• Oklok

Vad krävs för att ha en igelkott som husdjur?

Ja ANOF tog ju hand om svanar.

Efter att ha kikat runt lite på blocket så hitta jag en annons där någon sålde en igelkott,
    inte vilken igelkott som hest heller, utan en albino.

Mina funderingar är nu:

Vart får man tag i en igelkott? Fångar ute?
    Om så är fallet, får man verkligen sälja den sen?
    Är det verkligen ett djur som lämpar sig som husdjur?

Vet ni om några andra "knepiga" djur som folk använder som husdjur?

Länk till blocketannonsen:
    http://www.blocket.se/skaraborg/Igelkott__Underbar_liten_kille_37521367.htm?ca=13&w=1

• Svar på tråden Vad krävs för att ha en igelkott som husdjur?
  • IsDimma

Haha :-d vad söt den var. Aldrig sett en albino förut

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Oklok
    IsDimma skrev 2011-11-30 19:05:54 följande:
    Haha :-d vad söt den var. Aldrig sett en albino förut
    Nej, det hade inte jag heller. Undra vart de fick tag i den.. :D
  • IsDimma

Eller hur. Plockar man bara in dom från utomhus? Eller föds dom upp i fångenskap? Hur rumsrena blir dom? *frågorna hopar sig*

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • viseversa

NEJ man får INTE fånga vilda igelkottar då dom är FRIDLYSTA! Man får inte heller fånga andra vilda djur och ta hand om utan tillstånd. inte ens skadade djur får en "vanlig svennson" ta hand om. Som sagt man måste ha tillstånd. 

Dock finns det en igelkott som är godkänd som husdjur men det är INTE en igelkott från våran natur utan en annan "ras" 

• hummena

Efter en stunds googling verkar det verkligen inte som att igelkottar är särskilt roliga som husdjur, även om de är söta. Det jag förstått av sidor som denna, denna, denna och denna är att de:

- inte är särskilt sociala, flera sidor beskriver dem som reptiler eller guldfiskar rent socialt. De gillar INTE att gosa.
    - kräver enormt mycket arbete och engagemang för ganska lite output.
    - troligtvis inte kommer bli rumsrena.
    - fäller taggar och päls.
    - äter insekter, mjölmaskar, larver.
    - sover hela dagarna, är vakna hela nätterna.
    - är extremt svåra att träna (t.om. enkla saker som att komma när man ropar verkar väldigt knöligt).
    - enligt lag måste ha minst 20 kvm yta att röra sig på (hamsterbur eller liknande är således uteslutet).

Personligen tycker jag att det verkar alldeles för bökigt för att vara värt det...

Och just, man får inte fånga vilda djur och ha dem som husdjur, åtminstone inte i Sverige.

• Marre79

Såg inte annonsen, men kan knappast tro att det var en svensk igelkott någon säljer.
    Däremot finns det afrikanska dvärgigelkottar som man kan ha som husdjur.

Svar på tråden Vad krävs för att ha en igelkott som husdjur?