• eviz08

Hetts eller kontroll?

Jag va på 2-månaders läkarkontroll med sonen idag. Allt såg bra ut förutom att han inte kunde lyfta på huvudet  när han låg på mage. Läkaren sa att jag får ha honom ligga på magen på golvet  lite mer då för att träna. Men är inte det lite mycket hets kring detta, det kommer han väl lära sig med tiden ändå eller? Jag har honom ofta liggandes på magen fast på bröstet, det gillar han och då lyfter han huvudet....

Till saken hör att jag har väldigt svårt att sitta på golvet då jag hade stora problem med foglossningar under graviditeten och det sitter i lite fortfarande, eller snarare så får jag väldigt ont av det och har svårt att resa mig upp sen. Dessutom har jag inte riktigt tiden att sitta med sonen så då jag har min dotter på 2 år hemma som ska aktiveras också.
    Jag har redan lite dåligt samvete mot sonen  då jag känner att jag inte riktigt hinner med honom på samma sätt som jag hann med storasyster när hon va nyfödd och nu känner jag mig som världens sämsta mamma. Jag hade bestämt mig för att inte stressa och hetsa kring sånna här saker, men det är svårt när man får höra så ifrån en läkare.

• Svar på tråden Hetts eller kontroll?
  • vittra

Sa du inte att han lyfter huvudet när han ligger på mage hos dig då? Jag menar, jag ser inte att det finns något problem. Testade läkaren verkligen honom på plats? De brukar ju fråga föräldrarna vad de kan och inte kan... eftersom alla vet ju att de inte alltid uppvisar alla sina kunskaper just där och då.

• eviz08

Jo jag sa att han gör det, men då ligger han ju mer upprätt så det "gilldes" tydligen inte.
    Jo han testade honom...

• vittra

Låter väldigt hysteriskt ja... du behöver verkligen inte ha dåligt samvete! Den läkaren verkar ju inte ha alla hemma...

• Snösparv

Jo, hysteriskt håller jag med om. Fick tips av min bvc-sköterska att ha en kudde under bebisen så den kommer upp lite fast hon låg på mage. Brukade ha henne så både på golv och i soffa, hon gillade det lite bättre. Klart det är viktigt att träna på det, men din bebis är bara 2 månader.

• skånegås

Men HERREGUD bebisar behöver inte ligga på mage!!! Självklart får de muskler ändå. Men då krävs att man bär runt på dem. Har dem i knät, i sele eller sjal o likn. Att ligga på din mage är absolut det bästa!!! Då klarar ju liten att hålla huvudet och det man kan tränas ju bättre än det man inte kan (tänk dig själv att lyfta en 50kg vikt som du inte orkar och då tappar eller hålla 10 kg en längre tid). Aldrig någon som kollat om mina barn kunnat ligga på mage (de har bara 4.e barnet gjort lite de andra växer och frodas ändå och äldsta är 9 år och jätteduktig på att hålla huvudet.

• eviz08

Tack för era svar! Nu har det gått några dagar och jag känner mig lugnare. Dessutom la min man sonen på mage  och då lyfte han huvudet så jag ska nog gå mer på min instinkt än på läkarens svammel.
    Och som sagt det finns ju inte många 15-åringar som inte kan hålla upp huvudet så han lär sig nog det med tiden :)

• emilial

Var precis hos neurologen med min 4månaders dotter pga att hon inte kunde lyfta huvudet på 2

Svar på tråden Hetts eller kontroll?