• JM76

Räkna graviditetslängd vid stimulering

Jag undrar lite på hur BM räknar veckor… Jag tog ägglossningsspruta och inseminerades, vilket innebär att jag vet exakt när jag hade ägglossning och när ägget befruktades. I dag bokade jag tid för inskrivningssamtal på MVC och hon skulle absolut veta när min senaste mens var. Jag sa att jag väldigt sällan har mens, att jag har tagit hormonsprutor och ägglossningsspruta och att graviditeten knappast kan räknas från senaste mens utan måste räknas från när under min hormonbehandling som äggblåsorna började växa. Jag fick känslan av att hon inte alls förstod vad jag menade. Om hon räknar från senaste mens (som inte ens var en riktig mens, utan framkallad med piller) är jag ju i vecka 9 och det kan ju inte stämma. Man borde väl räkna från ägglossning + två veckor (i mitt fall 7 veckor)?

• Svar på tråden Räkna graviditetslängd vid stimulering
  • BollanB

Jag tror att du är på rätt spår!
    Vid IVF räknar man dagen för äggplockning (samma som befruktningsdag) som 2+0.
    Den dagen du inseminerades borde då vara 2+0.

Tröttsamt med okunskapen som finns inom vården när det handlar om att få barn på annorlunda sätt!

• JM76

Ja, visst måste det vara så, Bollan?
    Känns som att hon hade en lista med standardfrågor att ställa utan att tänka på att de var irrelevanta eftersom jag blev gravid med hjälp av hormonbehandling.

• Pimpinellan

Två dar efter äl-sprutan= 2+0 skulle jag räkna. Ägget släpper ca 36 timmar efter sprutan. Vid IVF och insemination kan man absolut inte räkna från senaste mens,man måste räkna från den faktiska befruktningsdagen vilket de flesta barnmorskor inte fattar. Finns de som inte fattar annars heller utan ger b.f-datum som omöjligt kan stämma med ens egen uträkning och det kan ju ställa till det med för tidigt födda eller överburna barn. Stå på dig du!

• JM76

Ja, Pimpinellan. Jag vet exakt när jag hade ägglossning. På klockslaget nästan, för det kändes så tydligt och det var 42 timmar efter Ovitrellen.

Svar på tråden Räkna graviditetslängd vid stimulering