HJÄLP - Varför bryr sig inte skolan om utfrysta dottern?
Måste fråga: när barn går på gymnasiet, agerar inte skolan om en elev blir utfryst då?
Min dotter började gymnasiet i höstas och kom i samma klass som en gammal god vän. Dom två var ganska tajta, men strax kom det in en till tjej i deras lilla grupp och nu hängde dom 3 stycken. Plötsligt skar det sig och de två andra började frysa ut min dotter.
Dom slutade prata med henne, satt inte med henne i skolan, utan bara sket i henne och svarade knappt om hon frågade dom något.
Min dotter var ändå rätt tuff i början och frågade vad som hade hänt, men dom hade ingen förklaring. Alltså jag tror inte min dotter gjort något som sårar dom, för hon har verkligen försökt bjuda till. Vid ett tillfäle skulle dom ses alla tre, och när min dotter kommer dit, tittar dom knappt på henne, och frågar sedan "vad gör du här?".
Efter det ville min dotter inte gå till skolan, utan var hemma. Vi gick till syo för att ev byta klass, men nu hade det gått några veckor och hon var rätt knäckt. Ingen från skolan ringde fast hon hade ogiltig frånvaro. Det kom bara auto-mail till mig om ogiltig frånvaro.
Nu ligger hon hemma och vill bara dö. Alltså riktigt deprimerad. Det har gått 6 veckor sedan detta hände, vi har varit hos syo flera gånger, och hos kuratorn, men ingen nämner kärnan till problemet.
Kuratorn säger att min dotter måste vilja själv att skolan ska ta in tjejerna för reda ut vad som hänt. Men vilken 16-årig tjej vill vara skvallerbytta? Jag tänker att kanske skolans kamratstödjare skulle agera och prata med klassen/tjejerna. Jag har varit i kontakt med rektorn också, men det verkar som om skolan tycker att problemet ligger utanför.
Är gymnasiet en frizon, där inte arbetsledaren vill se till att alla elever mår bra och fungerar ihop? Skolan är ju frivillig, säger dom.
Eller ska jag som förälder dra ihop tre tonåringar för att lösa problemet? Kan man ens lösa problemet?
Nu har vi tid hos BUP om några veckor.
Någon som har tips om vad man gör? DESPERAT!