• Mandel

    För enkla uppgifter för sonen

    Sonen är bra på matte och vid senaste utvecklingssamtalet sa till och med hans fröken att han var snabb och duktig.
    Han kan + - med ental och tiotal, även typ 15+3, 28-10 fungerar osv.
    Han kan de enklare gångartabellerna och förra veckan visade han att han till och med kan enklare division. Med typ 2 och 3.
    Idag visade han sin första matteläxa. Det var 1+1, 3+0 osv.

    När det gäller läsning så har de barn som redan kan läsa flytande fått en annan läsebok och ligger före, varför får inte då vår son svårare matte?
    Kan man säga till fröken att vi vill att han får svårare tal?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Svar på tråden För enkla uppgifter för sonen
  • Tuffen

    Min son var i samma sits. Vi tog fighten med skolan om det hela. Numera går han med klassen över när det gäller matte, och trivs som fisken i vattnet. För lätta uppgifter kan ju göra vem som helst less i längden. Stå på er! 

  • mamma till 2 frön

    Klart du kan säga till, det hade jag gjort. Jag skulle även frågat läraren vad syftet med läxan var. Om din son kan talområdet 1-30 så ska ju läxan ligga därefter. Kanske skulle han hellre ha en praktisk läxa där han använder sina kunskap i praktiken. Personligen tycker jag inte det finns anledning till matteläxa annat än att lära sig alla tabeller i de fyra räknesätten. Träna ex 10-kompisar med din son det har han nytta av i allt senare 6+4, 60+40, 600+400 osv, jättekul med en kortlek med bara de oklädda korten . Lycka till

  • Emilia75

    Å vad jag känner igen mig själv från när jag var liten! Jag kände mig konstant uttråkad i skolan, och framför allt i matte eftersom jag hela tiden låg före de flesta andra och fick "vänta in dem". Jag önskar att min lärare hade gett mig mer att bita i, att någon vuxen hade uppmärksammat mig och låtit mig gå vidare. Då hade skolan varit tusen gånger roligare. Så - ja! Prata med läraren om din son, låt honom gå vidare, få svårare tal, något att bita i. Jag önskar att någon hade hjälpt mig när jag var liten, så han kommer att uppskatta det och kanske slipper han bli lika uttråkad som jag var...

  • Tuffen

    Fast enbart svårare tal hjälper ju inte. Matte är ett ämne som ska diskuteras och upplevas tillsammans med andra barn. Att bara få egna uppgifter där man sitter ensam på nivån funkar ju inte. Det bästa är att få gå med äldre elever som är på samma nivå som en själv. 

  • Mandel
    Emilia75 skrev 2011-12-05 09:28:46 följande:
    Å vad jag känner igen mig själv från när jag var liten! Jag kände mig konstant uttråkad i skolan, och framför allt i matte eftersom jag hela tiden låg före de flesta andra och fick "vänta in dem". Jag önskar att min lärare hade gett mig mer att bita i, att någon vuxen hade uppmärksammat mig och låtit mig gå vidare. Då hade skolan varit tusen gånger roligare. Så - ja! Prata med läraren om din son, låt honom gå vidare, få svårare tal, något att bita i. Jag önskar att någon hade hjälpt mig när jag var liten, så han kommer att uppskatta det och kanske slipper han bli lika uttråkad som jag var...
    Jag är väl i nuläget bara mest "rädd" för att vi har missat någon viktig grund i detta med räkning. Man kanske måste nöta in de enkla först innan man får förståelsen för det svårare?
    Att han senare kommer att få problem eftersom vi hoppade över det enkla och gick direkt på det svåra...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Noran

    Är detta förskoleklass? 1+1, 3+0 låter lagom för en 5-åring.

  • Glimma76

    Klart att du ska säga till, annars kommer din son hata matte. Det måste ju vara jättetrist för honom på lektionerna, ingen utmaning alls.

  • Psyke
    Mandel skrev 2011-12-01 08:00:44 följande:
    Idag visade han sin första matteläxa. Det var 1+1, 3+0 osv.
    Kan man säga till fröken att vi vill att han får svårare tal?
    Hur gick det för din son? Lyckades du få läraren att ordna utmanande uppgifter? Min fyraåriga dotter fixar svårare matte än så... Lycka till!
  • Cocarola

    Noran, Psyke: de flesta barn har vid skolstart bara hållit på med huvudräkning, dvs muntlig fråga, räkna ut svaret i huvudet, muntligt svar. Talen är medvetet enkla för att barnen inte ska fokusera så mycket på uträkningen utan öva på + - = tecknen.

  • Noran
    Cocarola skrev 2011-12-27 11:02:53 följande:
    Noran, Psyke: de flesta barn har vid skolstart bara hållit på med huvudräkning, dvs muntlig fråga, räkna ut svaret i huvudet, muntligt svar. Talen är medvetet enkla för att barnen inte ska fokusera så mycket på uträkningen utan öva på + - = tecknen.
    Oj! Jag blir bara mer och mer förvånad. +-= tecken har han förstått i flera år. Han fick en kassa-apparat som funkar som en miniräknare. Tror det var när han fyllde 3. Möjligen 4. Så den använder han ju när han leker affär.
  • narie24

    Det skiljer ju så vad barn kan när de börjar första klass. Och ja, läsning och svenska nivåanpassas oftare än matematiken. När jag arbetat i f-klass har flera föräldrar önskat mer utmaning. Jag kan tycka att det är lite tidigt redan i f-klass, men om man ska följa läroplanen ska man ju individualisera undervisningen. I år ett brukar vissa barn få hålla på med problemlösning, uppgifter där man arbetar tillsammans och kommunicerar, praktiska uppgifter m.m.
    Lägg bara fram det på ett juste sätt, gå inte på som en ångvält ;), då lyssnar nog läraren bättre.

  • Tuffen

    När det gäller just f-klass så tycker jag att problemet är att många barn vill "börja skolan", men möter en "skola" där de bara får leka hela tiden. Jag känner till många barn där det varit just så. Tragiskt. De tappar sugen med en gång bara för att lärarna i förskoleklass inte förmår se vad barnen behöver. 

Svar på tråden För enkla uppgifter för sonen