Problem med att grannesn katt kommer IN till oss och slåss med våra katter?!
Måste bara kolla runt med er andra...
Har under ca ett års tid haft problem med att en av grannens katter smyger omkring vårt hus och som flera ggr kommit IN till oss och ger sig på våra två katter.
I morse väcktes jag kl 06.20 av världens catfight i vårt uterum och då hade hon krupit in genom vår kattlucka som vi har där. Vår ena katt är både inne och ute, så hon ligger gärna där och sover nattetid (om hon inte är inne, vilket hon oftast är)
Hursomhelst...har pratat med grannen ett par ggr och han säger att vi kan skrämma iväg hans katt eller sparka till den (vilket jag aldrig kommer att göra, jag varken slår eller sparkar djur!!!) men nu börjar jag att lessna...
Jag vill inte ha IN hans katt i vårt hem, vems ansvar är det att förhindra att det sker igen?
Skrev om det på FB och jisses - det blev två läger
Personligen anser jag att JAG som djurägare tar ansvar för MINA djur, ställer de till problem för andra så är det JAG som får lösa problemet!
Men många verkar tycka att det är JAG som ska ta ansvar för att grannens katt inte ska komma till oss, jag får rådet att ta bort luckan, att håla dörrar stängda på sommaren. Jag får veta att man inte kan dressera katter på samma sätt som hundar (tack för upplysningen) och jag får som sagt en massa tips på hur JAG kan agera?!
Vad tycker ni? Är det jag som ska eliminera riskerna med att få in en främmande katt i mitt hem eller är det kattägarens ansvar att hålla reda på sin katt?
Vi bor på landet och här omkring finns fler katter och ingen av de nadra går IN hos oss, de stryker omkring på tomten på sin höjd.
Det blir ju vi som får stå för ev. veterinärkostnader OM våra katter får skador som behöver ses över/behandlas och in MIN värld är det inte okej?!
Hur är det hos er andra - hur stort ansvar har man som djurägare? Eller degraderas det ansvaret bara för att man ha just katt?