• ulfina

HJÄLP - Varför bryr sig inte skolan om utfrysta dottern?

Måste fråga: när barn går på gymnasiet, agerar inte skolan om en elev blir utfryst då?
    Min dotter började gymnasiet i höstas och kom i samma klass som en gammal god vän. Dom två var ganska tajta, men strax kom det in en till tjej i deras lilla grupp och nu hängde dom 3 stycken. Plötsligt skar det sig och de två andra började frysa ut min dotter.
    Dom slutade prata med henne, satt inte med henne i skolan, utan bara sket i henne och svarade knappt om hon frågade dom något.
    Min dotter var ändå rätt tuff i början och frågade vad som hade hänt, men dom hade ingen förklaring. Alltså jag tror inte min dotter gjort något som sårar dom, för hon har verkligen försökt bjuda till. Vid ett tillfäle skulle dom ses alla tre, och när min dotter kommer dit, tittar dom knappt på henne, och frågar sedan "vad gör du här?".

Efter det ville min dotter inte gå till skolan, utan var hemma. Vi gick till syo för att ev byta klass, men nu hade det gått några veckor och hon var rätt knäckt. Ingen från skolan ringde fast hon hade ogiltig frånvaro. Det kom bara auto-mail till mig om ogiltig frånvaro.

Nu ligger hon hemma och vill bara dö. Alltså riktigt deprimerad. Det har gått 6 veckor sedan detta hände, vi har varit hos syo flera gånger, och hos kuratorn, men ingen nämner kärnan till problemet.

Kuratorn säger att min dotter måste vilja själv att skolan ska ta in tjejerna för reda ut vad som hänt. Men vilken 16-årig tjej vill vara skvallerbytta? Jag tänker att kanske skolans kamratstödjare skulle agera och prata med klassen/tjejerna. Jag har varit i kontakt med rektorn också, men det verkar som om skolan tycker att problemet ligger utanför.

Är gymnasiet en frizon, där inte arbetsledaren vill se till att alla elever mår bra och fungerar ihop? Skolan är ju frivillig, säger dom.

Eller ska jag som förälder dra ihop tre tonåringar för att lösa problemet? Kan man ens lösa problemet?

Nu har vi tid hos BUP om några veckor.

Någon som har tips om vad man gör? DESPERAT!

• Svar på tråden HJÄLP - Varför bryr sig inte skolan om utfrysta dottern?
  • dahlian

hej jag lider med dej!
    Nej tyvärr så gör nog skolan inget. Förbered dej på att du ganska snart även kommer få brev från försäkringskassan angående studiebidraget.SKolans rapporter om skolk går direkt dit och du kommer att bli återbetalningsskyldig om skolket är mer än 20 % under en månad. Där går det väldigt snabbt minsann.
    Min son var jätteduktig i skolan i 9:an. Bara mvg och vg och ett g. Han trivdes, skolkade aldrig, var aldrig sjuk och trivdes i klassen. Han har väl alltid varit lite blyg men allt fungerade bra både med lärare och kompisar.
    När han började gymnasiet vet jag inte vad som hände. Kom i en klass där han inte kände någon. De andra var väl kanske snabbara att knyta an till varandra då de var mer framåt. Han började känna sej ensam och lite utanför.
    Första året på gymnasiet gick i alla fall skapligt. Men i tvåan kom breven från skolan. Han hade faktiskt också en lärare som verkligen brydde sej och hon ringde hit. Men min son ville inte riktigt prata om det. Men jag tror att någon sa något till honom som fick honom att må dåligt.Studiebidraget blev i alla fall indraget. Han gick mindre och mindre till skolan även om han låtsades att han gick dit.
    Sen en morgon var han borta. Jag blev helt hysterisk. Men kom till sist på vart han tagit vägen. Han hade åkt till sin pappa som bor i ett annat land i europa. Han bodde själv där som liten så han kan språket, har släktingar där m m. Men det var en väldig chock. Jag trodde inte att han mådde så dåligt. Vi hade pratat om att han skulle försöka gå ut trean och eventuellt sedan åka ner till sin pappa och bo där ett tag. Men jag vet inte om något speciellt hände som gjorde att han inte orkade. Detta var i slutet av tvåan. Den snälla läraren hörde sen av sej då de haft någon sorts omröstning i skolan strax innan han åkte. Det hade varit om något slags stipendium i klassen och alla hade fått skriva vem och varför de ville att den personen skulle väljas.
    I ett kuvert skickade läraren jättegulliga omdömen om min son som fått många röster i klassen. De skrev att han var snäll, duktig, trevlig och en sådan som de skulle vilja jobba med i skolan. Ett par hade också skrivit att de såg att han inte mådde så bra.
    Dessa lappar har jag kvar och min son vet också om dom. De värmde verkligen mitt hjärta.
    I dag bor min son fortfarande utomlands men mår bra. Vi har bra kontakt nu även om han höll sej undan och inte ville prata de närmaste månaderna efter att han åkte. Han skämdes antagligen då.
    Jag åker ner till honom och han kommer hit ibland.
    Vad jag vill säga är att skolan gör inte speciellt mycket. Klasserna är stora, de har många elever och lärarna hinner inte med. Skolklimatet idag är jättetufft. Man måste vara som alla andra, ha det senaste och tänka och tycka som alla andra. Min son har inte direkt velat prata om vad det egentligen var som inte var bra.
    Kanske får jag en dag veta det.
    Men han sa någon gång att han inte smälte in med de andra. Jag vet att han i början av ettan försökte bli kompis med tre andra killar men de kände varandra sen innan så det var väl inte så lätt för honom.
    Jag tänker att jag borde ha gjort mer, forskat mer, pratat mer, pushat mer för att han skulle ta kontakt med de andra utanför skolan. Men när sonen är 16 vill man inte heller lägga sej i för mycket.
    Det viktigaste för mej nu är att han mår bra. Han har sin pappa och sin släkt och sina vänner. Vi har bra konakt och han är inte längre bort än att jag kan ta flyget och åka dit och han hit.
    Men jag är ändå rädd att han har fått men för livet av det här. Att det här kommer att hänga med honom i tankarna då han redan i sej är lite blyg  och osäker.
    Jag önskar att jag kunnat hjälpa honom mer. Nu hade han i alla fall en plats att fly till. Men om han inte hade haft det..
    Var nära din dotter och hjälp henne. Ta kontakt med skolan(men var lite diskret). För klasskompisar kan vara hårda och tuffa. Våra ungdomaar lever i en tuff värld. Jag vet dessutom inte om han verkligen var lite utanför i klassen eller om det bara var något han hade fått för sej. Kanske var det bara någon som sa något dumt. Eller kanske någon i en annan klass. Jag vet inte och får kanske aldrig veta.
    Lycka till med allt

• ulfina

Hej åh tack för svar. Förstår att du haft det tufft. Har din son syskon? Det är en ålder där dom inte är vuxna och inte barn och dom söker sig fram. I din situation fanns inte pappan med i bilden heller och kanske är pappan extra viktig dessa åren.  Kan ändå se en styrka i hans agerande att han fixade biljett och åkte dit själv! Det ska han ha en eloge för. Vad gör han där nu?
    Det är en fin egenskap att vara blyg och jag blir så arg på skolan som uppfostrar barn att armbåga sig fram för att klara sig. Detta gör skolan och redan dagis bara för att de är för få vuxna och för stora barn grupper. Visst vill man ha starka barn, men för dom som är lite blyga blir det ännu tuffare. 
    Här så har pappan en sjukdom MS och när vi skildes för 4 år sedan så köpte han en lägenhet bara till sig typ. Visst var tanken att barnen skulle bo där med, men dom blev bittra över hur han gjorde det. 
    Så särskilt dottern har usel kontakt med sin pappa.  Tror det påverkar att hon mår skit nu

Idag har vi varit hos läkaren och hon har fått läkarintyg att hon är sjukskriven. Då ska inte hennes CSN försvinna. Man har ju dålig ekonomi som det är... som ensam mamma,   och jag har rätt att vabba.

Visst är det svårt hur nära man ska vara sin tonåring. Som idag var jag hemma från jobbet, men d har hon bara sett på film och sovit! Hur irriterande som helst. Men det är väl så. 

Kram

• dahlian

jag hoppas verkligen det ordnar sej för er. Döttrar har väl kanske lite lättare för att öppna sej och prata så jag hoppas hon pratar med dej. Ta verkligen tag i det hela nu för sen kan det vara för sent. Fösök förstå vad som verkligen hänt och att det inte bara är en känska som hon har.
    Tråkigt att hon är sjukskriven, det är så lätt att komma efter med skolan och då blir det ännu värre.
    Min son jobbar lite grand även om han inte har något fast. Det är ännu tuffare med jobb där än här och det mesta är svartjobb tyvärr. Men han mår bra i alla fall.
    Han har en yngre bror här i Sverige som bor med mej och de har bra kontakt då brorsan åker ner till honom på sommaren för att vara med sin pappa.. Pappan har en ny och ett litet barn med henne.
    Jag bor med min sambo och gjorde det även när han åkte härifrån. De har bra kontakt och hade det även då.
    Jag hoppas en dag få reda på varför det blev som det blev. Kan verkligen oturen att komma i fel klass och inte skaffa kompisar på en gång göra så att hela ens liv förändras?
    Var nära din dotter!

• ElinNas

Jättehemskt att din dotter är så ledsen.. Men kan hon inte finna några nya vänner i klassen? Dessa två tjejerna verkar inte vara några "bra" vänner som gör så här mot henne! Förklara det för henne!!! Hoppas hon hittar nya vänner som BRYR sig om henne, kram till dig o din dotter

Svar på tråden HJÄLP - Varför bryr sig inte skolan om utfrysta dottern?