då? Avliva sin katt? Straffa sin katt? Låsa in sin katt?
  • SilverEmma

Det finns ju kattluckor som öppnas enbart via vissa halsband. Det hade jag fixat, så kommer dina katter in men inte grannens.

• viseversa
    SilverEmma skrev 2011-12-01 12:50:24 följande:
    Det finns ju kattluckor som öppnas enbart via vissa halsband. Det hade jag fixat, så kommer dina katter in men inte grannens.
    Låter toppen!
  • Majken
    viseversa skrev 2011-12-01 12:49:39 följande:
    Ja och vad vill du dom sak göra då? Avliva sin katt? Straffa sin katt? Låsa in sin katt?

Avliva är väl ett drastiskt beslut?
    Men visst...de får gärna ha den inne istället, många katter lever som innekatter utan att det är några problem?
    Han får gärna ha den ute men kan man inte ha koll på att den är ett problem för andra så får man väl bygga en rastgård?

Ponera att vi hade extrem kattallergi i familjen och får besök av främmande katter som går IN till oss stup i kvarten - ska vi då bara acceptera det med förevändningen att det är en katt och de gör så?

Näe, har man ett djur som blir ett problem för andra så får man lösa det problemet - HUR man gör det är upp till var och en anser jag, det lägger jag mig inte i. Men jag accepterar INTE att det kommer IN främmande katter till oss i vårt eget hus!

Love my M-girls
  • Cia o krabaten

JAg undrar också vad du vill att grannen ska göra åt sin katt?
    DEt enda är väl att inte låta den gå ut mer, eller?

Jag anser att djur gör upp själva. Vi har katter och det har flera grannar också.
    Det är lite bråk i början, men när de väl gjort upp sin rangordning brukar det funka.

Tipset med en kattlucka som bara öppnas för rätt halsband känns som den bästa lösningen och det jag hade gjort om jag var i din sits. 

• Mynta

Givetvis så är dina grannars katt deras ansvar, precis som dina katter är ditt ansvar. Ställer katterna till oreda får man helt enkelt lösa det, antingen genom att hålla katten inne eller se till att den får vistas ute på ett kontrollerat sätt (rastgård eller koppel). Svårare än så är det inte.

Det är dessutom inte bara mina personligare åsikter, utan lagstadgat.

Svar på tråden Problem med att grannesn katt kommer IN till oss och slåss med våra katter?!