Rötter viktigt el inte....
Så ibland undrar jag. Undrar om mig biologiska mamma tänker på mig. Ibland tvivlar jag på att hon gör det. En ung kvinna som blir gravid, oavsett under vilka omständigheter så blir väl barnet en del av kvinnan.? En sådan stor del av sig själv kan man väl inte glömma.? Oavsett hur många år som passerat kan hon väl inte glömt? Även om hon bara tog hand om mig de två första månaderna i livet så måste vi ha skapat ett band, en anknytning.
Hon var min mamma i två månader. Den mamma jag växt upp med har varit min mamma i snart 32 år. Ändå kan saknaden efter den första vara påtaglig ibland.
Ibland känner jag mig arg på henne. Arg för att hon övergav sin förstfödda. Vi skulle ju haft ett liv tillsammans. Istället gav hon upp mig. Hon tog beslut om mitt liv som inte jag kunde påverka. Jag fick leva med konsekvensen av hennes handlande. Jag fick leva med att hon valde bort mig, och att andra valde mig.
”Varje människa gör så gott hon kan. I varje givet ögonblick efter så långt hon kommit i livet. Men för det lilla barnet är det oförlåtligt. Vem, om inte hon som var satt till världen för att älska och vårda och fylla behov som barnet har, vem om inte hon ska finnas där. Och vem ska säga till barnet när hon är stor nog att förstå innebörden av att älska, att du är värd att älska? Inte för det du gör och presterar, utan för den du är. Vem ska säga till barnet att hon är unik och värdefull bara för att hon finns till. En del kommer att påstå det. Men hur ska barnet kunna tro på någon av dessa människor? När inte ens den enda människa som var satt till världen att älska och fylla alla behov som barnet hade, inte kunde älska barnet så mycket att hon inte över gav henne.”